Meade LightBrigde

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Meade LightBrigde

• Dette emne har 38 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 749 times
Viser 9 indlæg - 31 til 39 (af 39 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Har lige pakket den rigtigt ud, også falder den jo lidt i størrelse:

14mm høj, 90mm ma og vejer kun 324 gram – nu helt uden papir og fibervat 😉

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Og her lidt der viser hvad der fik mig til at mistænke sekundæren til at starte med:

Er der nogle der vil gætte om det skulle være pyrex eller andet 😉

Hvordan det er opstået ved jeg ikke, da det altid har set sådan ud mens jeg har haft kikkerten.

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Farven ligner det berømte BK7…

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Malet sort tidligere, kunne jo misfarve det noget !

Belyst af LED, ikke justeret !

Her helt uden extra lys:

Og taget med flash:

Man ser jo tydeligt det er malet, så skulle det være der hvor den er knækket du tænker på?

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Så er der også fusket noget med fjedre:

Der er to sæt på nu, dem som tidligere ejer har sat på (beregnet til 12″) også et sæt der skulle kunne holde et 16″ spejl i skak !

Der er lavet en beta-udgave af bagstykket, i pap !

Så skal jeg lige have en længere skrue til sekundæren, der mangler lige 15mm ved at bruge en anden holder.

Men teste skal man jo, så der blev fusket et afstandsstykke sammen – det kan desværre give sig lidt !

Men prøv lige at se her, fra lodret til vandret:

MP4 fil 33mb

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Hej Michael.

Fjedre og et tungt spejl er næppe en garant for at kollimeringen holder, nærmest tværtimod.

Der skal nok et andet system til. F.eks Push-pull?

Angående farven på glasset af din sekundær, så er glasset tilsyneladende nærmest farveløst, hvilket tyder på noget a la BK7. Pyrex er som regel let gulligt, og vinduesglas grønligt.

mvh
                Jens

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Nu kommer den jo med fjedre på, 3 styks der nemt kan trykkes sammen. De sidder hen over et par pull-justere-skruer (de hvide du kan se). Dertil hører der 3 sorte, som så er push-justere-skruerne – de er ikke sat på oppe på billedet. Så den er født med push-pull, men understøttet af fjedre. Det er bare sådan at når man skal justere på, så er det jo rart at kunne løsne det ene sæt 😉

Den sekundær skulle være købt som pyrex, derfor jeg antog det var det. Må derfor kunne sige, man skal ikke altid tro man for hvad man betaler for ! Fik at vide det var en Antares der sad på… Før den blev malet lignede den også den du postede et billede af, altså den til højre på dit billede.

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Antares “plejer” at være stemplet med navn og serienummer på bagsiden…

mvh
                    Jens

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Stod et nr på bagsiden, delvis fjernet da jeg skulle fjerne gummilimen ! Den var jo smurt ind i det stads

Viser 9 indlæg - 31 til 39 (af 39 i alt)
                    • Emnet 'Meade LightBrigde' er lukket for nye svar.