› Fora › SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB › Meteorsektionen › Meget kraftigt stjerneskud kl 1904, 31/10
- Dette emne har 13 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 4 måneder siden af norup. This post has been viewed 353 times
-
ForfatterIndlæg
-
31. oktober 2015 kl. 20:25 #138838
astrojensenDeltager- Neutron star
Observerede et meget klart stjerneskud kl 19.04, 31/10-15, fra Østermarie, Bornholm, gennem mit køkkenvindue. Altitude ca. 20°, bevægende sig fra øst mod syd, azimut ~130° – 170°, banen temmelig parallel med horisonten, dog dalende en anelse mod syd. Magnituden estimeret til -10, farven klart hvidgrøn, med et rødligt parti lige efter kernen. Der stod en klar, hvidgrå hale i nogle sekunder efter faldet. Hele himlen oplystes af et grønligt skær. En stump røghale kunne iagttages i flere minutter, men positionen kunne ikke bestemmes nøjagtigt, pga kraftig dis i den lave højde og dermed meget få synlige stjerner i prismekikkerten.
Ved et rent utroligt held passerede jeg netop vinduet, som meteoret faldt. Det sås som et skærende, grønt lysskær og jeg drejede hovedet mod det umiddelbart. Det bevægede sig moderat hurtigt, så jeg nåede at se det meste af slutningen, men starten har jeg ikke med sikkerhed fået med. Jeg fór straks ud og estimerede højden over horisonten og observede røghalen med prismekikkert.
Dette meteor er måske ikke kommet med på kameraer i Danmark, pga retningen, men måske sydsvenske kameraer har fået det med?
Thomas, Bornholm
31. oktober 2015 kl. 20:48 #138839
FinnDeltager- Neutron star
Hej Thomas
Fin beskrivelse af en flot oplevelse som jeg kan forstå du lige nåede at se det meste af. Har selv set en for flere år tilbage som minder om din beskrivelse.
Du burde havde et lille meteor camera stående i Østermarie, jeg selv har lige her til aften fået et op at køre og på et tidspunkt kunne jeg godt tænke mig at slutte mig til Anton Norups overvågning. Har også set mit første lille stjerneskud på min optagelse, tror jeg 🙂
mvh Finn
Finn 2015-10-31 19:49:26 31. oktober 2015 kl. 21:01 #138841
Hej igen
I skal da lige se min lille fangst med mit Meteor camera hvad det så end er ved jeg ikke, jeg er jo temlig temlig grøn i det.
Højre i billed er ca. Syd og opad er ca. Vest
mvh Finn
Finn 2015-10-31 20:02:45 31. oktober 2015 kl. 21:34 #138842
Hej Finn
Ja, jeg burde have et meteorkamera stående, om ikke andet, så for at give bedre dækning og triangulering for andre i netværket. Jeg ved dog ikke meget om den slags, men jeg vil gerne fungere som “vicevært” og “remote station”, hvis der er nogen, der vil have et kamera sat op hos mig.
Thomas, Bornholm
31. oktober 2015 kl. 21:49 #138843
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hej Thomas,
Jeg kan bekræfte din observation, dog indirekte.
Kl. ca. 19 stå jeg ved stalden i Slangerup og kikker op over taget mod vest.
I et kort glimt bliver HELE himlen lyseblå !Pigen jeg snakker med spurgte om det var et stjerneskud, men jeg slår det hen med, at det lignede glimtet fra et par billygter, der “svinger forbi” idet bilen passerer en bakketop eller lign.
Pigen havde front mod øst, som måske så hun mere end jeg.
Det må jeg spørge om i morgen….God idé med at sætte et meteorkamera hos Thomas.
Mon ikke nogen kunne sponsorere kameraet, og så måske Thomas ville lægge strøm og internet til????31. oktober 2015 kl. 21:51 #138844
Hej Thomas
Mon dog ikke vi kan finde ud af det på et tidspunkt, skal selv lige havde sat mig lidt mere ind i det hele, så snakker vi da bare sammen om det.
mvh Finn
31. oktober 2015 kl. 22:14 #138845
norupDeltager- Super Giant
Hej, her er en analyse baseret på billeder fra København og Hobro:
http://www.stjerneskud.info/fireball/fb201510311905/
Grundet de næsten ens vinkler fra KBH og HOB er der ret stor usikkerhed på afstanden. Men Thomas’ og andre bornholmske øjenvidners pejlinger bekræfter at den var over Polen eller nær den polske østersøkyst.
