› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Meade LightBrigde
- Dette emne har 38 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 Är, 4 mÄneder siden af mstauning. This post has been viewed 747 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
16. oktober 2016 kl. 22:09 #152773
mstauningDeltager- Black Hole
Ville lige hÞre om det skulle have intresse, at fÞlge lidt af de smÄting jeg roder med pÄ min LightBrigde:
Ăndre montage af hovedspejlet.
Lave udstrÊkning af shroudet, sÄ det ikke falder ind i lysgangen.
Floking.
Ăndre sekunderdpejlet – orginal holderen krĂŠver ca 1Âœkg kontravĂŠgt… Det mĂ„ jo kunne laves anderledes, der afprĂžves derfor 2 forskellige muligheder.
Der laves push-to system, samt senere ALT/AZM visere.
Og hvad jeg ellers finder pÄ undervejs.
16. oktober 2016 kl. 22:16 #152774
Montagen af hovedspejlet er ganske uheldig som standard. Da den er limet fast til bÄde trekanterne bagpÄ, og siderne !
Deformationen af spejlet skulle efter beregninger sÄ vÊre i nÊrheden af et par bÞlgelÊnger !
Sidste ejer, har sĂ„ forsĂžgt med at fjerne limen i siderne og skiftet limen bagpĂ„ ud med noget kork. Og “nĂžjes” med kork ud mod siden. Dette giver et meget bedre billede, men det giver stadig noget forvridning da spejlet ikke kan bevĂŠge sig frit.
Jeg laver sÄ om pÄ det, sÄ spejlet bagpÄ kommer enten til at hvile pÄ Delin eller HDPTE (High Density Polymer Tekra Ektremin).
Siden er jo entenlig lige gyldig, hvis man ser bort fra “forkanten” som jo kan flytte pĂ„ sig nĂ„r man hiver dob’en lidt ned. Derfor isĂŠttes 4 3mm HDPTE eller nylon skruer, i 45€ vinkel. Dette skulle sĂ„ lade spejlet bevĂŠge sig sĂ„ frit at det kan roteres efter behag, og derved gĂžre at der ikke opstĂ„r spĂŠndninger af nĂŠvnevĂŠrdig betydning.
16. oktober 2016 kl. 22:37 #152776
SekundÊren er limet skÊvt pÄ holderen, som bestÄr af massiv stÄl !
Der er limet med det meste af en tubelim, sÄ ca 75% af spejlet er limet godt fast mod holderen.. Tjoe det giver nok ikke et skÊvt spejl !
SekundÊr skiftes fÞrst ud med en lettere hul model, og den fastlimes med 3 drÄber lim.
Ny flat er bestilt og denne monteres i hul holder, uden lim ! AltsÄ en holder, som har en fangkant i bunden hvorpÄ spejlet hviler. Og trykkes let ned af trÊuld, sÄ der ikke opstÄr spÊndinger.
Den gamle flat blev visuelt test med en Ronchi, med en kendt refraktor som mellemled (den lider lidt af nedslebet kant, som derfor blev afmasket til testen). Se det var sjovt, de fine striber blev til Vesterhavet i oprĂžr ! Mere eller mindre alle fejl der kan pĂ„vises var der ! Lidt svĂŠrre blev det da jeg havde demonteret flat’en fra dens holder, men lidt hokus-pokus ole opfinder og en skum-holder blev lavet som spejlet kunne hvile pĂ„ siden. Nu viste de fine linjer, at den ikke var helt flad – nu er jeg ikke dygtigt nok til at kunne sige om den var 1/10 eller 10/1 ude… Men flad skulle give lige striber, her ligner det fint billedet her:
Beklager ingen billeder af mine Ronchi, har forsÞgt men kan bare ikke rigtigt fÄ noget pÄ.
MStauning 2016-10-16 22:38:17 16. oktober 2016 kl. 22:47 #152777
I for lige det eneste billede det er lykkes mig at lave af min egen Ronchi:
Dette er min test refraktor, pÄ min pin-hole stjerne. Billede nr 77 hvor dette er det eneste der er NOGET pÄ !
