› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Meade ETX-LS Lightswitch
- Dette emne har 8 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 15 Är, 2 mÄneder siden af tommyf. This post has been viewed 401 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
7. januar 2009 kl. 11:23 #7120
outlookDeltager- Super Nova
Hvad mener i om denne her:
Her er linket: http://www.meade.dk/product.asp?product=637Prisen er ikke fastsat, men mon ikke omkring de 15.000,- Og hvad gÞr man nÄr bare en ting gÄr i stykker? Er der ikke lige alt for meget integreret?
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting7. januar 2009 kl. 11:27 #7121
mstauningDeltager- Black Hole
Tjae hvorfor har de ikke lavet PC og autoguide port?
7. januar 2009 kl. 11:39 #7122
hoestDeltager- Nova
Hej MS & Outlook
Ja fansy ser den ud men om den osse er det ????? Jeg hÄber ikke der er alt for meget plastik i den.7. januar 2009 kl. 11:54 #7125
jesperDeltager- Neutron star
Hvis det med “tryk pĂ„ on knappen, og vent pĂ„ at teleskopet aligner sig selv” virker som det skal, synes jeg at det alene er et kĂŠmpe fremskridt. Alignment er nok er nok den stĂžrste akilleshĂŠl for at “folket” kan fĂ„ glĂŠde af goto teleskoper. Hvis det kunne blive lige sĂ„ nemt som at tĂŠnde for fjernsynet kan vi virkelig fĂ„ astronomien udenfor den lidt snĂŠvre kreds der er villige til at bruge tid pĂ„ at lĂŠre teknikken.
7. januar 2009 kl. 12:00 #7126
mortenbDeltager- Super Giant
1299 $, men sĂ„ er der jo lige de danske forhold …
Men ingen tvivl om at “fremtiden” er pĂ„ vej. Basalt set er der jo heller ingen tekniske umuligheder, sĂ„ leverandĂžrerne har alle chancer for at fĂ„ amatĂžrerne i tale.7. januar 2009 kl. 12:07 #7127
henrikDeltager- Nova
Det er HELT klart godt set at putte det cam pÄ den.
Ikke den stor einnovation, men lige det der skal til for som jesper siger at gĂžre det let NOK at bruge.
Det har fx. altid undret mig at de ikke lÊgger et ur i hÄndkontrollen, istedet for at man altid skal indtaste dato/kl.!
Som Michel og Henning skriver er det mÄske ikke det mest velgennemfÞrte eksemplar (en underlig blanding af et astrofoto-/ikke-astrofotoinstrument. ACF-designet er jo godt tÊnkt, men stÊrkt kritiseret, sÄ hvis de ikke fÄr lÞst de tolerance issues designet har, tror jeg ikke lige denne model bliver det store hit.
Men jeg vĂ©d at andre gĂ„r og brygger pĂ„ noget tilsvarende, og at der dermed nok ikke gĂ„r ret mange Ă„r fĂžr vi ser noget lignende pĂ„ andre modeller; Celestron’s mĂ„de at gĂžre det pĂ„, hvor den beregner hvor der burde stĂ„ en klar stjerne, sĂ„ man bare skal centrere er ret tĂŠt pĂ„ at vĂŠre lige sĂ„ let (synes jeg). Bare de fik lagt ur i den, sĂ„ man bare skal orientere den mod et bestemt verdenshjĂŠrne som udgangspunkt, ville det vĂŠre godt hjulpet.
7. januar 2009 kl. 12:08 #7128
mikkellund- Giant
Jeg undre mig lidt over at det er en 6″ ACF. Det er jo rimeligt dyrt at lave sĂ„ indviklet optik, sĂ„ hvorfor gĂžre det for at fĂ„ en 6″ f/10. Det ville da vĂŠre meget nemmere og billigere med en 6″ f/5 newton og samme opstilling. Hvad skal man med en 6″ f/10 ud over planeter?
Mikkel
7. januar 2009 kl. 12:32 #7133
mortenbDeltager- Super Giant
Sjovt som de understreger/markedsfĂžrer “tryk pĂ„ Ă©n knap” princippet. Den ensomme kontakt fylder nĂŠsten hele siden af teleskopet
Det er garanteret helt bevidst.
Kontruktionen ser umiddelbart meget stabil ud, men det er nok plastikkets monumentale udseende der snyder. Gaffelkonstruktionen, som ovenikĂžbet kun er Âœ, skal nok give sine problemer. SpĂžrgsmĂ„let er sĂ„ hvorvidt software i form af stĂŠrk GPS/guiding software kan kompensere herfor. Det har altid undret mig at man ikke kan lave et guideprogram, der selv udregner guidestjernens fortsatte forlĂžb hen over himlen i lĂžbet af fĂ„ sekunder/minutter.Understellet ser ikke specielt voldsom dimensioneret ud. Jeg tror ikke at eventuelle fotografer kommer til at stjĂŠle Jespers “prĂŠmier”MortenB 2009-01-07 11:37:53 7. januar 2009 kl. 19:31 #7162
tommyfDeltager- Neutron star
Den er nok ogsÄ kun til tÊnkt til visuelt arbejde og mÄske LPI til
planeter, sÄ er der jo ikke brug for guide port eller 2 arme af kraftig
metal osv… -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Meade ETX-LS Lightswitch' er lukket for nye svar.