› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › megrez 90 ed apo f6.9 NEW
- Dette emne har 29 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 716 times
-
ForfatterIndlæg
-
1. december 2008 kl. 19:28 #5042
joergen.kDeltager- Nova
hi all
efter nogle gode råd her på forum,er mit valg faldet på megrez 90 apobestilt i england hos astrosource med mk lll fieldflattener og tubusringe og fragttil 887£primært til widefield astrofoto med eos 40D1. december 2008 kl. 19:45 #5043
k_holstDeltager- Nova
Hej Jørgen.
Tillykke med valget!Jeg er overbevist om at du bliver glad for den.Jeg har 110 Megrez, som har samme teknik men “kun” FPL-51-glas. Den er superfed2. december 2008 kl. 00:02 #5082
henrikDeltager- Nova
Hej Jørgen
Godt valg og flot kikkert.
Som Kim skriver er den garanteret god.
Skal du tage billeder med den?
(Lad se nogle :O)
2. december 2008 kl. 09:43 #5094
joergen.kDeltager- Nova
hej henrik.
Ja den skal bruges til astrofoto med EOS 40D.Og tak for rådet om pundet,det er alligevel over 2000.kr jeg har sparet.2. december 2008 kl. 09:50 #5096
mstauningDeltager- Black Hole
Tillykke med den, det skal nok give nogle gode billeder. 40D også 90M kan ikke være en dårlig kombination
2. december 2008 kl. 11:11 #5101
outlookDeltager- Super Nova
Tillykke med dit valg som jeg håber du bliver glad for. Uden at banke Williams oven i tomaten er min konklusion at moderne ED80’ere er svære at slå af pinden da mange af disse også har FPL-53 som det ene element. Du har dog mekanikken og den lidt større åbning at gøre godt med. Men med den større åbning til F/6.9 følger også en større åbningsfejl, idet der trods alt er grænser for hvad en dublet FPL-53’er kan gøre ved det. Du har en flattener og den der passer til en Megrez 90 er WO Mk III som ud over at flade feltet ud også bringer F/6.9 ned på 5.5. Det gør selvfølgelig kikkerten hurtigere astrografisk, men bevirker en endnu større åbningsfejl. Men nu må vi se hvad den bringer af blå stjerner. Visuelt får man ikke meget mere med end med en 80’er. Til astrofoto widefied ville jeg helst vælge en testet 80-90mm triplet og de fås altså ikke for under 1000£ med flattener. Farvefri linsekikkerter er “damn hard” at lave ved de F/ forhold. Lav endelig en stjernetest for at se om den er ordentlig kollimeret. Kunne godt tænke mig at se den test på foto. Netop WO har det med at være ude af justering, men de er heldigvis for det meste justerbare. Men lad os få syn for sagen med din smækre og lækre WO.
outlook 2008-12-02 13:42:54
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting2. december 2008 kl. 15:17 #5114
joergen.kDeltager- Nova
begge elementer er FLP-53,det ligger helt fast,astrosource i uk tjekker kollimeringen inden afsendelse,men lad os nu se hvordan den tegner med eos 40d.
2. december 2008 kl. 15:50 #5116
henrikDeltager- Nova
Farvefri linsekikkerter er “damn hard” at lave ved de F/ forhold..
Ja DET er det!
Den famøse 80/20 regel; De sidste 20% af vejen til perfektion koster 80% af svedet (+/-50%)
Det ses jo også af fx. Takahashi’s og AstroPhysics priser i forhold til de billigere kinesere.
Det er især de meget lave f/fohold der gør det svært til fotobrug.
Det er også derfor at Skywatchers ED80PRO og ED100PRO er ret svære at slå af pinden billedkvalitetsmæssigt; Ganske vist er de kun dubletter, men optikken er god, og de har længere f/forhold end mange af de andre: Astro Professional, WO, TS, IN osv.
Prisen er jo så at man skal eksponere længere hvis man skal bruge dem til widefield astrografer.
Så kan man:
– Indsætte et UV filter (Er der nogen der har prøvet et UV fringe filter med en ED?)’
– Leve med en smule farvefejl
– Gå den dyrere vej og vælge Takahashi/TMB/AP ol.
Da det for de fleste dermed ender med et kompromis er de jo godt at have et sted at udveksle erfaringer, så vi kan drage fordel af hinandens forsøg og erfaringer (vil ikke sige “fejl” :O)
Henrik 2008-12-02 14:52:23 2. december 2008 kl. 16:41 #5119
k_holstDeltager- Nova
Efter min bedste overbevisning er Megrez 90 ikke ringere end min 110`er!
Jeg har desværre endnu ikke fået den testet grundigt. Men det jeg har prøvet indtil nu, siger mig: Visuelt er farvefejlen absolut til at leve med! (læs næsten ikke eksisterende)
Fotografisk har jeg ikke opdaget nogen farvefejl!Med min lille og mellemstørelse chip (Meade DSI Pro I og III) er feltet UDEN flattener meget flat! 12 – 14% curvatureSe evt. Staunings Epsilon-side der er nogen målinger på feltkrumning http://epsilon.flight.dk(Måske komme det seneste billede også på MS?)
2. december 2008 kl. 19:58 #5125
Anonym- Nova
Hej Jørgen!
Tillykke med bæstet
Jeg glæder mig til at se dine resultater med den. Husk endelig at stytte “epsilon”-projektet på MS hjemmeside…
Mvh
Søren2. december 2008 kl. 20:56 #5127
joergen.kDeltager- Nova
hej kim den test du viser på epsilon projektet ser da ganske fornuftig ud der er ikke meget krumning på billedet uden flattener.
2. december 2008 kl. 23:38 #5133
Anonym- Nova
Kim: Har du også testet med DSI III?
Chippen i DSI I er ekstremt lillle i forhold til mit DSLR…Søren
3. december 2008 kl. 03:45 #5146
k_holstDeltager- Nova
Jeg har lavet et test-foto med DSI III og MS lavede et med Sbig til StarParty. De er bare ikke lagt på endnu.
Jeg mener MS skrev til mig at curvature er 14% med DSI III.3. december 2008 kl. 16:05 #5160
outlookDeltager- Super Nova
“Pardon me”, men jeg mener at vide, ret mig hvis jeg tager fejl, at det er den samme optik som den “gamle” Megrez 90. Altså en doublet med FPL-53 som det ene element. I en doublet bliver det så godt som altid parret med kronglas af en eller anden art. Jeg har endnu aldrig set en “double up” af FPL-53. Til gengæld har den den nye 2.5″ WO power linear fokuser arvet fra den nye FLT98’er og en sko som kan fjernes.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting3. december 2008 kl. 17:02 #5163
mstauningDeltager- Black Hole
Hovsa, den har jeg helt glemt. Sbig delen var jo men så meget dug at det var svært at måle noget. Men kikker da lige efter.
Og for lagt DSI-III ud, evt også Sbig. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'megrez 90 ed apo f6.9 NEW' er lukket for nye svar.