Og ja, vi må se at få nogle flere kameraer op i det østlige.
MVH
Antonnorup 2015-10-31 21:17:33 31. oktober 2015 kl. 23:17 #138846
Jeg sponsorerer med glæde tagryg, internet og strøm til et meteorkamera!
Men Thomas’ og andre bornholmske øjenvidners…
Nåda! Er vi flere herover? Eller er der blot tale om “normale” mennesker?
Jeg blev i øvrigt lidt forbløffet over, at den er med på kameraer fra så langt borte som Hobro, men jeg havde selvfølgelig glemt at tage den store højde over horisonten med i betragtning. Et kamera på Øland ville kunne give en meget nøjagtig triangulering.
Thomas, Bornholm
1. november 2015 kl. 07:18 #138853
bengt- Main Sequence
Flera rapporterarade de sett denna bla på min astropixlar Facebook grupp.
Tror filmen är tagen från Polen. http://www.youtube.com/watch?v=7xaaxz0yWnE&sns=em
Bengt 2015-11-01 06:19:59 1. november 2015 kl. 08:51 #138854
henrik.schneiderDeltager- Nova
Filmen er helt sikkert taget fra Polen, (se GPS koordinater i filmens højre hjørne)
1. november 2015 kl. 13:02 #138863
landboDeltager- Nova
Der er masser af video og pic nede fra Poland. Siden er lidt “underlig” idet man skal scrolle for og se noget.
4. november 2015 kl. 08:39 #138928
henrik.schneiderDeltager- Nova
Interessant side hvis man har interesse for meteor observationer.
International Meteor Organization
henrik.schneider 2015-11-04 07:40:45 4. november 2015 kl. 10:50 #138935
tom.aDeltager- Super Giant
norup wrote:
Hej, her er en analyse baseret på billeder fra København og Hobro:http://www.stjerneskud.info/fireball/fb201510311905/Grundet de næsten ens vinkler fra KBH og HOB er der ret stor usikkerhed på afstanden. Men Thomas’ og andre bornholmske øjenvidners pejlinger bekræfter at den var over Polen eller nær den polske østersøkyst.Og ja, vi må se at få nogle flere kameraer op i det østlige.MVHAnton
Hmmm… det kunne være en Tauride, bortset fra kursen er 76 grader forkert.
Tauridernes radiant står lavt i ØNØ retning kl. 19 og hastigheden på 26 km/s passer meget godt med gennemsnittet for de sydlige Taurider (STA) som er 27 km/s.
Kan usikkerheden i pejlingerne “skjule” en forskel i kursen på ca. 76 grader?
Det er forudsagt at Tauriderne, specielt den sydlige delsværm, skal sværme i år. Det vil sige at sværmen giver cirka 50% flere stjerneskud (ZHR ca. 15) end i normale år.
Tauriderne er kendt for at give ekstra “mange” ildkugler, specielt i sværme-årene.
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/4. november 2015 kl. 19:11 #138942
norupDeltager- Super Giant
Tom A wrote:
Hmmm… det kunne være en Tauride, bortset fra kursen er 76 grader forkert.Tauridernes radiant står lavt i ØNØ retning kl. 19 og hastigheden på 26 km/s passer meget godt med gennemsnittet for de sydlige Taurider (STA) som er 27 km/s.
Kan usikkerheden i pejlingerne “skjule” en forskel i kursen på ca. 76 grader?
I dette tilfælde er pejlingen yderst usikker hvad angår kurs, så ja, en Tauride er ikke udelukket.
Der er en foreløbig analyse fra Polen med en mere nøjagtig bane og en identifikation som Sydlig Tauride:
http://translate.google.com/translate?hl=da&sl=pl&tl=da&u=pkim.org -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Meget kraftigt stjerneskud kl 1904, 31/10' er lukket for nye svar.