Og ja de er ikke helt lige, og de er ikke sat retvinkelet pĂ„ kameraet đ
MStauning 2016-10-16 22:48:28 16. oktober 2016 kl. 22:59 #152778
NĂ„ja en af de ting jeg gjorde med det samme var, at komme noget skum-bĂžrge pĂ„ stĂŠngerne – bare noget jeg havde i overskud fra opsĂŠtningen af min solfanger:
Virkeligt lÊkkert at holde pÄ, selv nÄr det er rigtigt koldt!
Her fĂ„s det i “min” stĂžrrelse
MStauning 2016-10-16 23:00:45 16. oktober 2016 kl. 23:03 #152779
astrojensenDeltager- Neutron star
Ret interessant, at sekundĂŠrspejlsholderen er sĂ„ tung pĂ„ din 16″. PĂ„ min 12″ er den meget let. OgsĂ„ her var spejlet limet fast. Jeg troede, det var dĂ©t, der var skyld i teleskopets astigmatisme, sĂ„ jeg skiftede spejlcellen og spejlet ud, men det ĂŠndrede ikke pĂ„ noget.
Hovedspejlet var ogsĂ„ limet fast. Jeg skar det lĂžs med en skarp kniv og anbragte smĂ„ filtpuder pĂ„ trekanterne i stedet. Trekanternes leje blev smurt med lithium-teflonfedt, sĂ„ de kunne glide let og der ikke opstod spĂŠndinger. Det havde heller ikke nogen effekt pĂ„ astigmatismen…
Teleskopet har altid, mens jeg har haft det, haft rimeligt gode, kontrollerbare bevĂŠgelser i begge akser. Med gode vidvinkelokularer kan man sagtens observere med 370x. Den absolut stĂžrste forbedring, jeg har lavet, var at sĂŠtte en virkelig god 8×50 sĂžger pĂ„, skifte fokuseren ud med en Baader Steeltrack og sĂ„ sĂŠtte trillebĂžrhĂ„ndtag og hjul pĂ„. Alt det betyder, at det er lige sĂ„ let at bruge som en prismekikkert! Tril ud, sigt, find og observer. SĂ„ let er det!
En virkelig kvalitetsforbedring i selve observationerne var anskaffelsen af en Televue Paracorr. Et 12″ teleskop med randskarpe stjerner ved 58x forstĂžrrelse og 82° synsfelt (1,4° faktisk synsfelt) er en ret chokerende oplevelse, fĂžrste gang man prĂžver det.
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2016-10-16 23:12:14 17. oktober 2016 kl. 00:23 #152781
Thomas – du mangler klart to ting:
En af de skumfiduser jeg bruger pÄ den stang man mest hiver/skubber med.
Min lÞsning pÄ at holde shroudet ude af lysgangen !
Jeg lĂŠste pĂ„ CN omkring dit problem, men troede faktisk det var lĂžst.. Hvilken flat fik du ? En GSO mere, eller noget bedre? Kan sĂ„ lige oplyse om at han havde udsolgt af VIP-versionen, ellers havde jeg da kĂžbt en igen (har jo haft en til min 10″). Nu mĂ„ det lige vente lidt.
DesvĂŠrre er jeg lige kommet i tanke om at lave en trĂ„d, sĂ„ derfor er der et par ting jeg ikke kan tage fĂžr billeder af… SĂ„ som de puder der sad pĂ„ mine trekanter… Sjovt nok er min spejlcelle en 9punkts !
Min fik ogsÄ lidt lithium-teflonfedt i de kuglehoveder mine trekanter sidder fast med, da disse gik meget meget trÊt.
Men billeder skal der nok komme !
Har du en Ronchi? SĂ„dan en er virkelig hjĂŠlpsom til at finde fejl, kan kun anbefale at have en.
TrillebĂžr bliver der ogsĂ„ lavet pĂ„ min, men er stadig lidt i tvivl om jeg vil bygge en ny vugge til den eller bare bygge om pĂ„ den orginale. Men bygges skal der, den er for bred den der fĂžlger med – og ikke bred nok til at den kan bruges som et-trins-stige nĂ„r okularet lige er 5cm for hĂžjt oppe..
