mens jeg laver obs

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER mens jeg laver obs

• Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af jesperg. This post has been viewed 97 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

jesperg
    Deltager
      • Super Nova

Mens jeg arbejder på at få lavet obs. klar, må jeg nøjes med et kamera på stativ, heldigvis er en vidvinkel og Mælkevejen en god kombi Smile

http://astrophoto.dk/gallery/displayimage.php?pos=-623
      reduceret til ca 1000 pixels (fra 21 MP), enkelt skud 30 sek.

JesperG2009-09-15 23:38:37

Jesper G.

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Erh, da må da være noget tracking på det der … Vildt flot!

jesperg
        Deltager
          • Super Nova

Nææ, det er bare et stativ uden motor.
          Ultrakort brændvidde og stor blændeåbning gør det.
          Det laver også noget coma i kanterne, men det kan ikke korrigeres med et almindeligt kamera objektiv.

Men jeg glæder mig til at få obs lavet færdigt, hjulene til skydetaget skal finjusteres i weekenden, så det kører smooth.
          Og jeg skal i gang med at lave beslag til montering af scope. Big%20smile

Jesper G.

outlook
          Deltager
            • Super Nova

De der vidvinkelbilleder er du vildt god til og det anede mig at himlen i nogle områder er “beskidt”. Flot! Stod man et sted i M31 kunne det såmænd også være et foto derfra!!Thumbs%20Up

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Må man spørge om fokalængden på obkektivet?

johnni.gade
                • Giant

Flot widefield billede 🙂

jesperg
                Deltager
                  • Super Nova

Tak for kommentarerne LOL

Brændvidden er 14 mm,

der er flere data i linket i øverst over billedet.

Jeg tog en serie, men det drejer jo en del rundt, når der ikke er motor på,

så hvis de skal stackes for at reducere støj og forbedre billedet, så bliver det nok manuelt i photoshop.

Jesper G.

jesperg
                  Deltager
                    • Super Nova

Jeg har ikke fået lavet en stack endnu, men her er et skud med et fly der tager en tur på Mælkevejen.
                    Fly har åbenbart grønne og røde lanterner, som skibe Tongue

Jesper G.

helge
                    Deltager
                      • Giant

Hej Jesper,

Flot billede. Du kunne evt. forsøge dig med en hjemmelavet barn-door tracker. Den kan laves på kort tid til næsten ingen penge (<100 kr). Med min kan jeg tracke op til omkring 8 min. uden fejl med en kameralinse.

Lars Malmgren
                      Deltager
                        • Super Nova

JesperG wrote:
                        Men jeg glæder mig til at få obs lavet færdigt, hjulene til skydetaget skal finjusteres i weekenden, så det kører smooth.

Jesper, er du gal ???? De hjul løber ingen steder…
                        Du skal da til starparty, du har hele 12-15 km dertil, det kan klares på cykel hvis det er WinkLOL

Hehe, nå men et færdigt observatorium er jo heller ikke at kimse ad Tongue

jesperg
                        Deltager
                          • Super Nova

Ja Helge, en simpel hjemmelavet tracker til kamera med alm. objektiv er en rigtig fin ting.
                          Jeg havde bare trang til at tage et par billeder, uden noget set-up, bare et stativ.
                          Det er nok li´som dem der har rygetrang, man skal bare – nu… Clown

Lars du har helt ret, men der er desværre også booket andre ting denne weekend, men mon ikke der bliver en fest igen efter astronomiåret Ermm Clap

Jesper G.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'mens jeg laver obs' er lukket for nye svar.