› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Meade etx 70 / Eos 450D
- Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af slingshot. This post has been viewed 180 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. november 2009 kl. 13:02 #26017
slingshot- Asteroid
Hei på dere
Har tittel litt på forumet deres og det ser kjempebra ut. Selv er jeg nybegynner med masse spørsmål, kjempefint at det er egne sider for dette. Jeg kommer sikkert til å mase om en del ting som er helt innlysende for de fleste her på forumet, samt at spørsmålene jeg har er sikkert blitt stilt x antal ganger tidligereSelv er jeg utpreget nattemeneske i kombinasjon med aktivt friluftsliv sommer som vinter. Gjikk derfor til annskaffelse av et teleskop for en del år siden. Teleskopet er et Meade ATX 70. Dette er sporadisk i bruk når forrholdene er gode. Jeg har klundret litt med å få til posisjoneringen med dette teleskopet og det blir derfor mest brukt manuelt. Tror kansje dette har med lengdegraden å gjøre. Som nermeste referanse er Oslo, jeg bor på Sunnmøre og det er noen grader imellom her og der. Kan ikke se av brukerveiledningen at dette er mulig å endre. Trenger tips til dette evt et hint om hva jeg gjør galt i utgangspungtet. Mener ellers at grunninnstillingene er korekte.
Har også lyst til å prøve å ta bilder med teleskopet. Jeg har et Canon EOS 450D kamera. Skjønner det slik at jeg da må ha en T-ring og en T-adapter. Hva passer til mitt kamera og teleskop? Hvor handler dere? Finner masse av utstyr når jeg googler, det meste er da fra USA men vil ikke bestille før jeg er sikker på at det jeg kjøper passer. Er det noe annet av “må ha utstyr” som jeg burde kjøpe i samme slengen?Tips og triks motas med stor takkMvh Slingshot5. november 2009 kl. 13:34 #26018
lehmann- Super Giant
Her er den adaptor du skal bruge til en ETX-70Men pas på du vil ikke kunne fotografere ret op (Zenit) da kameraet så vil støde på monteringen.Teoretisk er der også mulighed for at bruge denne herMen jeg ved ikke om du kan nå fokus på den måde, da en etx allerede har indbygget diagonal er jeg bange for at dit kamera kommer ud i for stor en afstand.5. november 2009 kl. 13:55 #26019
slingshot- Asteroid
Hei Lehmann!
Takk for raskt svar. Fant også de produktene på sidene til Meade. Så da vet jeg hva jeg skal ha.Sitat:Her er den adaptor du skal bruge til en ETX-70Men pas på du vil ikke kunne fotografere ret op (Zenit) da kameraet så vil støde på monteringen.Forstår jeg deg da riktig kan jeg da bruke denne sammen med kameraet direkte på teleskopet?Sitat:Teoretisk er der også mulighed for at bruge denne herMen jeg ved ikke om du kan nå fokus på den måde, da en etx allerede har indbygget diagonal er jeg bange for at dit kamera kommer ud i for stor en afstand.Så denne eller en lignende sak etter et søk på google. Der kunne man ved hjelp av en justerskrue forandre avstanden mellom speilet og kameraet. Vil det kunne løse problemet?Denne som du linket til har også en slik skrue kan det se ut til.Takk igjen for hjelpen.5. november 2009 kl. 17:59 #26039
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Hei Slingshot,
Velkommen til forumet.
Jeg ser på side 12, punkt 10 i Initializing Autostar, i manualen til teleskopet ditt at den lister de geografiske stedene alfabetisk. Er ikke Aalesund på listen? Du kan evt. prøve å oppdatere Firmware på din Autostar håndkontroll for å se om den inneholder noen lokasjoner som er nærmere deg enn Oslo. Hvis du oppdaterer Firmware, pass på å velge til riktig Autostar-modell (#494, #495 eller #497). Du har antagelig en #495-modell? Hvis du har en #497-modell av håndkontrollen er det to typer Firmware-oppdateringer – en for nye håndkontroller og en for de eldre (det er to forskjellige chiper, Motorola og Toshiba). Du har da mest sannsynlig den gamle typen håndkotroll og siste Firmware til den er 43g tror jeg. Din nåværende Firmware-versjon ser du når du skrur på håndkontrollen.Under initialiseringen pass på at du velger “NO” ang. sommertid (Daylight Savings), ellers vil du få en time feil tid.
Pass også på at du har satt teleskopet i grunnstilling (Home Position), riktig mot nord (Pole Align) og kjørt en stjerneinnstilling (Two Star Alignment).
Her er en nettside med mange tips for Autostar-brukere med ETX-teleskoper: http://weasner.com/etx/autostar_info.html
Mvh,
Bjørn5. november 2009 kl. 20:16 #26048
hansh- Asteroid
Hej…. Du skal bruge denne… http://meade.dk/product.asp?product=194….
Og dertil en t-ring til dit kamera…. EOS 450 d….. http://meade.dk/product.asp?product=198&attrib=1&attrib1=134…..Den første kan bruges både som okularprojektion, hvor okularet monteres inde i adapteren…. dertil fingerskruen……og kan også bruges uden okular…Det hele monteres i okularholderen, således at dit kamera sidder i en 90 graders vinkel på dit teleskop…. ingen problemer med zenit…..Har det selv til mit sony kamera, og har ingen problemer med fokus til sensor…..Mvh herfra…..9. november 2009 kl. 09:28 #26235
slingshot- Asteroid
Heisann.
Har vert borte i helgen så jeg har ikke kunnet teste teleskopet ennå. Skal prøve rådene dine Bjørn T. Jønsson. Ser ikke bort fra at jeg da kan få det til. Ellers så ser jo det greit ut i forrhold til hva jeg trenger av tillbehør.Takker og bukker. Skal gi lyd når jeg har fått testet litt. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Meade etx 70 / Eos 450D' er lukket for nye svar.