Meget lille usikkerhed om den globale opvarmning

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Meget lille usikkerhed om den globale opvarmning

• Dette emne har 60 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af martin. This post has been viewed 1573 timeskruse. This post has been viewed 1573 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 61 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Må nok give Martin ret her, sålænge vi ikke er klar til at lave om på hvordan vi lever… Inkl småting som at opgøre forbrug på arbejdet, og lign. Hvem her kan frasige sig at lige nuppe bilen for at køre 2km ned i byen og købe noget der vejer 2kg, og nemt kunne transportes i hånden? Jeg kan ikke!

rigo
      Deltager
        • Super Nova

Nej, der sku ingen der klar til at ligge hvor leve måde drastisk om, og slet ikke at tænke på det antal der ønsker og bliver sener, som os fra den 3verden. Tror vi må leve med de 2-3 meter højer vandstand og mere regn her og der, og at vi kan dyrke korn 2 gange om året i DK. Men lige frem dør/går til gunde af det, gør vi slet ikke.

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Rigo – og andre… Et eller andet sted, så kan vi da ikke være bekendte at efterlade det sådan til vores børn og børnebørn… !!! Om det så passer at vandstanden stiger x antal meter inden for 10 år eller om det tager 100 år. Vi er da nødt til at lave om på vores levevis, om ikke andet så for vores børns og børnebørns skyld !

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Lige et par ting jeg har gjort: Kører 20 km. om dagen på cykel, til og fra arbejde. Har aldrig haft kørekort eller bil. Har skiftet til et elselskab der køber co2 kvoter svarende til mit elforbrug. Har skiftet alle pærer til lavenergi. Giver penge til alskens gode formål … osv.

Egentlig bryder jeg mig ikke om at nævne sådan noget, men når man får sådan en spand l… i hovedet fra Martin bliver jeg sgu gal i hovedet. lutheransk holdning om behov for at føle sig syndig; alternativt en kalvinistisk tendens / efterklang fra 60’erne Magen til infantilt nonsens skal man sgu da lede længe efter.

PS: Jeg undskylder til forummets andre medlemmer hvis jeg er gået over stregen for ordentligt sprogbrug.

Jesper2009-01-23 20:39:48

rigo
            Deltager
              • Super Nova

MS, det er jo fordi “du” “maler fanden på væggen” hvad der kan ske. Der sker ikke det store, tror ikke på vi ville kunne opfatte det som mensker, i den tid vi lever i, kun hvis man bliver 80-100år og kan huske tilbage. Eller kigger statistikker og gammel fotos. Dem som lever i nuet vil slet ikke tænke meget over det. Og Nogen steder vil man måske lige frem tale positiv om forandringer, det kan være Australien, fastlandsklimaet i Rusland, flere steder i afrika og 100vis andre steder. Der kan så være problemer i Holland, Bangladesh, lavt ligne områder i DK m.m. Men overorden set er der plus er og minuser. Højer vandstande og mere regn nogen steder og måske mere køliger og varmer andre steder. Lidt flere storme nogen steder, andre steder minder. Men det var da lettest at det var ens altid klimaet, men det er det så ikke. http://www.rigorigo.dk2009-01-23 21:53:21

rigo
              Deltager
                • Super Nova

Jesper 🙂 rolige. Det er fitn du er sådan. Men glem ikke hvis du eks. køber en astro dims i UK eller USA, DK m.m., så har den dims været ude at flyve med sikkerhed. Det samme gælder også mange ting du ejer, spiser, tv, pc m.m. en eller andet form for transport har den haft, og produktion co2 har den også været med til. VI er ingen der kan holde hvor ryg fri.

Jeg har også selv lavenergi pærer osv osv. men for pokker der langt til et CO2 frit miljø før det kan batte noget til klimaforandringen.

http://www.rigorigo.dk2009-01-23 20:51:20

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Rigtigt Rigo, jeg ville også være totalt hykler hvis jeg påstod at jeg gør nok. Det gør jeg ikke, men vi kommer alle til at forandre vors adfærd meget i fremtiden.

rigo
                  Deltager
                    • Super Nova

Nu så jeg lidt om nye TV skærme… De fladskærms tver vi bruger i dag (også CTR) tager en hulens masse strøm. Og vi har rigtig mange af dem. Mange familier har efterhånden flere køre på samme tid osv osv… MEN så kommer teknikken ind igen! altid gode og beder ting dukker op. DIODE SKÆRME! det nye super tv med MEGET beder kontraster, og 1/3 power bruger den (og super tynd 1,5cm, men det er en anden snak) igen igen viser fremtiden tænder, at fremskridt kommer hele tiden. Bare vi forbruger nok. Sjov verden, men sådan er den skruet sammen…

Problemet er så bare at, endnu flere mensker skal have et TV, også måske flere ude i verden omkring os LOL

http://www.rigorigo.dk2009-01-23 21:00:05

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Jesper jeg forstår dig, cykler også på arbejde også har kun sparepærer og hvad man ellers kan gøre, men jeg er jo typen der ikke tør tage changen for at det ikke bliver slemt! Bare se på hvor mange dyrearter vi har udrydet.. Men det er jo noget andet, selv om mange holdning er den samme til det.

