Meade ETX-LS Lightswitch

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Meade ETX-LS Lightswitch

Viser 9 indlĂŠg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Hvad mener i om denne her:

Prisen er ikke fastsat, men mon ikke omkring de 15.000,- Og hvad gÞr man nÄr bare en ting gÄr i stykker? Er der ikke lige alt for meget integreret? Confused

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Tjae hvorfor har de ikke lavet PC og autoguide port?

hoest
        Deltager
          • Nova

Hej MS & Outlook
          Ja fansy ser den ud men om den osse er det ????? Jeg hÄber ikke der er alt for meget plastik i den.

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Hvis det med “tryk pĂ„ on knappen, og vent pĂ„ at teleskopet aligner sig selv” virker som det skal, synes jeg at det alene er et kĂŠmpe fremskridt. Alignment er nok er nok den stĂžrste akilleshĂŠl for at “folket” kan fĂ„ glĂŠde af goto teleskoper. Hvis det kunne blive lige sĂ„ nemt som at tĂŠnde for fjernsynet kan vi virkelig fĂ„ astronomien udenfor den lidt snĂŠvre kreds der er villige til at bruge tid pĂ„ at lĂŠre teknikken.

mortenb
            Deltager
              • Super Giant

1299 $, men sĂ„ er der jo lige de danske forhold …

Men ingen tvivl om at “fremtiden” er pĂ„ vej. Basalt set er der jo heller ingen tekniske umuligheder, sĂ„ leverandĂžrerne har alle chancer for at fĂ„ amatĂžrerne i tale.

henrik
              Deltager
                • Nova

Det er HELT klart godt set at putte det cam pÄ den.

Ikke den stor einnovation, men lige det der skal til for som jesper siger at gĂžre det let NOK at bruge.

Det har fx. altid undret mig at de ikke lÊgger et ur i hÄndkontrollen, istedet for at man altid skal indtaste dato/kl.!

Som Michel og Henning skriver er det mÄske ikke det mest velgennemfÞrte eksemplar (en underlig blanding af et astrofoto-/ikke-astrofotoinstrument. ACF-designet er jo godt tÊnkt, men stÊrkt kritiseret, sÄ hvis de ikke fÄr lÞst de tolerance issues designet har, tror jeg ikke lige denne model bliver det store hit.

Men jeg vĂ©d at andre gĂ„r og brygger pĂ„ noget tilsvarende, og at der dermed nok ikke gĂ„r ret mange Ă„r fĂžr vi ser noget lignende pĂ„ andre modeller; Celestron’s mĂ„de at gĂžre det pĂ„, hvor den beregner hvor der burde stĂ„ en klar stjerne, sĂ„ man bare skal centrere er ret tĂŠt pĂ„ at vĂŠre lige sĂ„ let (synes jeg). Bare de fik lagt ur i den, sĂ„ man bare skal orientere den mod et bestemt verdenshjĂŠrne som udgangspunkt, ville det vĂŠre godt hjulpet.

mikkellund
                  • Giant

Jeg undre mig lidt over at det er en 6″ ACF. Det er jo rimeligt dyrt at lave sĂ„ indviklet optik, sĂ„ hvorfor gĂžre det for at fĂ„ en 6″ f/10. Det ville da vĂŠre meget nemmere og billigere med en 6″ f/5 newton og samme opstilling. Hvad skal man med en 6″ f/10 ud over planeter?

Mikkel

mortenb
                  Deltager
                    • Super Giant

Sjovt som de understreger/markedsfĂžrer “tryk pĂ„ Ă©n knap” princippet. Den ensomme kontakt fylder nĂŠsten hele siden af teleskopet LOL Det er garanteret helt bevidst.

Kontruktionen ser umiddelbart meget stabil ud, men det er nok plastikkets monumentale udseende der snyder. Gaffelkonstruktionen, som ovenikĂžbet kun er Âœ, skal nok give sine problemer. SpĂžrgsmĂ„let er sĂ„ hvorvidt software i form af stĂŠrk GPS/guiding software kan kompensere herfor. Det har altid undret mig at man ikke kan lave et guideprogram, der selv udregner guidestjernens fortsatte forlĂžb hen over himlen i lĂžbet af fĂ„ sekunder/minutter.

Understellet ser ikke specielt voldsom dimensioneret ud. Jeg tror ikke at eventuelle fotografer kommer til at stjĂŠle Jespers “prĂŠmier” Tongue

MortenB2009-01-07 11:37:53

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Den er nok ogsÄ kun til tÊnkt til visuelt arbejde og mÄske LPI til
                      planeter, sÄ er der jo ikke brug for guide port eller 2 arme af kraftig
                      metal osv…

Viser 9 indlĂŠg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Meade ETX-LS Lightswitch' er lukket for nye svar.