Mellemtid M106

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Mellemtid M106

• Dette emne har 13 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af nhaagh. This post has been viewed 266 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Var ude igår aftes, ville entenlig bare lige få trimmet det sidste af min kolimenering.

Men så skulle det da også testes Big%20smile

Det blev så lidt af M106, CGE800 f/6,3 Sbig ST-2000 intern guider.

Det blev ikke til at meget da der kom nogle skyer ind lidt over 3. Og når man går sent igang med det, så ender det jo med alt for lidt data.

Men.. L = 4 x 600 sek, R = 3 x 600, GB = 2 x 600.

Totaltid jeg nåede: 1time og 50min.

Limit Mag var 17,30, seeing rimelig (3/5) -5,5¤ vindstille til let vind.

Optaget med MaxIm DL 4,62, guidetid var 2sek.

nhaagh
      Deltager
        • Super Giant

Bortset fra de få data du nævner er det et kanon billede. Guidning og fokusering ser perfrekt ud.

Mvh Niels

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Fokus er helt oki guide er bestemt ikke hvad jeg er vant til 🙂 Men normalt venter jeg også med et objekt til jeg kan placere en kraftigere stjerne på min guideschip så jeg kan bruge AO-8, men jeg nægtede at vente til kl 5:28 med at teste bare fordi jeg VILLE have M106 Geek

Men takker, skal måske lige nævne at den har været en kort tur i Photoshop, og få fjernet måne gradienten ! Samt en sidste strech

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Hej Michael,

Flot start på M106. Med mere tid bliver det kanon. M106 gør sig rigtig godt på fotos.

mogens
            Deltager
              • Super Nova

Hej Michael

Ser ud til at blive et godt billede af flot galakse

VH Mogens

jacobb
                • Nova

Flot billede, især når man tænker på de få eksponeringer!

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Jeps, den ser nu godt ud den 🙂 Glæder mig til den bliver til at tage på vestsiden, der har jeg noget godt guidestjerne… Så kommer der opløsning på Big%20smile.

Men sidder faktisk lige og leger lidt, kom til at lave en grøn på kun 300sek. Hvis man nu tager den og fratrækker en grøn på 600sek.. Hvor for man så? Netop forskellen mellem 300 og 600sek. Som ser ud til at være præsist det som en 300sek giver.. Det er jo sjovt at se, at teorien holder 🙂 Selv om sådan en fratrukket frame ser noget mere støjfyldt ud.

Jeg håber at tage mindst 20 x RGB, og gerne over de 20 Lum på vestsiden. Tror ikke jeg laver mere lum før den kommer over på vestsiden, da der jo er der jeg skal hente min opløsning. Tror ski der er mange HII og OIII områder i den, måske man kunne fremhæve dem med noget narrowband… Hmm.

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Hvis der er nogle der syndtes det kunne være sjovt, så er der her en singel 600sekunders Lum frame. ca 867kb:

Det eneste jeg har gjordt er dark, bias, flat og en let DDP.

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Der er nu også meget med på den ene frame, ret utroligt du kunna tage så lange expo i går, jeg måtte droppe alt over 220 sek i GB, L og R gik lidt længere, men ikke meget, så jeg kunne kun tage 400sek+ i Ha i aftes, det var meget lyst/tynd lag på himmelen.

Den er meget pæn, det er den.Clap

TommyF2009-01-08 14:38:31

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Takker.

timo
                        Deltager
                          • Giant

Flott bild Michael. Får du alla de andra exponeringarna du pratar om så blir den “kanonbra” !
                          Vilken mag. hade du på guidestjärnan ?
                          2 sek. guidetid med så runda stjärnor betyder att du hade skitbra polinställning.
                          Timo

nhaagh
                          Deltager
                            • Super Giant

MS skrev: Fokus er helt oki guide er bestemt ikke hvad jeg er vant til 🙂

Du skriver guide ikke er hvad du er vant til. Jeg synes stjernerne ser perfekt runde ud og små. Hvad er det du ikke er tilfreds med ? Kan AO-8 gøre det bedre fordi den guider efter lufturoen ?

Har du et eksempel på et bedre guidet billede ?

Mvh Niels

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Timo – Guide stjernen var Mag.., Hmm lad mig se det var GSC 3455:954 så den må være mag 10,26 ifølge thesky. Men husk dette var jo heller ikke via AO-8.

Min polindstilling var 00¤ 00′ 04″ i AZ og 00¤ 00′ 08″ i ALT. Så det burde være nok.

Niels – Hvis du tager en af mine FITS filer og måler på en stjerne, så for du en FWHM og et tal for hvor aflang den er.. Tager jeg og måler på den singel Lumframe som jeg postede, og finder en ikke saturaret stjerne og måler på: <50.000 adu. Så fremkommer disse:

FWHM: 3,347″ Aflang: 12%.

Gør jeg så det samme på en singelframe af NGC7635 guidet med AO-8, fremkommer disse:

FWHM: 2,264″ Aflang: 3%.

Men her var min polaralignment heller ikke særligt god, den var ca +2′ på AZ og -20″ i ALT.

nhaagh
                              Deltager
                                • Super Giant

Hej Michael,

Hvis jeg forstår dette rigtigt så fortæller FWHM dig hvor god fokuseringen og seeingen har været da det antages at det giver en cirkulær fejl = større FWHM. Hvor aflange stjernerne er fortæller dig om guidningen – hvis det forudsættes at guidningen primært sker i RA.

Jeg har prøvet at åbne din Lumframe af M106 i Maxim. Når jeg måler stjernernes “Flatness” i Information window varierer disse fra 1% til 18% – selv ved stjerner tæt ved hinanden. Hvad kan det skyldes ? (FWHM varierer også en del)

Angående polaralignment så skriver du at 2′ i fejl er et problem. Skyldes det feltrotation eller er der problemer med at guide driften væk ?

Mvh Niels

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Mellemtid M106' er lukket for nye svar.