Men Rigo, ja det er fint med et tv der bruger 1/3 strøm. Men måske man også skal kikke på om man skal skifte bare fordi, det bruger mindre strøm. Der er jo flere ting at kikke på! Det er bestemt et ømt punkt at berøre, klimaet ikke tv’s :-), da der er så mange ting man kan tage hensyn til. Man kunne jo også bare se 1/3 del mindre tv! Der er jo mange muligheder, så hvis man gør hvad man kan, så kan man jo nok altid gøre mere… Men skal man det? Tjae det må jo komme an på hver enkelts overbevisning, jeg kunne jo skifte bilen til en der kører længere på literen – Eller en EL drevet, men så skal man jo også overveje hvordan strøm er lavet! Og hvad sker der med min gamle? Igen det er jo ikke kun energi brugt af en ting, det er også engergi brugt til at lave den og de matrialer der går til. Samt hvad de ender med i den sidste ende, og den energi der går til at lave den om…. Ikke nemt og mange vil nemt komme op og toppes om det.

martin.kruse
                        • Main Sequence

Hej Jesper

Der fik jeg vist elektro-chocket.

Jeg beklager, hvis jeg har været for polemisk (religion er faktisk spændende og givtigt at se på). F.eks. kan jeg lide vittigheden: En kalvinist er prædestineret til at komme i Helvede, mens en Jesuit må snakke sig ind!

Jeg håbede faktisk at starte en anden tråd med dig, evt. Karsen og Rigo samt andre interesserede om, hvad der skal til for at skifte holdning.

Debatfori som dette bliver ofte blot et spørgsmål om at lufte egne meninger. Det er selvfølgelig sjovt, men ikke nødvendigvis givtigt.

Mht. DTU traf jeg en arkitekt, der efter mange år var blevet træt af inaktion og nu prøver at få et kursus igang på økonomiområdet om, hvad der forhindrer DTU i at gøre noget for miljøet, der samtidig er indlysende økonomisk fornuftigt. det synes jeg er en fed tilgang, der fortjener at blive anvendt på andre områder.

Jeg tænkte det tilsvarende kunne være interessant at diskutere, hvad der skal til for at skifte holdning. Hvad skal der f.eks. til for at du erkender, at miljøhysteriet er en moderne Göbels propaganda? Tilsvarende, havd skal der til for, at jeg erkeneder den umiddelbare tvingende nødvendighed til handling (udover, de indlysende ting ingen såkaldt bekymrede har handlekraft nok til at få gang i)?

Endelig vil jeg henlede opmærksomheden på, at jeg ikke passer i kategorien af folk, der bare ikke gider at gøre noget. Jeg har gjort meget og nok mere end de fleste for at reducere forbrug og ved, at der findes hammerlette muligheder, folk fortsat ikke gider at udnytte. For mig er det et paradoks. Jeg ser en mulig forklaring i religion, men er meget åben for andre muligheder.

Hvorfor tror du f.eks. at DTU ikke gør indlysende gode og økonomiske fornuftige ting, når de går så meget op i klima?

Hvorfor tror du Al Gore bruger nok energi til svømmepøl og biler til at opvarme dele af Midvesten, hvis han vitterlig synes det er så vigtigt at gøre noget?

Martin

rigo
                        Deltager
                          • Super Nova

Tror ikke på at vi kan omstille os til en anden affære, det vil give alt for lidt…

Der skal drastiske ting til!. Og det kunne se sådan ud:

Alt forbrug af olie/brændstoffer skal afskaffes i samfundet over en 10års periode. Det vil sige man kan ikke købe nye ting og sager der forbruger dette produkt, ej heller olie fyr osv. ALT skal være EL baseret, lige fra varme i huse, til biler m.m.

