Jeg giver Rigo ret. Det er nok bedre at tage en sådan diskussion live.
Jesper lader i hvert fald til at komme ti lden konklusion, at jeg er lige glad. De ter jeg IKKE. I denne sag som andre kan man gøre alvorlig skade for eftertiden, hvis man handler på et forkert grundlag. Jeg har valgt at gøre og promovere ting, jeg iøvrigt mener vil være fornuftigt, og en halvering af CO2 er vel et meget godt bidrag fra en skeptiker og ikke udtryk for total ligegyldighed.
Mht. DTU og Gore (og IPCC i en anden tråd), så mener jeg det er relevant at udøve kildekrtik. Det er ikke blevet mindre vigtigt efter Intenettet kom frem. Så vidt jeg kan se er ingen af os eksperter i klima, men vi lever i et demokrati med ret og egentlig også pligt til at forholde os til de største emner. Det er ikke let og vi bruger forskellige metoder. Jeg ser blandt andet på om der er rimelig sammenhæng mellem hvad centrale aktører siger offentligt og gør privat. Er der stor forskel, bliver jeg forsigtig med at acceptere deres udtalelser som eksperter. Det er min måde.
Jeg har tidligere som en del af mit arbejde læst mange konkrete rapporter og dokumenter, men det er et enormt arbejde at gøre det ordentligt. Jeg har f.eks. set klimaforskning, hvor man ikke havde fjernet bidrag fra urbanisering fra data. Det skal man altså dykke meget langt ned for at finde ud af.
Jeg har ikke samme muligheder i dag, og derfor ser jeg kildekritik som et vigtigt bidrag ud fra tanken om, at hvis DTU virkelig ikke kan sove om natten på grund af kliambekymring, vil de nok skifte de ruder ud. Hvis Gore virkelig tror på det han siger, kunne han nok gøre lidt ved svømmepølen etc. Men det er en del af min måde at undersøge ting på og jeg er helt åben for andre muligheder. Flertalsafgørelser er jeg dog ikke så varm på i forhold til en undersøgelse af, hvad der er rigtigt. I folketingsvalg mm er det både nødvendigt og foruftigt, men ikke hvis man leder efter sanhed. Hvad tror i en undersøgelsen, som den, der startede ddenne tråd ville hav givet blandt videnskabsfolk på Gallieos tid om, hvorvidt Jorden var rund?
Martin
Martin