Min glider rigtigt fint bĂ„de i ALT og AZM nu.. AZM har altid vĂŠret fin, mĂ„ske en smule hakkene – afhjulpet ved at lige fĂ„ banket de tre teflon-plader ordenligt pĂ„ plads. Den har jo en lazy-susan, sĂ„ hvorfor ogsĂ„ teflon? ALT gik bare dĂ„rligt, trods flere kilo kontravĂŠgt ville nĂŠsen bare stadig dykke ned nĂ„r der var et ordenligt okular i – ja ogsĂ„ uden !
Der skulle lige lidt over 2kg mere pĂ„, fĂžr den ikke dykkede med mit letteste okular i ! Nu hvor jeg har hivet 350gram af sekundĂŠr-holderen, 110 gram tape af stĂŠngerne !!! skiftet sĂžgeren ud fra en 850grams ned til en 500grams – ja sĂ„ kunne det jo vĂŠre jeg ikke skal finde extra vĂŠgt alligevel.
Da jeg fik min var der heller ikke nogen blĂŠser pĂ„, det er nu kommet – men vildt godt er det ikke. SĂ„ derfor laver jeg en endeplade der lukker af for bunden, sĂ„ kun blĂŠseren titter frem. Denne kommer til at hive luften ud af teleskopet, derfor skal der ogsĂ„ laves en baffel et lille stykke over hovedspejlets kant ca 14cm over denne. Dette skulle sĂ„ bevirke at luften der ligger pĂ„ selve spejlet faktisk bliver hivet vĂŠk, sĂ„ man undgĂ„r den kedelige varme-lag der kan hĂŠnge fast.
Og der bliver sikkert lavet en masse andet jeg kommer pÄ undervejs.
17. oktober 2016 kl. 00:33 #152782
Kort omkring min lÞsning pÄ shroudet:
Mit er Meades bud pÄ et sÄdanne, sÄ det er lige lidt rigeligt. Dog passer det ganske fint, nÄr 2-3 af mine stÊnger har den tykke version af skum-fidus pÄ. Men stadig falder der lidt ind mod lysgangen, som mÄske/mÄske ikke rammer lysgangen pÄ mit. Men da jeg ikke var sikker, lavede jeg en smule om pÄ mit shroud:
Meades kommer med en fin rĂžd flad elastik i top og bund, som ikke rigtigt er opgaven voksen. Det ser godt ud, men virker bare ikke helt.
SĂ„ fĂžrste trin var at komme “rigtig” elastik-snor i, 5mm bungee !
SĂ„ nu kunne den ligesom hĂŠnge, i skruerne der holder UT (Upper Tubus) sammen.
NÊste trin var sÄ lige at bore et hul hen over den Þverste stang pÄ UT, samt lodret under denne i LT (Lower Tubus). Tage en 10mm lang skrue, finde et lille rÞr som jeg skar 6mm af, en stor skive samt en bette mÞtrik. RÞret holder nu skiven 6mm vÊk fra ydersiden af tubus, sÄ bungeen har noget at ligge pÄ. Nu stÄr shroudet bare som et trommeskin, der hvor det fÞr hang ned. Har sat yderlige 2 i bÄde top og bund, har dog testet i bunden med et par 3mm fingerskruer jeg fandt = nemt og flot.
Billeder i morgen, det er IKKE til at lave uden dagslys nÄr shroudet er sÄ matsort som dette.
17. oktober 2016 kl. 00:57 #152783
Oki nogle ting kan man jo nok godt:
SĂ„ her M4 Bolt med tilhĂžrende alustykke og skive:
Og M3 fingerskrue test:
Den opmĂŠrksomme LightBrigde kender, vil pĂ„ dette billede bemĂŠrke at de orginale skruer ogsĂ„ er udskiftet. De orginale er M4, men har stjerneskrue hoved. Disse er sĂ„ M5 Alan bolte, med store skiver bagved sĂ„ trykket fordeles bedre. Det er et af de kendte problemmer med LightBrigdes at de bliver lĂžse, og nĂ„r hullet i tubus er stort nok til at fĂ„ en M6 skrue igemmen…. Ja sĂ„ giver det hurtigt noget voble-voble
17. oktober 2016 kl. 01:07 #152785
Og i skal da entenlig ikke snydes for et sĂŠrsyn:
Limen der holdte sekundĂŠren fast, var ikke til at hugge eller stikke i – isĂŠr ikke nĂ„r glasset ramte ude i den ene side. Den type silicone der burde vĂŠre brugt, skulle blive “blĂždere” ved 50€ og god at arbejde med ved 55-57€. Problemmet vidste sig sĂ„ at vĂŠre, at den maling der var brugt til at gĂžre kanten sort – smittede af ved 40€ og begyndte at lĂžbe ved 55€ !
