› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Meade ETX80 og go to
- Dette emne har 20 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 11 måneder siden af rener. This post has been viewed 279 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. marts 2013 kl. 22:34 #100539
rener- Planet
Hejsa, jeg er ny i det her og har lige kasseret mit fætter BR teleskop til 600kr da jeg følte at det her havde fanget mig, jeg har købt mig et ETX 80 men er rendt panden imod en mur 🙁
min kammerat og jeg har nu stået i hans have 2 aftner i træk og forsøgt at få go to til at finde noglet, men uden held, og nu har han lagt sig syg med mande influenza pga kuldenjeg har Star Walk på min smartphone og de stjerner ETX tror den aligner på ligger meget langt fra når jeg forsøger lave en easy align.vi har trænet motorene horisontalt og vertikalt men jeg er lidt i tvivl om hvor langt væk target skal være for dette? vi brugte en stor skorsten ca 5km væk og centrerede en af de små runde mobil sendere, vi har sat kompas i og trepod i water sat tube i 0 og imod nord.land danmark / ålborg (tættest på frederikshavn) sat dato og tid, hvilket undrer mig lidt at tiden ikke passer efter man har haft den slukket? mon batteri er færdigt?vi sætter den til easy align og compass north.og den forsøger finde første stjerne, men her går det galt. den er flere KM off target iflg min app, jeg troede endda det var app’n den var galt med men min makker har den osse og den syncer med min.jeg vil virkelig blive glad hvis nogen har “de vises sten” og kan fortælle mig hvad vi gør forkert. da jeg brænder for at se andet en bare månen via manuel styringpftRene – Frederikshavn28. marts 2013 kl. 23:48 #100547
Anonym- Nova
Når du har vatret, tastet inn klokke og alt det der og kjører easy allign så søker den efter sterkeste stjerne på f-eks nord himmelen hvis jeg ikke husker feil ?
Når den f-eks søker på Capella og tilslutt sier beep, da skal du sentrere Capella manuelt i senter av okularet og trykke “enter”
Da søker den neste stjerne og man gjør det samme igjen avhengig av hva slags alligning man har valgt, jo fler stjerner desto mer nøyaktig blir det.Klokken lagres ikke i minnet på oppstillingen mener jeg, så den skal nok tastes hver gang.
Håper det hjelper deg !
29. marts 2013 kl. 00:05 #100553
rener- Planet
hei Arne 🙂problemet er når den søger feks capella peger den i øst når den skulle være vest, så er det ikke “finjustering” men grov justering, der skal til.der sidder et lille “pc” batteri som på motherboard i en pc som husker tiden der. jeg ved at når pc taber tid hjælper det at skifte batteriet. men jeg har jo lige købt denne ETX som ny 🙁jeg ved ikke om det kan være tiden der driller mig, men kan tænke den har en del at sige med hvor planeterne befinder sig, men jeg må opdate den hvert 30 min da den taber ca 10 min på den tid ..29. marts 2013 kl. 00:08 #100554
edbbobDeltager- Super Nova
Jeps det er rigtigt med dato / klokken som skal indtastes hver gang. Det er lidt fesent fra Meade’s side, da det ikke kan koste mange basseører at sætte et ur ind i elektronikken. Observationssted kan den til gengæld godt huske fra gang til gang.
Når man træner akserne er et sigtepunkt 5 km væk helt perfekt. Når i aligner, kan specielt den første stjerne godt være meget off, hvis i ikke får sigtet ordentligt efter nord til at starte med. Det burde ikke betyde noget. Brug smartphonen til at sikre jer hvilken stjerne i skal sigte efter, og brug piltasterne til at ramme stjernen. Den næste stjerne burde den ramme bedre.
Vh
Morten
EDIT: Har i indtastet rigtigt observationssted? Og har i slået sommertid fra?
EDBBOB 2013-03-28 23:10:00 29. marts 2013 kl. 00:10 #100555
Anonym- Nova
ok, det var da veldig lang fra
Da håper jeg noen av de som har en ETX kan hjelpe deg mer enn jeg kan.
Det er helt sikkert bare en bagatell.29. marts 2013 kl. 00:15 #100556
rener- Planet
sommertid er off og vi har valgt Aalborg som sted, ligger ca 65km fra hvor vi er 🙂
synes det er lidt dumt mht tid/dato , troede det lille batteri var til det formål..det kompas der er med er lidt fesent synes jeg. hvad er forskellen på true north og compass?Rener 2013-03-28 23:16:50 29. marts 2013 kl. 00:22 #100557
angloamerikansk- Main Sequence
Min kammerat og jeg har prøvet mange ETX90 og 125 de sidste mange år. Det er spild af tid. De finder ikke en skid. Vi har spildt SÅ mange nætter med det lort på at starte forfra igen og igen og træne osv osv. De små ETX 70, 80, 90, 105,125 skulle aldrig have været produceret! Og selv når vi så kiggede på en planet så var de så små og så lidt lys at planeterne var totalt mørke ved den mindste forstørrelse.