Hvor får vi så meget EL frit CO2 fra. De grønne møller, div. grønne ting (men det er ikke nok hvis vi skal være realistisk) NÅ! SÅ bygger vi det vildeste kernekraftværk på evt. Samsø. Det ligger strategisk perfekt! Det bliver et byggeri på størrelse med stor-bæltbroen hvor der er nok POWER til at drive hele Danmark med LYS, VARME, KØRETØJER, PRODUKTION EL. og helt uden Co2 udslip…. Og så kan vi være total Co2 og partikel fri nation. SE det ville jo batte noget LOL Og nul fly rejser, hvis det er over land , altså der kan køres med EL tog. ellers skal man køre så tæt på som mulige, og så sidste stykke med fly (EU lovgivning)

Men tør vi det, tjaaa der ligger i forvejen en fandes masse af disse værker tæt på, i fugle linje er der næsten ingen afstand. Og statiskeset efterhånden fri for ulykker. Affaldet er så et problem. Men lav en kæmpe hall i Samsøs undergrund, og fyldt det op med beton sener om 500år det er fyldt LOL

Nej! så nok heller at lade isen smelt til vi en dag får styr på noget higeteck power forsyning der er helt ufarligt, eller hva’ ???? Wink kom gerne med et beder bud! sådan teknisk set løsning, tak 🙂

http://www.rigorigo.dk2009-01-23 22:24:23

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Kernekraft lider af at bruge et brændstof som der kun findes nok af til at forsyne jorden i ca 50 år!!! Ellers en fin ide, hvis ellers du gerne vil have den i din baghave…! Sådan er der jo mange der vil se på det, at det jo lige er i deres baghave – lige meget hvor du bygger den.

Man kunne jo også lade alle vindmøller i dk lave den el de kan, og ikke som nu – en vindmølle ejer kan levere xx antal watt til NESA eller hvad den lokale elleverendør hedder. Lige meget om de kan lave 10x det watt antal eller ej! Hmm ikke smart. Så det må være første skridt, næste må være at nye huse skal have elpaneler. Også videre. Tænk på hvis vi nu skal lave den energi selv, som vi skal bruge… Fed tanke syndtes jeg.

jesper
                            Deltager
                              • Neutron star

Jeg kender ikke noget til DTU og jeg har heller ikke set Al Gore el-regning for nyligt, så de påstande må stå hen.

Jeg tror du tager fuldstændig fejl hvis du tror at almindelige mennesker er ligeglade med det her. Jeg har det modsatte indtryk. Hvis de var det ville politikerne ikke føle sig foranlediget til at profilere sig på miljøområdet.

Det er også forkert at alle bare vil snakke, men ikke vil ofre noget af vores luksus når det kommer til stykket. Det kan godt være du har det sådan Martin, men det er jo ikke ensbetydende med at alle andre også har det sådan. Jeg tror faktisk at de fleste gerne vil være med til at gøre noget alvorligt ved sagen. For vores børns skyld, og for hevedparten af verdens befolkning som ikke lever i vestlig overflod. Og for alle de som ikke er født endnu. Gør vi ikke det er vi alle på røven.

Alt det der med Göbbels, korrupte videnskabsfolk, religiøst vanvid, og sammensværgelser du hele tiden disker op med kan jeg ikke forholde mig til. Det er for mærkeligt. Jeg vil hellere forholde mig til den virkelige verden, og det vi gør ved den. Det er også skræmmende nok. Som Michael siger er der utallige eksempler over det hele, på dyrearter vi har udryddet, regnskoven der forsvinder, forurening osv osv. Jeg kan overhovedet ikke forstå hvordan man kan vælge at være blind for det. Det er ufatteligt.

karsten
                                • Main Sequence

Jeg kan kun tilslutte mig Jesper´s udtalelser. Når jeg ser udsendelser, eller læser om al den ødelæggelse, mennesket har udsat naturen for og alt det, vi i den forbindelse har mistet, er det mig ubegribeligt, at man blandt alm. nulevende begavede mennesker kan finde samme ligegyldige laden stå til holdning i en tid, hvor information er så let tilgængelig. At man så vælger ikke at tro på denne information er for mig ufatteligt… Jeg er som Jesper overbevist om at befolkningen som hovedregel IKKE er ligeglade med klimaforandringen. Med hensyn til Martin´s henvisning til DTU´s dårlige prioritering med hensyn til energibesparelse ved at undlade udskiftning af vinduer, gør det jo ikke argumentet for ikke at handle på den information der foreligger fra klimaforskningen stærkere.

rigo
                                Deltager
                                  • Super Nova

Da jeg byggede mit hus for 4år siden, beslutte jeg at lægge 400mm på loftet, og 200mm i væg, det var også en co2 venlige ting, menn det var ikke derfor jeg rent faktisk gjorde det, nææ det var ud fra at spare penge på opvarmning frem over. Jeg tror det er sådan de fleste mensker tager sig sammen til noget, altså man kan spare penge…

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 61 i alt)
                                • Emnet 'Meget lille usikkerhed om den globale opvarmning' er lukket for nye svar.