› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Meade LightBrigde
- Dette emne har 38 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 748 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. oktober 2016 kl. 21:09 #152858
mstauningDeltager- Black Hole
Nope har kun en 80mm, så det kan jeg ikke.
Men vi er enige om at selv om hele fladen ikke er dækket, så burde det være bedre ? Og den er 84mm bred og 123mm lang. Den er sat så jeg kunne se den hele i kikkerten med et 16mm. Kikkerten er en lånt ED80’er.
Før var det slemt, slet ikke så “pænt” som her !!!
Glæder mig til det nye kommer, så skal jeg nok se om jeg kan gentage et billede.
Nåja billeder…
Her kommer lige lidt:
Elastik, den orginale er den røde til højre. Den til højre er Haraldnyborgs til 49,- bare den alene hjælper vildt meget til at holde den oppe:
De orginale tubus-skruer vs de nye jeg sætter ind:
SpejlCellen som den ser ud lige nu, mangler at få sat afstands-skurer i:
Bagsiden, som bliver lukket af langs den ydre kant som er 5mm høj:
Mere i morgen !
MStauning 2016-10-18 21:17:13 18. oktober 2016 kl. 21:27 #152860
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
MStauning wrote: Nope har kun en 80mm, så det kan jeg ikke.
Men vi er enige om at selv om hele fladen ikke er dækket, så burde det være bedre ? Og den er 84mm bred og 123mm lang. Den er sat så jeg kunne se den hele i kikkerten med et 16mm. Kikkerten er en lånt ED80’er.
Før var det slemt, slet ikke så “pænt” som her !!!
Glæder mig til det nye kommer, så skal jeg nok se om jeg kan gentage et billede.
Hvad har du bestilt??
En tommelfingerregel er at sekundære fra fjernøsten “kan være” gode nok op til ca 60 måske 65 mm lilleakse. Derover, og den størrelse bruger man jo kun til store (og dyre) spejle, bør man købe en dedikeret diagonal med certifikat, f.eks en Antares optical eller protostar.
Jeg var selv “igennem” tre forskellige diagonaler til min 16″ orion optics (de byttede hver gang) da jeg uden problemer kunne måle at sekundæren var krum. Jeg købte en Antares, og den var meget bedre.mvh
Jens18. oktober 2016 kl. 22:21 #152864
Orion Optics med certificat ! 90mm den bliver så sat i en hul holder 😉
Gad ikke bøvlet, så bestilte bare en god med det samme som er testet ! Koster måske lidt extra at de gennem-tester den, men som sagt så skulle den jo også gerne være flad ! Nu må vi se, den bliver snart afsendt der ovre fra…
PS er der nogle der ved noget om BK7 egenskaber? Leder efter dens modus tal (kgf/mm^2). Så vidt jeg kan finde skulle dette være helt nede på 4930? Kan det virkeligt passe at det er så lavt?
18. oktober 2016 kl. 22:45 #152866
Modus tal?? Hvad mener du? Hvilken egenskab leder du efter?
http://www.glassdynamicsllc.com/bk7.html
Her kan man iøvrigt se at BK7 har en Moh hårhed på 5 mens borosilicat glas ligger på 5,5-6,5, altså betydeligt hårdere. Det skal jeg hilse og sige at man godt kan mærke når man figurerer på BK7 glas! Pyrex er at foretrække, der sker tingene mere langsommeligt.
Jens.Jacobsen 2016-10-18 22:59:07 19. oktober 2016 kl. 00:45 #152868
joe programmet plop skal jo gerne have den info, men der opgives ikke lige helt sådan hvilken moduslus de mener…
Andet end at den opgives i kgf/mm^2, og regner jeg lidt på dem som opgives er det hvor meget der skal til at det flexer.
Pyrex 7740 skulle have 6400, Zerodur 9100 – leder jeg lidt rundt på nettet finder jeg nogle der snakker om 4930 for N-BK7.
Forskellen i deres behov for støtte i spejlcellen, er jo til at tage og føle på. Så hvis nu jeg ender med at rode alt for meget med spejlcellen, tænkte jeg det måske var noget jeg skulle have styr på !
19. oktober 2016 kl. 15:49 #152879
Flere billeder, lad os starte med Shroud.
