Merz vurdering

Fora ASTRO-FORUM KØB & SALG, FORHANDLERNYT Merz vurdering

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Hej
      Er snublet over en halvgammel sag fra vel nok midten af 1800 tallet, En G&S Merz i messing med patina og tubus i mahogni. Det er en 4″ Fraunhofer omkring f15 med okular og sĂžgekikkert ogsĂ„ i messing. Men hvad kan sĂ„dan en fĂŠtter vĂŠre vĂŠrd? Og skal man pudse den eller lade vĂŠre?

Merz2

Merz3

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

VedhĂŠftninger:

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hold da op, det er da en fin gammel sag.
        Jeg vil have svÊrt at sÊtte en pris pÄ den, da hovedvÊgten skal lÊgges pÄ det historiske og ikke den optiske ydelse.
        Det er vel uden opstilling?

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Ja, desvÊrre og er svÊr at spore, fordi tubus alene har stÄet i en kÊlder i 20 Är som en gave fra et firma. Jeg har set en tilsvarende Merz pÄ en en flot Êkvatorial.

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Ja, vÊrdien reduceres noget, nÄr der mangler en opstilling.
            De fleste ville nok vÊlge, at have kikkerten til at stÄ til pynt.
            Om den mister vĂŠrdi, hvis man pudser den? Gamle mĂžnter gĂžr i hvert fald – og ogsĂ„ andre gamle ting.

Refraktoren pÄ Stenomuseet er i hvert fald pudset, og det ville jeg nok ogsÄ gÞre.

https://www.cloudynights.com/topic/538598-classic-refractor-craft-and-art/

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

outlook
            Deltager
              • Super Nova

SĂ„ har jeg kigget lidt pĂ„ “naturalierne” og fundet lidt af hvert. VĂŠgten af teleskopet er ca. 4,5 kg. Jeg vil skille den ad med undtagelse af linserne, bortset fra mĂ„ske sĂžgeren og restaurere den til fordoms storhed. Tubus vil jeg slibe med fint sandpapir og give olie. Den ser lidt tĂžr ud. Det er sĂ„ hvad det er, men det vigtigste er dog objektivet som viser det sig, er en 75 mm og ikke som fĂžr nĂŠvnt 100 mm, men dog stadig mindst f15. Heldigvis har objektivet vĂŠret beskyttet af en messing hĂŠtte:

Merz4

Og under denne selve objektivet signeret:

Merz9

Set forfra i en overraskende god stand uden en plet, utroligt:

Merz6

Okularet er vist et typisk Huygens eller Mittenzwey, men en god stĂžrrelse:

Merz7

Jeg skulle gerne bringe teleskopet i en stand som det ses af objektiv kransen, der nĂŠsten har undgĂ„et tidens tand pga. hĂŠtten. Det krĂŠver nok nogle regnvejrsdage, sĂ„ “stay tuned” som man siger.

Fik i Ăžvrigt lige kigget i teleskopet. I fokus er kikkerten 140 cm lang! Og med fokuseren inde er den omkring 130 cm, sĂ„ vi er ude pĂ„ en f17 og passer meget godt med, at jeg ikke umiddelbart kunne se farvefejl. Den indvendige diameter ved okularet er omkring 31,5 mm, altsĂ„ lige fĂžr et 1.25″ okular passer. Jeg prĂžvede med nogle gamle Leitz okularer fra et stereomikroskop. De er 31 mm og passer som fod i hose og har stĂžrre synsfelt, i hvert fald 10x og 15x. Jeg kunne se, at det medfĂžlgende okular ogsĂ„ forstĂžrrede 15x ved sammenligningen. Det har perfekt pasning, nĂŠrmest en glidepasning lidt ligesom om luften lige akkurat kan vige uden om.

Hilsen Leif,
” Ed Ting

VedhĂŠftninger:

outlook
              Deltager
                • Super Nova

SÄdan ser messing delene og glas ud efter den fÞrste grove demontering:

Merz10

Og efter en total adskillelse ser det sÄdan ud og klar til at komme i bad til en rensning og klaring af delene med undtagelse af glasset pÄ servietten, naturligvis, bortset fra objektiv hÊtten som ogsÄ skal en tur i badet:

Merz11

Jeg undgÄr dog ikke at bruge lidt knofedt ogsÄ. I forbindelse med demonteringen opdagede jeg noget interessant, der var yderligere et linsepar som sidder i forlÊngelsen af fokuseren:

Merz12

Jeg havde godt nok bemĂŠrket, at teleskopet tegnede noget mĂžrkt, men tilskrev det de ucoatede linser og objektiv. Det viste sig dog at vĂŠre aflejringer fra fokuseren, sĂ„kaldt “fordampning” af smĂžremidlet og andet pĂ„ linseparret. SĂ„ de blev renset nĂŠnsomt. SĂ„ jeg forventer sĂ„mĂŠnd, at instrumentet tegner forbilledligt efter rensningen af linsparret:

Merz13

Men det efterlader det spÞrgsmÄl, hvad i alverden det linsepar laver dér? De er anbragt lidt ligesom i en Petzval, men det tror jeg nu ikke kikkerten er. En form for korrektion af feltet vil jeg tro. Nogen ideer? I det hele viste teleskopet sig at bestÄ at flere dele end jeg havde ventet.

