Merkelig fenomen

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Merkelig fenomen

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 3 måneder siden af rune. This post has been viewed 34 timescb. This post has been viewed 34 times. This post has been viewed 34 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

rune.cb.
    Deltager
      • Super Nova

Søndag kveld stod jeg å kikket i teleskopet på Jupiter med den nye diagonalen fra Antares. Himmelen var klar og fin og planeten`s ekvatorialringer med 4 stk. satelitter (2 på hver side) var tydelige. Plutselig kommer det noe i en fryktelig fart inn fra venstre og beveger seg i rett linje (vannrett) over til høyre side av synsfeltet i teleskopet.

Det forsvinner ut av synsfeltet i samme fart på høyre side, i underkant av Jupiter og dens 4 satelitter. KOMET tenker jeg ….. “klør meg litt i hodet” ….. og må revurdere. Disse beveger seg ikke vannrett på himmelen, men på skrå eller loddrett inn i atmosfæren. Skal man finne en rasjonell forklaring, må det da være satelitt.

Når man ser satelitter på himmelen, så har disse en stødig kurs, men hastigheten er ikke spes. høy. Dette “noe” jeg observerte hadde en abnorm hastighet og varte i 1 – 2 sek. før det forsvant.
      Hva kan det ha vært (noen ideer) ?

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

jesperg
      Deltager
        • Super Nova

Rune CB. wrote:

. KOMET tenker jeg ….. “klør meg litt i hodet” ….. og må revurdere. Disse beveger seg ikke vannrett på himmelen, men på skrå eller loddrett inn i atmosfæren. Skal man finne en rasjonell forklaring, må det da være satelitt.

Du mener vel meteor (ikke komet)

En komet i atmosfæren er en ganske sjælden og voldsom begivenhed, meteorer kommer hver dag.

Jeg tror til gengæld, at du er på sporet med en satellit, de kan bevæge sig ret hurtigt, og i et teleskops synsfelt kan 2 sekunder sagtens være den korrekte tid. Lysstyrken kan også være ret stor.

Jesper G.

rune.cb.
        Deltager
          • Super Nova

Yep, selfølgelig mener jeg meteor (ikke komet – det var en feil i tankegangen).

Den rasjonelle forklaringen er nok en satelitt, ja! Jeg trodde ikke de beveget seg så hurtig, så takk for opplysningen. Smile Størrelsen var litt mindre enn Jupiter`s største måner og lysstyrken var noe svakere.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Merkelig fenomen' er lukket for nye svar.