Mere regn på vej?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Mere regn på vej?

• Dette emne har 31 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 8 måneder siden af jesper. This post has been viewed 713 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 32 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Ja det var hovedårsagen for mig. Og køling.

Anonym
        • Nova

Hvordan er følsomheden ved lange eksponeringer i forhold til et mere “standard” CCD kamera som f.eks. SXV-H9?

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Det er også en af de ting jeg eftetlyser. Sony laver kun QE skemaer hvor peak QE er sat til 100. Fet er rimeligt ubrugeligt. Jesper2016-06-30 11:42:32

mogens
          Deltager
            • Super Nova

madsen wrote: Den store fordel ved 290’eren er vel at den fås i en mono udgave, det gøre 224’eren ikke (endnu?).

Netop Søren det er den jeg har ventet på!

Anonym
              • Nova

mogens wrote:

Den store fordel ved 290’eren er vel at den fås i en mono udgave, det gøre 224’eren ikke (endnu?).

Netop Søren det er den jeg har ventet på!

Hvorfor valgte du den ukølede udgave?

mogens
              Deltager
                • Super Nova

Jeg valgte den ukølede fordi den kun skal bruges til planeter og solbilleder

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Mener at have læst et par test omkring kølingen. Ved korte eksponeringer, måske 2-5 sek. er
                  der ingen forskel om den er kølet eller ej. Hvor lang en eksponering skal være før der er en
                  fordel ved jeg ikke.

jesper
                  Deltager
                    • Neutron star

Nightsky wrote: Mener at have læst et par test omkring kølingen. Ved korte eksponeringer, måske 2-5 sek. er der ingen forskel om den er kølet eller ej. Hvor lang en eksponering skal være før der er en fordel ved jeg ikke.

Det har jeg svært ved at forstå. Dark current, som normalt er hvad man køler for, akkumulerer lineært over tid. En times samlet eksponeringstid burde have samme mørkestrøm-støj uanset om det er taget en lang eksponering eller 6000 korte. Køling burde derfor altid gøre en forskel for deepsky med lang samlet tid. Måske ikke for planeter, da der er mere signal og kortere samlet tid.

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

Jeg er rimelig sikker på at faktiske målinger viser dette. Hvis der ikke er er nok dark current
                      på en 3 sek. til at det kan udlæses/registreres, så gør det jo ingen forskel om der er køling
                      eller ej. Altså optræder støjen først når der er akkumuleret nok. Som jeg husker det er der et
                      punkt hvor støjen bliver stor nok til at det kommer med ud.

Vi er jo meget langt væk fra hvad en ikke kølet CCD har af støj, så vi kan ikke sammenligne med
                      hvad der ville ske må en CCD.

Jeg har hørt at der er chancer for at dette kommer op Kompedal Starparty, fra en yderst
                      kompetent herre som lever af at optimere bl.a. denne type optagelserWink

Nightsky2016-07-01 19:50:02

jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

Hvis du falder over et link til de målinger kunne det være interessant at læse. Den her er jo en ny tenik og tenologi så måske er det bare mig der har svært ved at forestille mig at køling ikke gør en forskel.

nightsky
                        Deltager
                          • Neutron star

Jeg skal nok poste dem hvis jeg falder over det igen.

Finn
                          Deltager
                            • Neutron star

Hej alle

Sammen 🙂 det er en spændende tråd der er sat igang her og jeg følger den med spænding.

Forpokker da de dyre CCDcam man efterhånden har investeret i

Jesper kan du ikke sende et Link hvor du har købt dit ???

Jeg må indrømme at jeg glæder mig utroligt meget til at komme op at høre mere om den den nye fagre verden inden for astrofoto.

mvh Finn

jesper
                            Deltager
                              • Neutron star

Gerne Finn

ASI290MM-Cool

TS har også udgaven uden køling til ca. halv pris og farveudgaver.

Finn
                              Deltager
                                • Neutron star

Tak Jesper

Der er da nogle overvejsler her der skal ses på, også for sportens skyld 🙂

Men jeg venter til jeg har været på Starpartiet, det lyder spændende.

mvh Finn

jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

God ide at få inspiration på Starparty.

Lars, det jeg ikke forstår er at signalet jo også er ekstremt svagt for de svage dele af et deepsky objekt ved eksponeringer på f.eks 1 sekund. Der vil være frames hvor signalet er nul pga shotnoise. Alligevel bygges billedet op via stacking. Man skulle tro det samme gælder for mørkestrømmen, som også er et signal, bare et uønsket af slagsen.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 32 i alt)
                                • Emnet 'Mere regn på vej?' er lukket for nye svar.