meade OIII series 4000 nebula filter og RGB

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR meade OIII series 4000 nebula filter og RGB

• Dette emne har 16 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af morten. This post has been viewed 237 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

morten
    Deltager
      • Super Nova

er der nogen erfaringer med dette filter og one shot farvefoto?

Filtrer tillader to relativt smalle bånd omkring OIII og Ha at passere. Alle tre pixeltyper i en farvechip (min i hvert fald) vil reagere idet de grønne og blå stimuleres ca 50% ved 500 nm.

Jeg forestiller mig at lave et “smal lum” af ngc 6960 feks ved at tage en serie skud gennem dette filter, ddebayerisere og derefter lave om til sort hvid. Farverne får jeg så ved alm RGB (gennem) IDAS-II.

Er dette helt åndsvagt, eller får jeg en mere kontrollerbar måde at blande smalbånd med RGB? På astronomiks hjemmeside hedder det sig at meade OIII nebulafteret ikke egner sig til foto

Mmorten2009-09-23 17:26:03

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Det filter ligner jo meget et UHC-S filter, som jeg selv har brugt på samme måde til M42 (dog med monokromt kamera) http://www.astrofoto.dk/Deepsky/M42_07b.htm . Jeg tror derfor din ide er udemærket og at det vil virke fint. Dog gør du sikkert klogt i at kombinere med et IR cut filter.

Jesper2009-09-23 18:24:17

morten
        Deltager
          • Super Nova

Kameraet har et IR filter, som betynder at cutter ved ca 675 nm (det burde lige akkurat få SII med), så det skulle være OK.

Det fede ved meade filteret er så vidt jeg kan se at det er meget smalt i OIII regionen, og det passer godt til farvefiltrene i chippen, så man skulle kunne lave en lum der indeholder OIII, noget af Hb, Ha og SII, men ikke ret meget andet. Jeg får bare forskellige beskedder om det findes i en 2″ version. Problemet kan være om jeg så får farveinfo nok på de filamenter der dårligt ses i RGB til at lave et fornuftigt billede…

Vi får se om jeg kan lave noget der bare svagt minder om det du lige har præsteret med den veil tåge… Jeg var virkelig meget imponeret over alle de filamenter du kunne få med i det billede du lige har vist, og det gav mig stor lyst til at prøve med en smallere OIII optagelse (jeg ved godt der ligger en billedbehandling bag, som jeg ikke mestrer, men jeg vil gerne prøve).

Wink

morten2009-09-23 23:10:42

jesperg
          Deltager
            • Super Nova

Morten, lige for at jeg forstår dig rigtigt:
            Bruger du et farvekamera, og alligevel RGB farvefiltre til de 3 farvekanaler,
            farveoptagelserne konverteres til monokrom og sættes derefter sammen som farvekanaler i et RGB billede (og evt. med smalbåndsfilteret som luminans) ?

JesperG2009-09-24 08:13:08

Jesper G.

morten
            Deltager
              • Super Nova

Ja, det jeg drømte om var at lave en lum kanal fra et farvebillede taget med meade filteret. Derved får man kun fotoner fra OIII og Ha (stort set). Chippen i farvekameraet er følsom i alle tre kanaler ved de bølgelængder. Man skulle så kunne debayerisere og få dannet et farvebillede, hvor farverne sikkert ikke passer, men hvor alle pixels bidrager. D.v.s. man må kunne lave et s-h billede med høj kontrast af emissionståger. Det billede vil jeg bruge som lum. Dernæst vil jeg tage et traditionent one shot farve billede splitte det i de tre farvekanaler, og så lave et LRGB. (- Det ville sikkert være bedre at købe et Qcam9, men det er lidt for dyrt for mig lige nu).

Ideen er at øge kontrasten så jeg kan få de filamenter (og andre OIII detaljer) bedre frem. Farvekameraerne har dog den alvorlige ulempe, at OIII ligger imellem det blå og det grønne område, og filtrene dæmper OIII med op mod 50% både i den blå og den grønne kanal, (og iøvrigt Ha med godt 20%, se http://www.astroqcam.dk/qcam8.php). Det er sikkert bl.a. derfor jeg ikke kan få filamenterne så godt frem i mit one shot color cam.

Jeg har arbejdet lidt med NGC9690 i sommer, og Jesper har med sit billede af den helt klart vist at isolering af OIII er vejen frem (dertil kommer hans suveræne billedbehandling, naturligvis). Skulle jeg bruge et traditionelt OIII filter, så ville jeg få en rød kanal uden signal = støj. Jeg kunne så isolere de blå og grønne Bayer planer, men så får jeg et billede i kvart størrelse og deraf følgende større stjerner. Jeg tænkte derfor at et filter der vil være smalt samtidigt med at alle pixels får fotoner vil være godt

Nu mangler jeg bare at finde nogen der vil sælge mig det filter.

morten2009-09-24 08:31:47

jesper
              Deltager
                • Neutron star

Hej Morten,

Jeg skal poste et usnit af mit rene DSLR billede senere, når jeg kommer til min computer. Du har ret i at både grønne og blå pixels ser OIII, og i at OIII følsomheden med Bayer matrix foran chippen ikke tåler sammenligning med et monokromt kameras OIII følsomhed. Man kan dog sagtens få noget med, da OIII emissionen er ganske kraftig i slørtågen.

OK sådan ser 2-1/2 time med DSLR fra en lysforurenet himmel ud. 80mm f/7 refraktor. Ikke meget rødt at se, men OIII emissionen slipper meget godt igennem.

