Mellem Løven og Jomfruen

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Mellem Løven og Jomfruen

• Dette emne har 2 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 749 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

I omegnen af Løven og Jomfruen og endda længere mod syd i Sekstanten og Bægeret finder vi en hel masse galakser som er værd at se nærmere på. Hvordan det, vil mange spørge sig selv. De optræder for det meste kun som grå klatter og form og struktur kan i det store og hele kun ses på de klare objekter som M104 og enkelte andre med gængse teleskoper som en 8″ Newton. Ja, men med et kamera med billed akkumulering kan man og så alligevel ikke. Det skal forstås sådan, at du ved den interne stakning af billeder i kameraet som det jo i virkeligheden er kun har godt 10 sek. til rådighed. Det er nok til de mere klare objekter som den nævnte og andre som NGC 3628 og 2905 og M61 bare for at nævne nogle. Men da flertallet af galakserne er for svage til at gengive andet end end en klar kerne med en diffus “skal” skal der lidt mere til.

Og det kan Watec 120N+ kameraet også. Her må man dog ud til kontrolboksen og indstille glideren mellem punkterne “high” og “slow” mode og trykke på en rød knap på siden af den. Det svarer vel til “bulp” funktionen på et DSLR kamera og kameraet vil herefter sluge fotoner i sig lige så længe til man igen trykker på knappen. Men en god alt/azm montering a la Celestron’s CPC serie vil man kunne opnå ekspo tider på op til ca. 60 sek. uden at feltrotationen bliver markant lidt afhængig af deklinationen. Med en tysk montering og en god polar alignment vil man derimod kunne opnå længere tider. Og netop ved at sætte “gain” på 40-50% og ekspo til 50-60 sek. vil man kunne se de fleste galaksers form og struktur tydelig ved F/4 selv med en alt/azm montering.

Nu har jeg ikke et capture kort i øjeblikket, men her er et billede fra MStauning af M66 og M65 i Løven som meget godt viser hvad jeg nu ser på skærmen i stedet for et par

diffuse kerner af galakserne ved max. integration. Svagheden ved setup’et er dog at man er nødt til at være max 3 m fra teleskopet for længere er ledningen ikke mellem kamera og kontrolboks. Så en længere ledning er ønskelig. Men indtil videre kan man leve med det når man så er i stand til tydelig at se galakserne. Ved dette setup svarer Watec’en rent faktisk til en 24″ dob vil jeg mene. Er den blot sat til max. integration på 10.24 sek. vil det svare til en 12″ dob. Men her må folk godt rette på mig, da jeg aldrig har kigget i en 24″, men altså kun læst mig til det. Så skulle det vist være afklaret. Med ekspo på 56 sek. hvad jeg så kalder Watec’en i “hyper” mode fik jeg et par fantastiske “kig” på de siamesiske galakser i Jomfruen NGC 4567 og 4568 samt alle Messier galakserne i samme stjernebillede natten til i dag d. 24/03 da det klarede op ud på aftenen. Så nu mener jeg at jeg for alvor kan gå i gang med galaksejagten. Smile

outlook2009-03-25 07:12:35

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Fin beskrivelse, er det ikke den jeg lavde med den lille Newton?

nightsky
        Deltager
          • Neutron star
          Fin rapport.

Video astronomi er bare sagen…..
        Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Mellem Løven og Jomfruen' er lukket for nye svar.