Jeg tror heller ikke, at det er det oprindelige objektiv. Det tyder alderen ikke pĂ„. Er den fra 1860’erne skulle objektivet vĂŠre uden afstandsbrikker, men derimod med en afstandsring i stedet. Jeg tror objektivet er en senere Merz fra en nyere 75 mm med metaltubus. Men sikker er jeg ikke.

Hilsen Leif,
” Ed Ting

VedhĂŠftninger:

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Mon det ikke er det originale objektiv? Der ser ikke ud til at vÊre coating pÄ fladerne.

Afstandsring eller pads? Godt spÞrgsmÄl.
                  MÄske er den fÞdt med en ring, men en har placeret pads i stedet.

Det ekstra linseelement er interessant. Er der nogen forstĂžrrelse i det?

mvh
                  Torben

PS! Er messingen belagt med en lak?

outlook
                  Deltager
                    • Super Nova

Tja, det er et lige sÄ godt spÞrgsmÄl. Jeg har dog svÊrt ved at tro, at et objektiv fra den periode er i sÄ god stand. Mht. det ekstra linselement eller rettere linsepar er der ingen forstÞrrelse i, lige sÄ lidt som der er i et alm. okular, nÄr man bruger det uden objektiv. Jeg vil nok finde ud af det, nÄr jeg ser igennem kikkerten uden det ekstra linsepar. Men det kan jeg fÞrst afgÞre, nÄr kikkerten er samlet igen. Og nej, messing delene er ikke lakerede.

I Þvrigt sÄ er tubus ingenlunde et simpelt hult rÞr af svÊrtet trÊ eller med sandpapir. NÊh, det har hele fem knivÊgs baffler af metal indbygget, her taget i blitz lys som jo afslÞrer alt:

Merz14

Det er alligevel imponerende, at de har gjort sig den ulejlighed.

Hilsen Leif,
” Ed Ting

VedhĂŠftninger:

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Det kan forvirre, hvis du sammenligner linseparrets egenskaber med et almindelig okulars, som jo har en brĂŠndvidde.

Hvis linseparret ikke har nogen forstÞrrelse, sÄ prÞv at kikke gennem dem og bevÊg dem i forhold til fx. et kvadreret stykke papir. Hvis der kan registreres en deformation af linjerne, sÄ er linseparret en korrektor.

Nydeligt hĂ„ndvĂŠrk med tubus. Er godstykkelsen omkring 7 – 8 mm?

outlook
                      Deltager
                        • Super Nova

Det har faktisk samme egenskaber som Huygens okularet. NÄr man nÊrmer sig papiret med kvadrater fÄr de tÞndefortegning. Jeg tror den endelige forklaring har jeg fÞrst, nÄr jeg kigger i teleskopet igen med og uden.

Ja, godstykkelsen er deromkring. Og tubus har jeg fÊrdig nu. Den er slebet og har fÄet en gang mÞbelpolish:

Merz15

Jamen, den er ski da pÊn. Den mÄ stadig godt have lidt patina. Jeg er faktisk ved at blive en smule forelsket i kikkerten og vil nok have den op pÄ vÊggen. Jeg er jo lidt en refraktor nÞrd. Og sÄ skal man have lidt til gÄrden og gaden.

Hilsen Leif,
” Ed Ting

VedhĂŠftninger:

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Ok, jeg er med. Forskellen er sÄ, at Huygens-okularet har en kort brÊndvidde, og det omtalte linseelement kun har en korrigerende virkning.

Tubus er blevet rigtig flot. Jeg forstÄr godt, hvorfor du vil beholde instrumentet.

outlook
                          Deltager
                            • Super Nova

I hvert fald for en tid. Men i stedet for at hÊnge den op pÄ vÊggen vil jeg placere den i en blok trÊ. Den har jo de to kraftige bolte som forankring i sandsynligvis en Êkvatorial opstilling. SÄ et par huller i blokken og teleskopet kan stÄ og se godt ud i stuen.

Jeg blev endelig fÊrdig med pudsningen, men det er ikke pudset til ug med kryds og slange, fordi noget patina mÄ det gerne have. Billeder er noget sjovt noget og kan vÊre manipulerende, f.eks. dette:

Merz16

Er det pudset eller lakeret? Det er faktisk taget i blitzlys og ser mere eller mindre pudset og lakeret ud. Men her er billedet i naturligt lys:

Merz17

Det ser unÊgtelig mere poleret ud og med tiden vil det nok fÄ patina som det billede, der umiddelbart ser lakeret ud.

Hilsen Leif,
” Ed Ting

VedhĂŠftninger:

jens.jacobsen
                            Deltager
                              • Neutron star

Det usÊdvanligt lange stykke pÄ udtrÊkket, og linsens (den indvendige) placering, fÄr mig til at tÊnke at det er en retvendelinse..

retvendelinse

VedhĂŠftninger:

Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star

Interessant betragtning. Leif skriver, at den ikke forstÞrrer, sÄ det er vel udelukket?

Man kan jo retvende med en spredelinse. Men kan den fungere sammen med et okular, som forstĂžrrer?

outlook
                                Deltager
                                  • Super Nova

Og jeg tror, at Jens har ret her. Billedet er retvendt, hvad jeg nok skulle have oplyst. Det er et linsepar med afstand og en blÊndering imellem dem. AltsÄ teleskopet er ogsÄ til terrestrisk brug.

Hilsen Leif,
” Ed Ting

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 21 i alt)
                                • Du skal vĂŠre logget ind for at svare pĂ„ dette indlĂŠg.