› Fora › ASTRO-FORUM › KĂB & SALG, FORHANDLERNYT › Merz vurdering
- Dette emne har 20 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 1 Är, 10 mÄneder siden af outlook. This post has been viewed 2267 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
2. august 2020 kl. 18:58 #326059
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Ok, det gĂžr jo kun kikkerten mere anvendelig, og sĂ„ lĂŠrte jeg ogsĂ„ noget i dag đ
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
2. august 2020 kl. 19:58 #326060
outlookDeltager- Super Nova
Ja, mere anvendelig, men det teleskop krÊver ogsÄ sit rum, sÄ at sige, fordi det fylder en del og med en opstilling kunne jeg ikke have det indendÞrs. Men det er samlet og ser nu sÄdan ud:
Hvor linser og objektiv er fundet fejlfrie og i overraskende god stand i forhold til alderen, er tandkransen pÄ hÄndtaget desvÊrre slidt ned og enkelte tÊnder mangler og krÊver sÄledes en ny. Dertil rÊkker mine evner altsÄ ikke. SÄ hvis man vil fokusere mÄ man skubbe rÞret ind eller ud som pÄ en sÞrÞver kikkert.
PĂ„ sigt skal det nok sĂŠlges som en antik pyntegenstand og gerne til en tysk refraktor nĂžrd som sikkert vil have glĂŠde af et historisk vingesus fra sit hjemland.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed TingVedhĂŠftninger:
Du skal vÊre logget ind for at fÄ adgang til vedhÊftede filer.
29. august 2020 kl. 13:15 #326266
Efter en smutter til den anden side omkring fokuseren har jeg i mellemtiden fundet det rette tandhjul. Det passer i hvert fald. Skulle bores op til 4 mm hul fra 1,5 mm og det mÄtte gÞres med et spring pÄ 0,5 mm pga. det hÄrde materiale. Akslen mÄtte derudover kasseres, fordi uanset hvor meget hurtig varme jeg gav hÄndtagene (knapperne), rokkede de sig ikke.
Enden er selvfÞlgelig radikal, akslen mÄtte saves over ved knapperne og knapperne bores ud sÄ en 4 mm aksel kunne fÄ indpas. Der er jeg nu, for der er jo meget andet der skal passes. SÄ nÄr den aksel en gang er fundet, sÄ er jeg sikker pÄ, at det vil fungere.
I en kÊlder sort som kul, allerdybest nede.. stod en Merz, men jeg har ogsÄ vÊret pÄ loppemarked og i et hjÞrne pÄ et bord stod en underlig tingest, der i nogen grad kunne minde om en sÞger til en kikkert. Kikkerten er indstillelig i hÞjden (igen efter nok en gang vrÞvl med en tandstang/tandhjul). KikkertrÞret har haft en lille bitte fokuser, men som mangler helt. Fokuseren med et trÄdkors okular i enden kan dog trÊkkes ud og ind. Foden kan nivelleres i vater. NÄ, men billeder siger mere end ord:
Det viser sig at vĂŠre et instrument fra Max Kohl i Chemnitz i Tyskland. Max Kohl var et firma som i det 19′ Ă„rhundrede og frem til anden verdenskrig lavede mange forskellige mere eller mindre videnskabelige instrumenter til hele verden. Men som bekendt blev Chemnitz godt og grundigt bombarderet af de allierede og fabrikken ophĂžrte sĂ„ledes med at eksistere. Derudover blev alt fra fabrikken sidenhen rĂžvet af russerne. Men spĂžrgsmĂ„let stĂ„r tilbage, hvad har det vĂŠret brugt til?