Her i 45¤ fastholdt mere eller mindre som orginalt:
Og når det fastholdes ala Michael…
45¤:
Lodret:
Der blev lige sat en stopkolds til 10,-kr på vuggen:
Der blev boret fire huller, og sat M3 gevind i:
MEN… De kan kun støtte under COG (CenterOfGravity), så det kommer stadig til at vride i spejlet – en hel del faktisk. Så der skal opfindes noget, som kan løfte 4 skruer 10mm op – og som kan holde spejlets vægt uden at deformere!
Der er en fin afstand til “sikkerhedsholderne”:
Min frygt var så lige at når nu man vipper tubus, ville spejlet flade frem og hvile på dem.. Det lader dog ikke til at ske, da jeg før jeg gik i gang havde dette problem: Fra lodret til 45¤ flyttede laserprik sig fra center og ca 25% udtrækkets 2″ ud. Fra de 45¤ og ned til vandret flyttede laserprik sig resten af vejen til ydrekant af okular udtræk!
Lige nu er min sekundær bare den gamle holder, med noget alutape på ! Vægten er det samme som det nye spejl med den nye holder totalt !
Men der dannes en laserprik, på både hovedspejl og retur (den er lidt vel stor oppe i returen men læsbar).
Jeg kan ikke se den flytter sig, så afventer nu at kunne sætte et rigtigt spejl på, så jeg kan se fine afvigelser.
19. oktober 2016 kl. 16:04 #152880
Nå ja, har fået nogle flere oplysninger omkring BK7 og dens modulus:
I følge to producenter, er den 8050 til 8150 alt efter typen.
Der kan derfor som udgangs punkt altid bruges disse tal, til beregniger:
Modulus: 8100
Poisson: 0.206
Density: 2.51e-06
Laver man så lige en hurtigt beregning, på min LightBriges spejlcelle hvor spejlet kan bevæge sig:
Rødt er fordybninger, blåt er forhøjninger.
Z-axis er sat til 1/16PV, ved at sætte skala til 0.00003125mm (håber jeg har regnet rigtigt).
MStauning 2016-10-19 16:06:03 19. oktober 2016 kl. 17:30 #152882
Hej Michael.
Kan du ikke komme med noget mere info om spejlcellen? 6/9/12/18 punkter mv.
Desuden, hvis det er et typisk Meade spejl, dvs 45 mm tykt, så vil en 9 punkts celle være nok, selv om PLOP enthusiasterne nok vil mene at der skal 18 til. Jeg har endda forsøgt med 6, dvs 3 vippearme, og der er heller ikke nogen synlig forskel. 3 er nok for lidt.
Langt værre er kantunderstøttelsen. Hvis man laver f.eks 6 punkter rundt langs kanten, så vil spejlets fulde vægt (ved vandret)trykke på 3 af gangen, med en fordeling som afhænger af hvor man kigger på himlen. Det er afhjulpet i en dobson ved hjælp af en slynge, som sædvanligvis er lavet af et bælte, f.eks en kasseret sikkerhedssele fra en bil. Du kan ikke påregne at spejlet kan understøttes ved nogle skruehoveder der holder mod kanten, det vil give en voldsom astigmatisme i afbildningen.mvh
Jens19. oktober 2016 kl. 17:57 #152883
astrojensenDeltager- Neutron star
Fra lodret til 45¤ flyttede laserprik sig fra center og ca 25% udtrækkets 2″ ud. Fra de 45¤ og ned til vandret flyttede laserprik sig resten af vejen til ydrekant af okular udtræk!
Det er ret voldsomt! I min 12″ flytter laserprikken sig kun ganske lidt, 1 – 2 millimeter på det højeste, efter at jeg strammede hovedspejlets kollimeringsfjedre op så meget som muligt.
Thomas, Bornholm
PS: For at skrive gradtegn, °, slå det numeriske tastatur til, tryk ALT samtidig med 248 på det numeriske tastatur.
20. oktober 2016 kl. 00:20 #152891
Thomas – 248 glemmer det altid (poke3212 gav det samme så hut jeg visker, i gamle dage). Den gider bare ikke !
Derfor jeg gik i gang, der var slør her og der og som sagt en masse andet.
