Medens vi venter på godt vejr..

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Medens vi venter på godt vejr..

• Dette emne har 29 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 263 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 30 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Hej Michael

Det er interessant at læse om så mange løsninger, der foreslås. Dit billede er nu slet ikke så tosset, men du oplever ved dette og lignende objekter (Andromedatågen f.eks.) at man ikke kan få alt på en gang. Man må vælge en flot kerne eller de flotte omgivelser. For mig at se, er der kun en ting der dur. Fotografer både omgivelser og kerne med forskellige tider. Tag et færdigstacket billede af omgivelserne og åbn det i photoshop. Brug valgfunktionen: vælg alt og tryk i edit på Copy. Luk så billedet ned og åbn det tilsvarende af kernen. Tryk nu på Edit: Paste og nu lægger omgivelserne sig ovenpå kernebilledet og dækker totalt. Find viskelæderfunktionen og indstil opacity til ca. 30%. Visk nu forsigtig omkring den udbrændte kerne og ligeså langsomt dukker trapezet og den fine kerne op. Gør det roligt indtil du synes det ser rigtig ud.

Gør du det får du dette ud af det: (Billedet består af blot 5 frames af omgivelserne og et enkelt af kernen.)

johannes2009-11-02 10:27:58

michael.bertelsen
      Deltager
        • Nova

Meget lækkert billede JohannesThumbs%20Up Tak for de super gode fif – de skal bestemt prøves senere i aften.

jeg nåede, at stacke de fire raw billeder af M42 om i morges og bemærkede, at allerede i denne process kunne jeg vinde meget ved, at justere mig frem til en bedere kerne som udgangspunkt til, at arbejde med. M31 synes jeg også er svær. Den tog jeg også nogle billeder af med min ASTRO 102ED ved MAF.

Mvh

Michael

michael.bertelsen
        Deltager
          • Nova

Hej Gutter.

Nå, nu må det vist være sengetid – mine øjne hænger helt nede på tastaturetSleepy

Jeg har i første omgang forsøgt selv. De fire billeder er blevet stacket om, og behandlet i PS CS3 Denne gang mere nænsomt, og jeg skiftesvis brugt lasso på kernen med og uden inverse, så jeg har kunnet behandle områderne selektivt. Resultatet er en noget mere afdæmpet og mindre agressiv M42 end den forrige. men kernen er blevet væsentlig bedre denne gang. Jeg synes ikke man kan kalde den udbrændt længere.

I morgen vil jeg prøve dit foreslag Johannes – det er jeg meget spændt på – det ser i hvertfald godt ud.

Først det gamle billede og dernæst det nye.

Mvh

Michael

hoest
          Deltager
            • Nova

Sådan Michael skal det gøres
            For hulan hvor blev den flotClapClap

lehmann
              • Super Giant

Rigtig flot billede Smile

Men hvorfor er der spikes på stjernerne ?

michael.bertelsen
              Deltager
                • Nova

Hej Henning og Lehmann.

Tusind tak skal I ha´Smile Ja, man må jo sidde og øve sig her i det dårlige vejr – som jeg altid siger “intet er dårligt, uden, ar det er godt for noget….øh, og selvfølgelig omvendt. Jeg sidder bare og undrer mig lidt over farverne på M42 og hvordan de falder forskelligt ud på billederne. Nu var jeg jo meget fokuseret på kernen, men hvilken er den mest “rigtige?” – jeg ved det ikke, men det er vel op til den enkelte fotograf, at skildre, som efter min mening er ret spændende, at se her på forum.

Lehmann, hvis det er de spikes der befinder sig på det sidste bill. du hentyder til, så skyldes de, at linsen er for hårdt spændt. det er fikseringspunkterne der giver de grimme sorte spikes. Jeg kan desværre ikke gøre noget ved det. Men man må sige, at det er tåbeligt konstrueret, når det kunne være undgået. Men jeg har lært, at leve med det. Man ser det ikke så meget på galakserne.

På det øverste bill. er det noget jeg har tilføjet kosmetisk.

Mvh

Michael

Michael Bertelsen2009-11-05 21:15:40

Anonym
                  • Nova

Hei alle !

Må bare beundre og ta hatten av for de flotte bildene Clap

Nå som været er så dårlig tenkte jeg å øve meg litt i fotoshop, hvor jeg også har lagt in Astronomy-tools, men jeg skulle gjerne hatt noe å arbeide med !

Noen av Dere som har noen bilder jeg kan leke litt med ?

Skulle gjerne brukt mine egne, men de forsvant desverre da min pc gav opp for 3 dager siden og skulle formateres ! (det er nå anskaffet ekstern hard-disk til bilde-lagring)

lehmann
                    • Super Giant

Michael Bertelsen wrote:

Lehmann, hvis det er de spikes der befinder sig på det sidste bill. du hentyder til, så skyldes de, at linsen er for hårdt spændt. det er fikseringspunkterne der giver de grimme sorte spikes. Jeg kan desværre ikke gøre noget ved det. Men man må sige, at det er tåbeligt konstrueret, når det kunne være undgået. Men jeg har lært, at leve med det. Man ser det ikke så meget på galakserne.

På det øverste bill. er det noget jeg har tilføjet kosmetisk.

Mvh

Michael

OK jeg var bare nysgerrig, lidt surt med de sorte der, men jeg synes nu ikke de ødelægger noget.

Bjørn Sandåker
                    Deltager
                      • Neutron star

Arne Martin wrote: Nå som været er så dårlig tenkte jeg å øve meg litt i fotoshop, hvor jeg også har lagt in Astronomy-tools, men jeg skulle gjerne hatt noe å arbeide med !

Noen av Dere som har noen bilder jeg kan leke litt med ?

Michael Stauning tilbyr alle å laste ned de filer som er lagt ut som eksempler til online-kurset hans, hvis jeg bare finner lenken nå … Kanskje noen andre har den i hodet?

EDIT: Ja, den ligger vel i programvare-tråden vår? Synes jeg husker jeg la den inn der.

EDIT 2: Her er lenken til kurset: http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=1368&PID=16075#16075

Bjørn T. Jønsson2009-11-06 23:40:52

Mvh,
                      Bjørn

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Sidder lige og kikker på hvad jeg har liggende, og hvis der er noget bestemt af det jeg har lavet som man gerne vil lege med… Så bare sig til, så finder jeg det 🙂

Anonym
                              • Nova

Embarrassed Beskjeden er slettet !

Arne Martin2009-11-07 19:58:41

nive
                              Deltager
                                • Super Nova

Hej Michael . Jeg låner lidt fits. til billedbehandling

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

I nupper bare løs, og jeg vil da være glad for at se hvad i kan hive ud af det. Hvis altså i har mod på at poste hvad der kommer ud af det 🙂

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 30 i alt)
                                • Emnet 'Medens vi venter på godt vejr..' er lukket for nye svar.