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed TingVedhĂŠftninger:
27. oktober 2020 kl. 22:00 #326564
Merz’en har nu stĂ„et pĂ„ hĂžjkant i et hjĂžrne i stuen og pĂ„ den mĂ„de fylder den jo ikke alverden. Men alligevel synd, at den ikke kommer til en fuld eksponering. Jeg kunne vĂŠlge at sĂŠlge den, men jeg kan alligevel ikke dy mig for at se den pĂ„ et eller andet stativ. SĂ„ et stativ mĂ„tte fremtrylles. Det lykkedes mig at opspore et ĂŠldre et af slagsen med et maritimt tilsnit som billedet viser:
Den hedder Motorial Amigo og lyder som noget spansk og har nok stÄet hos en fyrpasser eller lign. med et teleskop oven pÄ. Jeg kan ikke finde noget om det og synes mere sjÊlden end kikkerten selv. Det er en Alt-Az montering med en solid sÞjle, der kan skubbes op og ned i hÞjden i en sekskantet sokkel af lakeret trÊ pÄ en trefod. Hovedet er en ret genial konstruktion:
En klo af messing griber ind i en trisse af stĂ„l i et hjul ogsĂ„ af stĂ„l med en belĂŠgning af messing. Kloen som er en del af en bolt lĂžber ned gennem huset af stĂžbt metal og udmunder forneden mellem tremmerne i en form for mĂžtrik med en hul cylinder. Den rummer en kraftig fjeder som presser trissen mod hjulet, der hviler pĂ„ et leje af et materiale gennemtrĂŠvlet af tynde messing trĂ„de vĂŠdet ind i fedt. Huset indeholder 5 pads eller “fĂždder” i en masse fedt og hviler pĂ„ en plan kreds af messing.
Jeg har naturligvis skilt hovedet ad og rengjort det og smurt det ind i nyt fedt. Ligesom alle rustne dele pÄ stativet er skiftet ud med nye dele. Det var nÊrliggende at kÞbe dele af messing, men eftersom jeg lÄ inde med komponenter, der kunne bruges var det det, jeg gik med. Dog mangler jeg lige nogle 10 mm mÞtrikker eller fingerskruer af messing til kikkertens gevindtappe. Den gang havde man vist ikke nogle standarder som i dag, men det der kommer nÊrmest ligner en M10x1.5. SÄ hvis i ligger inde med nogle der ligner eller ved hvor man kan fÄ fat i dem mÄ i godt give mig en besked. Hovedet som er en del af hjulet har en bolt med dimensionerne M10x1.25 og det er heldigvis et standard gevind. PÄ hovedet har jeg sÄ monteret en Vixen skinne som tilfÊldigvis har en gyldenbrun farve, der matcher teleskopet:
Konstruktionen pĂ„ dette hoved er uhyre stĂŠrk og kan holde den lange Merz i alle positioner uden at kny. BevĂŠgelserne er jĂŠvne og man behĂžver ikke det lange hĂ„ndtag. DĂŠmpningen er god, dog har jeg ikke haft den oppe i fuld hĂžjde som er godt og vel halvanden meter. SĂ„ man skal sidde ned, hvis man vil observere, men da kikkerten har indbygget retvendelinse er den jo ogsĂ„ anvendelig som udsigtskikkert og sĂ„ giver det god mening at sidde ned. Som den hviler der oven pĂ„ monteringen har jeg ikke bagstykket med retvendelinsen og okularet siddende. Simpelthen for at spare plads. Stuen eller lokalet mĂ„ ikke vĂŠre for lille, da den ellers kan virke for voldsom. Men for F… den pynter!
Hilsen Leif,
10. maj 2022 kl. 16:49 #328780
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Rygtet vil vide, at der sĂŠttes en 134 mm Mertz-refraktor med drev til salg.
Det angives, at den er fra omkring Ă„r 1880.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
10. maj 2022 kl. 18:33 #328781
Hold da op! Fra 1880, sÄ er det nok en Jacob Merz som som siden overtog business. Gad nok vide hvad den skal koste. Jeg vil dog ikke kÞbe den.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting -
ForfatterIndlĂŠg
- Du skal vÊre logget ind for at svare pÄ dette indlÊg.