› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Meade Focal reducer
- Dette emne har 25 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af mstauning. This post has been viewed 591 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. januar 2009 kl. 21:16 #9235
mejerDeltager- Super Nova
Hey igen.
Nogen der har kendskab til Meade Focal reducer 0.33.
Og ja jeg ved godt den kun er til CCD brug. Men er der nogen der har brugt den i praktisk.
Mejer
28. januar 2009 kl. 21:45 #9240
mstauningDeltager- Black Hole
Jeps, hvad tænker du på?
Ud over at den også kan bruges til SLR (gammeldags film).Den tegner fint på mindre chips, men du vil opleve vigtering med større chips.Afstanden man placere den i er meget vigtigt, og de har lavet 3 udgaver med hver sit afstands krav.Ellers er den som samt fin!Men skriv lidt mere om hvad du tænker på, og jeg vil da gerne se om jeg kan svare.28. januar 2009 kl. 22:02 #9246
Holder du aldrig fri fra astro, Mr. MStauning
Det er den her: http://www.meade.dk/product.asp?product=129
Den skal sidde foran Orion Starshoot DS , eller Orion solar system.
Links på dem: http://www.lyra.dk/search.asp?Criteria=OR&srkeys=orion&Search=S%F8gMejer
29. januar 2009 kl. 09:18 #9263
Oki dokey, og nejda man holder jo ikke fri fra sin hobby – Det vil for mit vedkommende sige:
Min kone og Astro, i nævnte rækkefølge 🙂Oki med en Orion DS 1, eller lign størrelse chip vil du ikke have nogle problemmer. Andet end at du lige skal udmåle reduseren fokal afstand når du modtager den, hvilket er meget meget nemt.Du holder den under en pære og løfter den op fra gulvet/bordplade eller hvad du nu gør det under (pæren skal helst være 1meter fra reduseren), til pæren vises i fokus under reduseren. Hvis du har løftet reduseren ~30mm så skal den byttes, har du løftet den ~80mm så er den perfekt, og ~120mm kan den bruges men vil kun give ~x 0.4 .Afstanden den så skal sidde i vil være den du måler, og den eneste af 0,33 reduserene som man ikke kan bruge er dem der kommer i fokus omkring de 30mm !Men du skal jo forvente at køber du den med den store chip, så kommer der en masee vigtering på.Her en starshoot DS 1, på LX-200 med sådan en reduser i:29. januar 2009 kl. 18:23 #9287
Hay Michael
Jeg håber den kommer med posten i morgen, så vil jeg lige prøve at foretage den måling du har beskrevet.
Mejer
29. januar 2009 kl. 19:26 #9291
De fleste der sælges nu er sammensat af to 250mm linser, hvilet skulle give de 120mm og derved en afstand på ca 80mm fra glas til CCD.
30. januar 2009 kl. 17:42 #9383
Så er reduceren kommet. Når jeg hæver den fra bordpladen, kan jeg skabe fokus ved ca.110mm. Jeg er ikke helt sikker på målestedet på reduceren, så det passer nok meget godt med de 120mm, som vil være et sted inde i glasset.
Dog kan jeg se, der mangler nogle adaptere til at komme med i 1,25″, som mine kameraer jo er. Så det skal jeg lige have kigget nærmere på. I tegningerne vises der, at reduceren skal direkte i bagenden af tubus. herefter skal jeg have min motor fokus ind imellem reducer og kamera, så der er en del adaptorer der skal udregnes, så man får den afstand til chippen som du snakker om.Mejer
Mejer 2009-01-30 16:49:18 30. januar 2009 kl. 18:55 #9396
Målet stedet er et fedt da det er ca mål, og de er så langt fra hinanden.
Så din er en af de gode.Du har en dims du normalt har bagpå dit teleskop, som laver det om til 1,25″. Den skurer du bare på reduseren, som sættes bagpå teleskopet.Afstanden kan så findes sådan tillempeligt. Hvis du skal opnå præsist 0,33 x, så skal du bare ramme inden for +/- 5mm. Det kan give et lidt mere krumt felt, men med et StarShoot DS 1 betyder det intet.Når du skal finde afstanden, skal du regne med ca 3mm fra glaset på Starshoot til CCD.Du skal måle fra metalkanten på reduseren, den af dem der peger bagud.Hvis du sætter en Meade fokuser efter den, kommer den nok lige i overkanten væk fra CCD’en.Men prøv lige dette:Tubus – Reduser – Fokuser – Kamera.Du skulle gerne have en T-adaptor der passer ind i fokuseren, eller en 2″ til 1,25″ der også passer ind i fokuseren.Det kan give dig en god afstand, da jeg mener det var sådan min sad og gav 0,337 x30. januar 2009 kl. 19:57 #9404
Jeg kan jo ikke komme op og tage billeder på grund af vejret, men jeg vil lige prøve senere i aften og se om jeg har de fornødne adaptorer til projektet.
Mejer
30. januar 2009 kl. 20:10 #9407
Det burde du havde hvis du sætter den på tubus også fokuseren efter, det var enten således jeg havde min… Eller også var det min 0.6 x jeg havde sådan!
30. januar 2009 kl. 21:15 #9412
Du siger jeg skal placere reduceren lige bag tubus. Det er ikke muligt, der er to typer gevind bag på tubus. Det store gevind = 84mm, det lille lidt større end 2″.
Er det muligt at placere tingene sådan: tubus, fucus, reducer, kamera.Mangler også en T-adapter fra 2″ til 1,25″. Den der er med er fra 2″ og til noget der ligner 1,5″.
Mejer
30. januar 2009 kl. 21:31 #9415
Den adapter jeg mangler, er det ikke sådan en her. 2″ til 1,25″.
http://www.meade.dk/product.asp?product=292
Mejer
30. januar 2009 kl. 21:34 #9417
Hmm, men min LX-200 medfulgte der en adaptor fra T til 2″.
Der skulle være normalt SCT gevind på din 84mm adaptor, men nu kender jeg jo heller ikke helt en 14″. Hvordan sætter du normalt din fokuser fast på tubus?Og jo du skulle også have en adaptor fra 2″ til SCT, da den er standard med til en meade fokuser.30. januar 2009 kl. 21:43 #9420
Jeg kan se, at den adapter der sidder bag på tubus kan skilles ad. Så går man fra 84mm og til 41 mm. Men det er skruet sammen med små umbraco skruer. Ligner ikke noget, det er meningen man skal skille ad hver dag.
Det du kalder T gevind, hvor stor er det???, eller er det bare en adapter fra tubus til 2″???
MejerMejer 2009-01-30 20:49:58 30. januar 2009 kl. 22:02 #9421
tommyfDeltager- Neutron star
Tror du skal efter noget i denne retning…http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=TSFA2&cat=804
HVIS det er 2″ du har.
Piller du din VB ring af går jeg ud fra at det er SCT og så er det nok SCT til T2 er det denne type…
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2234_Adaptor-from-SC-thread-to-T2—SC-focal-adaptor.htmlTommyF 2009-01-30 21:07:56 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Meade Focal reducer' er lukket for nye svar.