Mere M42

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Mere M42

• Dette emne har 21 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af hoest. This post has been viewed 575 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Forfatter

mr.mox
      • Nova

Jeg var også ude at skyde d. 22! Fantastisk aften, ikke mindre!

Det blev til næsten en times eksponering af Oriontågen (subs a 40sekunder)

(hmm, den vil åbentbart ikke sætte mit billede ind, men det er her: http://www.jacobservatoriet.dk/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=95&g2_serialNumber=2)

Det er taget men 200mm f/5 skywatcher og umodificeret eos350
      Jeg er selv rimeligt godt tilfreds med resultatet, men vil da prøve om der kan vrides endnu flere detajler ud af billedet.

Det blev iøvrigt også til 34 minutters skud på M38. Se mere på http://www.jacobservatoriet.dk

GOD JUL!Approve

(Så lykkedes det at sætte billedet ind:)

Mr. Mox2008-12-28 14:44:53

andreas
        • Super Giant

Hej Jacob, det er blevet et godt billede. Og jeg kan genkende motivet 😉

Jeg håber at jeg snart får nogle timer til at færdiggøre mit bud på M42, men familien er hårdt ramt af sygdom, så det trækker lidt ud…..

Er billedet guidet eller? og hvor lange eksponeringer?

mr.mox
          • Nova

Det er uguidet, og hver subframe er 40 sekunder. Prøvede at give det mere tid, men så brænder midten helt ud.

Tror jeg næste gang vil eksperimentere med forskellige eksponeringstider, og så kombinere dem til noget HDR…

P.t synes jeg den største begrænsning er at Photoshop Elements kun kan arbejde i 8 bit. Jeg bruger easyCurves, som virker i 16 bit, og derefter Astronomy Tools 1.6, men kun i 8-bit. Jeg kan tydeligt de at det ikke kun er støjen der bliver tydeligere når jeg trækker i billedet, men at det også får “ensfarvede ringe” som er et resultat af kvantiseringen til 8 bit

mr.mox
            • Nova

Jeg har leget lidt videre med PSE, og fået trukket flere detaljer ud af baggrunden. Desværre også noget støj. Jeg kan bedre lide dette billede, selvom det er tydeligt at jeg bør lave flats!
            Hvad synes I?

Mr. Mox2008-12-28 14:30:48

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Vi synes, at vi ikke kan se billedet Wink

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

andreas
                • Super Giant

Det er et godt billede, men der skal nok gøres lidt for at fremhæve detaljerne. Det med flats tror jeg godt du kan udsætte lidt endnu, de vil ikke gøre nogen forskel på nuværende tidspunkt……

Ok jeg dropper sarkasmen, der er jo ikke noget billede! Disapprove

Har du uploadet som JPEG til din profil først? Vil gerne se hvordan det er blevet da det er det samme motiv jeg har haft gang i. Håber du får det til at virke.

mr.mox
                  • Nova

Jeg har lidt problemer med at få forum til at vise mine billeder. De ligger på min site, og hvis jeg kopiere billede-adressen ind i et browservindue virker det fint. I previewet af beskederne jeg poster virker det også fint, men når beskeden er postet virker ved ikke længere…? Tror det er noget med at adressen ikke slutter på .jpg eller sådan noget?

Billedet er her: http://www.jacobservatoriet.dk/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=101
                  Mr. Mox2008-12-28 14:33:03

mr.mox
                    • Nova

Mr. Mox wrote:

Jeg har leget lidt videre med PSE, og fået trukket flere detaljer ud af baggrunden. Desværre også noget støj. Jeg kan bedre lide dette billede, selvom det er tydeligt at jeg bør lave flats!
                    Hvad synes I?

mr.mox
                      • Nova

Andreas wrote: Det er et godt billede, men der skal nok gøres lidt for at fremhæve detaljerne. Det med flats tror jeg godt du kan udsætte lidt endnu, de vil ikke gøre nogen forskel på nuværende tidspunkt……

Ok jeg dropper sarkasmen, der er jo ikke noget billede! Disapprove

Total god værkstedshumor! Thumbs%20Up

andreas
                        • Super Giant

Hej Jacob

Er det det samme billede som sidst, du har haft gennem PS eller GIMP? Det er et godt billede med mange fine detaljer, jeg håber en dag at kunne frembringe de samme detaljer.

På min computer bliver baggrunden dog en anelse for lys.

Hvor lange er de enkelte eksponeringer?

mr.mox
                          • Nova

Ja, det er det samme billede. Jeg har taget lidt hårdere fat med levels og curves, og har også brugt astrotools for at få lidt mere skarphed på detaljerne.

Baggrunden er ganske rigtig for lys. Det vil jeg gerne af med, men hvis jeg dæmper den forsvinder detaljerne i nederste højre hjørne også. Det tror jeg er fordi jeg ikke har brugt flats, så der er stor forskel på baggrunden i midten og hjørnerne

Er der nogen der har erfaring med at tage flats senere, hvis man har glemt det? Jeg har prøvet kunstigt at lave en flat frame, men det blev elendigt!

Mr. Mox2008-12-28 15:13:11

mr.mox
                            • Nova

Nå ja, eksponeringstiden; der er 81 frames á 40 sekunder. Jeg prøvede med lidt forskellige tider, og ved 60 sekunder brænder midten ud. Måske en kombination af de billeder jeg har, med en stak med længere eksponering kan bruges til noget HDR?

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Jeps flats ser ud til at være vejen frem, alternativt en kunstig flat.

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Nu er dette jo ingenlunde noget der kan bruges til noget, men viser da hvad selv en smule kunstig flatning kan gøre:

Det lykkes mig ikke at slippe af med alt men dog noget og det viser jo så igen at der er masser af data i dine raws.

mr.mox
                                  • Nova

Hvordan laver du en kunstig flat Michael?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
                                • Emnet 'Mere M42' er lukket for nye svar.