Derfor nÞjes jeg med 50€, og 6 hobbyknivs blade senere var sekundÊren frigivet samt maling-lÞs (der kommer rigtigt mat-sort, pÄ denne gang)
18. oktober 2016 kl. 12:01 #152839
Her ses shroudet’s Ăžvre side, nĂ„r det sidder ordenligt fast:
PS er der interesse i at jeg forsĂŠtter?
18. oktober 2016 kl. 12:58 #152840
astrojensenDeltager- Neutron star
Ja, selvfÞlgelig. FortsÊt bare. Jeg skal ogsÄ nok komme med nogle indlÊg.
Thomas, Bornholm
18. oktober 2016 kl. 19:03 #152854
natteravnenDeltager- Main Sequence
Bare klĂž pĂ„ Michael – billeder er et fint supplement der letter forstĂ„elsen.
18. oktober 2016 kl. 20:36 #152856
SÄ for jeg hivet dyret op i vuggen i morgen, sÄ man kan se at det nu IKKE falder ned.
HÄber ogsÄ at fÄ boret lidt i spejlcellen i morgen, sÄ mÄ vi se om det virker eller ej !
Der er ogsĂ„ lidt overvejelser omkring lukningen af bagenden, hvad skal det laves af? FĂžrste version bliver en middelvej, nemlig et overskuds stykke tynd MDF – dette bliver mĂ„ske for “let”, da jeg hĂ„ber at kunne skĂŠre ned pĂ„ kontravĂŠgt. Modsat at fĂžr jeg begyndte, skulle ud og finde mindst 2kg mere.
Som et sidste trin bliver alle skruer skiftet ud, med nogle er er fĂždt sorte og med Alan hoved.
18. oktober 2016 kl. 20:45 #152857
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
MStauning wrote: SekundÊren er limet skÊvt pÄ holderen, som bestÄr af massiv stÄl !
Der er limet med det meste af en tubelim, sÄ ca 75% af spejlet er limet godt fast mod holderen.. Tjoe det giver nok ikke et skÊvt spejl !
SekundÊr skiftes fÞrst ud med en lettere hul model, og den fastlimes med 3 drÄber lim.
Ny flat er bestilt og denne monteres i hul holder, uden lim ! AltsÄ en holder, som har en fangkant i bunden hvorpÄ spejlet hviler. Og trykkes let ned af trÊuld, sÄ der ikke opstÄr spÊndinger.
Den gamle flat blev visuelt test med en Ronchi, med en kendt refraktor som mellemled (den lider lidt af nedslebet kant, som derfor blev afmasket til testen). Se det var sjovt, de fine striber blev til Vesterhavet i oprĂžr ! Mere eller mindre alle fejl der kan pĂ„vises var der ! Lidt svĂŠrre blev det da jeg havde demonteret flat’en fra dens holder, men lidt hokus-pokus ole opfinder og en skum-holder blev lavet som spejlet kunne hvile pĂ„ siden. Nu viste de fine linjer, at den ikke var helt flad – nu er jeg ikke dygtigt nok til at kunne sige om den var 1/10 eller 10/1 ude… Men flad skulle give lige striber, her ligner det fint billedet her:
Beklager ingen billeder af mine Ronchi, har forsÞgt men kan bare ikke rigtigt fÄ noget pÄ.
Michael, hvis din dobbeltpass ronchi test ligner billedet, sĂ„ er sekundĂŠren omkring Âœ-1 bĂžlgelĂŠngde fra flad. Ikke ret godt. Har du husket at bruge en linse der mindst er sĂ„ stor som langaksen pĂ„ spejlet, dvs (hvis jeg husker ret at lightbridgen har en 4″ sekundĂŠr) sĂ„ mindst 141 mm i diameter? Linsen skal vĂŠre stĂžrre end den lange akse for at du dĂŠkker hele sekundĂŠren.
mvh
Jens -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Meade LightBrigde' er lukket for nye svar.