meade-problemer

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER meade-problemer

• Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 155 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

gert
    Deltager
      • Giant

jeg har en lx200 12″, som jeg indtil for et par måneder siden trackede fint, men så en aften begyndte den at lave stjerne mega-lange selv ved eksponeringer på blot et par minutter. Med guide er problemet en smule nedsat, men ikke meget. Jeg har indstillet den et utal af gange og hver gang er resultatet det same. Det er heller ikke spejlet, der sidder løst, for problemet er det samme, når jeg bruger et andet scope på monteringen. Det er heller ikke balancen, her har jeg prøvet ALT, simpelthen. Jeg kan ikke finde på flere ting at prøve af, så hvis nogen skulle have en ide?

mvh. gert

Anonym
        • Super Nova

Hej Gert.

Hvis dit scope kan holde fast på guidestjernen, kan det næsten kun være, at du har skubbet lidt til monteringen, så den ikke længere er ordentlig polalignet. Det kan godt trække lange stjerner.

Mvh.

gert
        Deltager
          • Giant

Hej Johannes, nej det kan desværre ikke være det, jeg har alignet tusind gange siden og den tracker faktisk fint derhen hvor den skal bagefter. Eneste mulighed er at det er noget galt i teknikken eller at polarstjernen har flyttet sig – eller at jeg tager helt fejl af hvilken en, der er polarstjernen….hmmm/mvh. gert

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Har du opgraderet håndkontrollen?
            En mulighed kunne være at tracking hastigheden er ændret.
            Måske er den sat til Moon tracking…

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Hvad med glide koblingerne?
              Er det en SCT monteret på en EQ eller gaffel?

kimras
              Deltager
                • Planet

Hej Gert

har du slået pec fra (ra pec), ellers prøv det. Har selv haft samme problem.

Hilsen Kim Rasmussen.

gert
                Deltager
                  • Giant

Hej, tak for gode råd: Kim det vil jeg prøve. Lars, nej jeg bruger ikke håndkontrollen og jeg har lige tjekket i programmet, den står sidereal, eller hvad det nu hedder.

Tommy, den er monteret på det originale gafler, hvor sidder der glidekoblinger?

mvh. gert

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

En reset af HK kan gøre underværker nogle gange.

Den skulle vist side i den gaffel hvor man spænder til, men sætter du
                    den i lidt ubalance og den ellers holder fint igen burde de være ok.

Tilspænd lidt og mærk modstanden, er den glat og hak fri.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'meade-problemer' er lukket for nye svar.