Jens – ved det dette er en bette test, det her hvis ellers det var understøttet ved COG – skulle kunne nøjes med 12-14nm! Men nu hvor det er så langt fra, ved jeg det ikke. Kan intet finde som jeg nemt kan plotte ind, kan godt finde matematikken bagved – men så skal jeg til at skrive mit eget program !
Men jeg håber at få en snak med den lokale smed, om at få lavet en forhøjnings kant. Den må så meget gerne være en Whiffletree på 45¤, det skulle jo være muligt at lave med 10mm op til COG 😉
Min spejlcelle har 9-punkter fordelt på 3 styks i ring 2, og derved 1 i ring 1. Har desværre ikke udmålt ring 1, helt endnu.
Se her:
De er 148mm lange og 22,5mm høje på midten.
Mit spejl er 42mm tykt og skulle eftersigende være lavet af BK7 (fortalt af John som har lagt det alu på spejlet har nu).
20. oktober 2016 kl. 00:45 #152892
Hmm, der er ikke meget forskel i radius på de ringe hvor understøtningerne ligger. Jeg tror den nærmest virker som en 6 punkts celle, med understøtning i midten. Men ok, det er sikkert tilstrækkeligt.
Spejlet minder mistænkeligt meget om det GSO jeg p.t arbejder på. en 16″ f.4.5 også 42 mm tyk ( så vidt jeg lige husker) og lavet i BK7. BK7 har en helt urimelig lang afkøling, som gør det meget besværligt at figurere. Det tager op imod 6 timer at køle fra 21° til 12° (læg mærke til gradtegnene
). Dertil er det “blødt” som smør. Man kan lynhurtigt polere noget skidt i overfladen…
Kunne godt tænke mig at se det under knivsæggen. Skulle ikke undrer mig om hullet i midten + de radiale strøg er der
20. oktober 2016 kl. 13:06 #152908
Har prøvet at lave sådan en knivsæg opstilling, det kan jeg ski ikke finde ud af at få til at virke !
Det er jo også GSO der laver dem for Meade, så det passer jo helt fint at de er ens.
Jeg kæmper lidt med at få Plop til at lave den holder, så man kunne få en ide om hvor godt den faktisk understøtter. Støreste problem er at de vender modsat det Plop gerne vil have dem til !
22. oktober 2016 kl. 11:27 #152963
Så er den nye sekundær ankommet, den er ikke pakket helt ud endnu – jeg lader den pænt være i dens beskyttelse til holderen ankommer. Men her er deres test af den:
22. oktober 2016 kl. 12:15 #152967
Hej Michael.
Det var dælme ikke meget, 1/5 bølgelængde, endda korrigeret med den faktor kvadratrod 2 som vinklen på 45 grader giver. Det antager jeg da, da afbildningen nederst til venstre er rund. Men afbildningen er den sædvanlige, de “tynde” ender løfter sig.
Kan du se hvor tykt substratet er?
Min gamle OO diagonal var lavet i “grønt glas” den jeg skiftede med var en Antares Optcal, lavet i pyrex og dobbelt så tyk.
Her er iøvrigt Zygo’en, læg mærke til at målingen ikke er korrigeret til en vinkel på 45 grader, men er “ægte”.
22. oktober 2016 kl. 17:56 #152987
Nåe, målingen er lavet flat men de korrigere altid det om til rundt – bare så det ikke er nemt at sammenligne med andres antager jeg !
Min gamle er nu også pyrex og ikke orginal ! Den gamle er 87mm ma, og 19mm tyk samt vejer 345gram. Den nye er 19mm tyk men 90mm ma, og vejer 353gram.
Nu ender den så med at afmaske næsten de 3mm (kanten på holderen er 1,2~1,25mm), derved mister jeg jo de “høje” kanter. Fjerner man dem så hjælper det jo voldsomt – Hver punkt på grafen er jo noget “grov” på mit: 0,775mm. Men ifølge John er den kant maks 0,1~0,2mm bred, han havde et spejl der ikke havde denne – men hvor resten ikke var ligeså fin. Når nu jeg ender med at dække kanten til, antog jeg det ville være bedst med den her ! Har jeg gjort fejl?
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Meade LightBrigde' er lukket for nye svar.