Køb Meade LX90 8″ og derover. Det andet er spild af tid og den ene skuffelse efter den anden desværre.Angloamerikansk 2013-03-28 23:23:13 29. marts 2013 kl. 01:04 #100561
edbbobDeltager- Super Nova
Jeg har haft en ETX70 som virkede fint til visuelt brug. Jeg har også et Meade DS2000 AZ mount, som også virker helt ok, bortset fra at det æder batterier og larmer en del. Selv til foto kan begge bruges, selvom resultaterne ikke er overvældende. Med mange korte eksponeringer og en kort brændvide (50-10mm) kan det dog lade sig gøre. Feltrotationen kan fixes i software bagefter, men af samme grund bør man holde sig under 30 sek eksponeringstid.
Begge monteringer kan i øvrigt anbringes på en hjemmebygget wegde, og køre EQ mode. De kan også styres nogenlunde præcist via computeren med planetarie software.
Ingen tvivl om at det bliver meget bedre med en LX90, men der snakker vi en helt anden pris. ETX serien er til gengæld så “nemme” at bruge, som det kan blive til få penge, i en rimeligt indviklet astroverden. Jeg har aldrig prøvet en Meade lightswitch, men den ser godt nok nem ud…
Jeg er 99% sikker på at det er et eller andet i opsætningen af håndkontrollen der er gået i kage. Prøv at løbe alle indstillingerne igennem igen. Ålborg som observationssted lyder præcist nok. Jorden er temmelig stor, og ETX’en er ikke verdens mest præcise goto
Vh
Morten
29. marts 2013 kl. 01:20 #100563
rener- Planet
takker for svarene so far, vi prøver igen lørdag, og traine den fra frederikshavn til et target på læsø. ved ikke om det kunne hjælpe. jeg er rimelig ny i det her og er efterhånden ved at gerne ville se andet end månen 🙂
min makker er en manuel gut, han samler end ikke et ikea skab uden at vide hvor alle boltene skal sidde, og vi begge har virkelig prøvet alt…begynder at overveje fortrydelses ret og at finde en hobby29. marts 2013 kl. 10:18 #100570
Anonym- Nova
Hei gjen !
Du kan muligens finne ut av noe her : http://www.meade.com/educational/etxbb_videos/
29. marts 2013 kl. 11:28 #100574
rener- Planet
tak Arne
jeg fandt et High Precision punkt der stod til OFF, i menu’en. jeg vil prøve om det hjælper på mit problem når det bliver mørkt 😀29. marts 2013 kl. 13:17 #100582
RudiDeltager- Neutron star
Rener wrote:
hei Arne 🙂problemet er når den søger feks capella peger den i øst når den skulle være vest, så er det ikke “finjustering” men grov justering, der skal til.Jeg havde tilsvarende problem med mit Meade DS 2000 mount første gang jeg skulle aligne det. Fandt ud af at jeg havde vendt det hele “på hovedet” da jeg startede i vandret mod nord. Hele mountet skulle drejes 180° og så starte forfra med alignment. Kan det være det samme du er ude for?
/Rudi B. Rasmussen
29. marts 2013 kl. 13:23 #100583
Anonym- Nova
Bare hyggelig og lykke til !
Du kan jo også ta det med til Ålborg og til Astro A/S : http://www.2astro.dk/index.php/om-astro-a-s
Der finner du kun hyggelige og hjelpsomme mennesker. Jeg har reist dertil fra Norge flere ganger og kan kun anbefale et tur innom.
Også er de forhandlere for MEAD daMin søster var der og handlet en ETX 80 for et par år siden.
29. marts 2013 kl. 15:20 #100594
rener- Planet
Min søster var der og handlet en ETX 80 for et par år siden.
det er også der jeg har købt mit, havde din søster samme problemer eller var det problemfrit at bruge?Fandt ud af at jeg havde vendt det hele “på hovedet” da jeg startede i vandret mod nord. Hele mountet skulle drejes 180°
nu tænker jeg mig lige om, du mener det koordinat bælte der er i bunden? mit sidder ikke låst og kan drejes med en finger, jeg tænkte det nok ikke var til andet end hvis man feks ville notere længed/bredde grader?Rener 2013-03-29 14:20:42 29. marts 2013 kl. 15:24 #100595
Anonym- Nova
Min søsters har fungert helt ok de gangene hun har brukt det.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Meade ETX80 og go to' er lukket for nye svar.