Til sammenligning er her 1 times OIII, taget med monocam og 200mm f/4.3 Newton:

Jesper2009-09-24 12:33:18

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Opdateret ovenfor.

morten
                  Deltager
                    • Super Nova

Jeg er noget i tvivl om det vil være bedre med Baader uhc-s filteret. Det har en båndbredde på næsten 100 nm i det grønne område og tager Hb med, på den anden side vil det ikke give så høj kontrast. Hvilke objekter mister jeg noget væsentligt ved, ved ikke at have Hb med?

jesperg
                    Deltager
                      • Super Nova

Et supplerende spørgsmål fra én der snart får EQ-monteret sit 8″ SCT, og modificeret sit 20D Tongue :

Nu tænker jeg ikke på nogle bestemte objekter, men jeg vil få fjernet originalfilteret på mit 20D DSLR hus, og købe nogle clipfiltre fra Astronomik.
                      Er der idé i at købe 12nm H-a, OIII og SII filtre, for at benytte dem på dette ikke så følsomme farvekamera ?

En samling clipfiltre er jo ikke helt gratis, men hvis det kan fungere rimeligt, så vil jeg nok det.
                      Jeg er klar over at et følsomt monokromt kamera er bedre Wink
                      det kan måske komme i fremtiden ?

Jesper G.

jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

Morten: Om du skal vælge Baader UHC-S tror jeg bør komme an på lysforureningen der hvor du tager billeder. UHC-S er bedre til at undertrykke lysforurening end IDAS, men ikke nær så god som smaldbåndsfiltre. Det gør en ganske stor forskel på de svage emissionståger her hvor jeg bor, men ingen forskel på f.eks den centrale del af M42, om jeg bruger smaldbånd eller UHC-S. Årsagen til den høje kontrast i smaldbåndsfiltre er, så vidt jeg ved, kun at de gør baggunden meget mere mørk (ret mig hvis jeg tager fejl). Så hvis du har over moderat lysforurening bør du måske se efter Meade filtret. Hb linjen ville jeg ikke bekymre mig så meget om.

Jesper: Jeg tror clipfiltrene kan fungere rimeligt godt med et moddet 20D, så længe du vælger de mere klare emissionståger, planetariske og supernovarester. Men SII linjen er som regel svag, og det vil muligvis blive svært at få meget med af den. Et monocam vil selvfølgelig være en hel del bedre men det kommer vel an på hvornår du mener du kan skifte til sådan et.

morten
                        Deltager
                          • Super Nova

Jeg tager op i mit sommerhus, som ligger ca 7 km fra Frederiksværk, når jeg skal fotografere, Der er ikke så meget lysforurening som hjemme i Charlottenlund (men til gengæld dug). Jeg har bare læst mig til at OIII filtre er sagen til planettåger og andre emissionståger, som NGC9690, fordi de frehmæver kontrasten, så tænkte jeg at det måtte være sagen at prøve, specielt efter jeg så dit billede.

Jeg har bestilt et meade filter, nu får vi så se hvad der sker.

jesper
                          Deltager
                            • Neutron star

Det er også rigtigt, men jeg lurer på om det du har læst har handlet om visuel observation eller fotografisk. Visuelt er der ingen tvivl om at OIII er det bedste filter, fordi øjet er meget mindre følsomt i dybrødt h-alpha end i blå-grønt OIII. Et umodificeret DSLR svarer jo i prioncippet til øjets frkvensrespons. Men med slørtågen og nogle planetariske tåger, som undtagelse er h-alpha næsten altid den dominerende emission, og den kan monocams og moddede DSLR’er jo se. Selv i de nævnte objekter er det vel ca. fifty-fifty med Ha og OIII.

Det bliver spændende at høre om dine erfaringer med Meade filtret.

morten
                            Deltager
                              • Super Nova

Jeg er helt klar over at meade filteret er tænkt til visuel brug. Jeg så transmissionsspektret og tænkte at det var en ide at prøve med et farvekamera. Det bliver et forsøg. Penge er vel CO2 neutralt brændsel, så helt galt kan det ikke gå.

jesperg
                              Deltager
                                • Super Nova

Jesper wrote:

Jesper: Jeg tror clipfiltrene kan fungere rimeligt godt med et moddet 20D, så længe du vælger de mere klare emissionståger, planetariske og supernovarester. Men SII linjen er som regel svag, og det vil muligvis blive svært at få meget med af den. Et monocam vil selvfølgelig være en hel del bedre men det kommer vel an på hvornår du mener du kan skifte til sådan et.

Tak for svaret Smile
                                Jeg bør nok starte med 12 nm H-a og CLS-CCD i clip-filter udgaven, jeg kan måske bruge mit 1,25″ OIII, hvis jeg kan få dimserne strikket sammen, og supplere med SII senere hvis er dukker et monokromt kamera op lige pludseligt Shocked

Det er rart at vide at filtrene kan give mening på 20D, tak for det.

Jesper G.

jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

God ide at starte med Ha, fordi OIII oftest er noget svagere end Ha, og SII er endnu svagere igen. Når du så har prøvet Ha på nogle objekter ved du lidt om hvad du har at rette dig efter. Når det så er sagt så har OIII den fordel frem for Ha at den på et farvekamera ses af de grønne og blå pixels, hvor Ha kun ses af de røde.

Til sidst lige et enkelt forbehold til jer begge to: Husk på at det jeg siger er et (kvalificeret) gæt, som bygger på erfaring med udstyr der er lidt anderledes end det i vil bruge.
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'meade OIII series 4000 nebula filter og RGB' er lukket for nye svar.