Merkelig lysfenomen

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Merkelig lysfenomen

• Dette emne har 23 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 2 måneder siden af rune. This post has been viewed 172 timescb. This post has been viewed 172 times. This post has been viewed 172 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Forfatter

rune.cb.
    Deltager
      • Super Nova

Igår kveld ved kl. 21:00 tiden stod jeg ute ved teleskopet og kikket opp på himmelen. Det hadde skyet delvis til, så jeg håpet det etterhvert skulle bli et “værvindu” for M42. Jeg kikket mot nord og plutselig dukker det frem 2 stk. “lyskuler” over skogen. De var ikke i formasjon, men et lite stykke fra hverandre og noen hundre meter etter hverandre. Jeg tenkte umiddelbart på fly, men disse var lydløse og uten blinkende lys. Høyden var noen hundre meter, dvs. delvis inne i skylaget og på høyde med privatfly.

Fargen var sterkt orange. Jeg kikket på dem en stund, før de forsvant sørover. En 1/2 time senere kom det 2 til fra samme kant. Samme høyde og samme farge. Jeg hentet kikkerten og zoomet inn. Pga. det sterke lyset kunne jeg ikke se noen konturer. De beveget seg sakte mot sør. Plutselig stoppet den ene helt opp og ble “hengende” i luften. Jeg brukte kikkerten igjen, men kunne ikke se annet enn det orange lyset med litt “spikes”. Lyset var kraftig og ganske stort i diameter.
      Kan det ha vært noe fyrverkeri fra nyttårsaften, som noen har sendt opp litt forsinket ?
      Andre forslag ?

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Det har sikkert været nogle af de der flyvende rispapirlamper. Første gang jeg så dem tænkte jeg what the f… Næste gang var de tættere på og jeg kunne se hvad det var.

rune.cb.
        Deltager
          • Super Nova

Hei Jesper,

Takker for tipset! Lyser disse papirlampene så sterkt som beskrevet over ? Kjøpes disse med orange lys også ?

Mvh Rune.

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Ja dem jeg har set var orange og kan ses på lang afstand. De var årsag til mange UFO rapporter her i Danmark da de først kom frem. De har også sandsynligvis være årsag til mindst en brand og de er blevet forbudt flere steder på grund af brandfaren.

rune.cb.
            Deltager
              • Super Nova

Ok, greit.

Da kan jeg glemme ufo-teorien! LOL

Mvh Rune.

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Hvis fartøjer skal flyve i formation, kræves der så ikke flere end to?

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

norup
                Deltager
                  • Super Giant

Den mest grundlæggende formation er en toskibs formation med leader+wingman. Måske ikke voldsomt imponerende, men bestemt en formation.

edbbob
                  Deltager
                    • Super Nova

Jeg kan bekræfte Jespers “What the f…?” oplevelse. De rispapirlamper er virkeligt underlige første gang man ser dem. Jeg har også stået og set sådan nogle og tænkt at det lignede en ufo. De lyser meget kraftigt orange og bevæger sig uden en lyd, på en bizar måde. Ofte sender folk dem op, nogle stykker efter hinanden, så det ligner fly på stribe, ala når man ser indflyvningen til en landingsbane.

Der er mange ting på himlen man begynder at opdage når man kigger stjerner. I virkeligheden er vi mest vant til at bruge synet ud mod horisonten. Fair nok. Det er normalt vigtigere at holde øje med trafik end hvorvidt man får et klaver i hovedet.

Vh

Morten

jesperg
                    Deltager
                      • Super Nova

Jeg kan også bekræfte den der mærkelige fornemmelse, første gang man ser sådanne lamper svæve rundt. Det er jo ikke lige det man normalt ser på himlen, når man er én af os.

Første gang jeg så dem var en sen sensommeraften ved vesterkysten, jeg vil tro at de var 2-3 km. væk, men kom nærmere i løbet af en halv times tid, så slukkede de, formodentlig løb de tør for brændstof.

EDBBOB wrote:

Der er mange ting på himlen man begynder at opdage når man kigger stjerner. I virkeligheden er vi mest vant til at bruge synet ud mod horisonten. Fair nok. Det er normalt vigtigere at holde øje med trafik end hvorvidt man får et klaver i hovedet.

Vh

Morten

Ja netop Morten, folk kigger normalt ikke ret meget på himlen, det må de opfordres til.

Herunder er et citat fra gårsdagens lokale avis (kan ikke vise artiklen p.g.a. ©) men man må gerne citere

Det var lidt reklame for guiden.

Jesper G.

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

norup wrote: Den mest grundlæggende formation er en toskibs formation med leader+wingman. Måske ikke voldsomt imponerende, men bestemt en formation.

Formation flying, aerobatics performed with several aircraft

Several = flere

Definitionen på en formation må så være to eller flere luftfartøjer som bevæger sig i samme eller tilnærmelsesvis samme retning og med samme eller nogenlunde samme hastighed. Hvor langt skal de være fra hinanden før man ikke længere kan tale om, at de flyver i formation? De kan være uendeligt langt fra hinanden blot de erklærer, at de flyver i formation 😉

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

norup
                        Deltager
                          • Super Giant

Den wikipedia side der linkes til, siger “Formation flying is the disciplined flight of two or more aircraft…”, ikke noget med “several”.

En standard formation synes ved trafikkontrol bestemt ved en maksimal separation på 1 nautical mile og vertikal separation på 100 ft.
                          http://www.stuckmic.com/military-pilots/7122-formation-flights.html

Formationer er primært et militært værktøj til at opnå overskuelighed over større styrker og taktiske fordele. For transport fra A til B kan separationerne være ganske små, men taktiske formationer opererer med større separationer:
                          902. LINE ABREAST TACTICAL (LAB)
                          The parameters of T-6B tactical formation are defined as 2,000 to 3,000 feet lateral separation, LAB to 10 degrees aft, with a vertical stack of up to ±500 feet.

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

Det står her:

rune.cb.
                            Deltager
                              • Super Nova

Torben har rett, for det står faktisk “several aircraft”, som betyr flere enn 1 (dvs. fra 2 og +++). “Disciplined flight of two or more aircraft” betyr vel egentlig det samme, men skrevet på en annen måte.

Mvh Rune.

norup
                              Deltager
                                • Super Giant

Ja Rune, i Torbens seneste link er “several” nævnt, ikke i det forrige link.

Men brugen af “several” er ikke korrekt i denne sammenhæng, idet det ikke omfatter antallet 2:

http://www.thefreedictionary.com/several
                                Being of a number more than two or three but not many

http://www.merriam-webster.com/dictionary/several
                                an indefinite number more than two and fewer than many

tommyf
                                Deltager
                                  • Neutron star

Lyder logisk Anton, det må vel være formation uanset 2 eller 3 enheder, men den er svær…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
                                • Emnet 'Merkelig lysfenomen' er lukket for nye svar.