Meade ETX 125PE

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Meade ETX 125PE

• Dette emne har 7 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 245 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

seagull
      • Asteroid

Hej med jer fantastiske med-Space geeks 🙂

Jeg står og vil købe et nyt teleskop, da den National Geographic 114mm DOB jeg købte hurtigt begyndte at irritere mig, med ustabil montering, manglende mulighed for konsistent og præcis tracking osv.

Derfor vil jeg gerne gå skridtet videre og anskaffe mig et nyt og gerne væsentligt bedre teleskop, og jeg har i den forbindelse kigget på forskellige modeller med GOTO. Dels fordi jeg stadig er ny indenfor astronomien, og dels fordi det lyder som en nem indgang til at lære placeringen af en masse objekter på nattehimlen.

Jeg har læst om Meades ETX 125 teleskoper, da jeg går efter så stor lysåbning som muligt, men stadig med muligheden for at transportere det ud af byen som ikke-bilejende bosat lige midt i København.

Det jeg søger er et godt all-round teleskop, som jeg nok primært kommer til at bruge til DSO observationer, hvilket jeg efter mange timers granskning har fundet frem til, at Meade ETX måske ikke lige er perfekte til. Det skulle derimod være fantastisk til planet-observationer, men jeg ønsker ikke at begrænse mig hertil.

Så hvis nogen har nogle erfaringer eller anbefalinger at dele om teleskopet, så er det meget værdsat 🙂

Bottom-line: Skal være transportabelt uden bil, skal have stort lysindfang, godt til DSO og være stabilt og med god optik.

På forhånd tak, og med håb om snarlig opklaring i vejret 🙂

Sørenseagull2016-11-09 12:45:57

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Hvad har du af transportmuligheder? Rygsæk? Cykelanhænger? Skal du tage med bus eller tog?

Thomas, Bornholm

outlook
        Deltager
          • Super Nova

En 6″ Celestron SCT som denne her:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p942_Celestron-NexStar-6-SE—152-1500mm-Schmidt-Cassegrain-GoTo-Telescope.html

Den er lille nok til at tage med på cyklen og stor nok til de fleste DSO’er som fx hele Messier kataloget. Jeg vil ikke anbefale mindre end 6″ eller 150mm i åbning til DSO. Men der er også en 5″ Newton goto til salg her på forum. Den kan du nok få til rimelige penge.

outlook2016-11-09 12:59:34

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

seagull
            • Asteroid

Astrojensen wrote: Hvad har du af transportmuligheder? Rygsæk? Cykelanhænger? Skal du tage med bus eller tog?

Thomas, Bornholm

Jeg har en ladcykel til rådighed det evt. ville kunne fragtes i med toget, men det ville være helt optimalt at kunne have det i en rygsæk 🙂

Og ja, jeg bør nok tilføje, at mit budget ligger omkring 5k. 🙂 (gerne billigere, da jeg ikke har noget problem med at købe brugt, men jeg er godt klar over, at det ikke er en billig hobby!)

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

I forhold til så mange andre hobbies, er astronomi faktisk rørende billigt.

Ladcyklen ser ikke så tosset ud. Den vil faktisk kunne rumme en dobsonian af anseelig størrelse, hvis den kan adskilles. Min 12″ vil let kunne være i den, sandsynligvis med god plads tilovers. Min 12″ kan jeg samle og kollimere på under ti minutter, nu hvor jeg har fået øvelsen. Og den hiver ting ind, som man kun kan drømme om i en 6″. Det er værd at tænke over.

Er du henvist til rygsækken, så må du lade dig nøjes med mindre. Her er SCT designet et godt valg. Men du kan også vælge en kompakt, sammenfoldelig dobsonian og få temmelig meget mere åbning, men de er ikke billige. Man kan godt få en 10″, der kan være i en rygsæk.

Du kan også vælge en traditionel newton, hvis du kan acceptere at have stativet bundet til rygsækken, monteringen indeni, sammen med okularer og andet, og så bære tubus, forsynet med håndtag, i hånden. I så fald burde en rimeligt stor rejserygsæk eller militærrygsæk let kunne rumme en EQ-5 montering, okularer og lidt andet grej, batterier m.m. Og en sådan montering kan bære en 8″ f/4 newton eller en C8.

Hvor stort et teleskop, man skal have, for at få fornøjelse af deep-sky, er en smags- og øvelsessag. Jeg selv kan more mig hele natten med en 60mm, mens andre skal have mindst en 8″ eller større.

Thomas, Bornholm

seagull
                • Asteroid

Tak for de gode svar.

Når man primært er interesseret i DSO observationer, er det velsagtens mest hensigtsmæssigt med et “hurtigt” teleskop (kort “focal-length”)?

Hvordan kan man regne med at et SCT som Meade ETX 125 præsterer til DSO? Den har vist nok f/15.

seagull2016-11-09 15:03:42

outlook
                Deltager
                  • Super Nova

seagull wrote: Tak for de gode svar.

Når man primært er interesseret i DSO observationer, er det velsagtens mest hensigtsmæssigt med et “hurtigt” teleskop (kort “focal-length”)?

Hvordan kan man regne med at et SCT som Meade ETX 125 præsterer til DSO? Den har vist nok f/15.

En SCT har normalt f/10 og kan udrustes med en reducer, der bringer den ned på f/6,3 og samtidig også nogenlunde korrigerer feltet.

Ellers er en Newton eller dobson med goto en mulighed, men pga. koma i en “hurtig” Newton behøver du også en linse, der korrigerer feltet.

En anden boldgade er naturligvis en stor kort akromat fx en 5″ Bresser på en EQ goto montering, men her overskrider du nok også budgettet.

Hilsen Leif,
                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

seagull wrote: Tak for de gode svar.

Ved visuel brug er teleskopets f/forhold ligegyldigt, så længe man kan få okularer, der giver den ønskede udgangspupil. Et f/15 teleskop og et f/5 teleskop giver eksakt de samme billeder, alt andet lige, hvis forstørrelsen er den samme. Men det vil være betydeligt lettere, med almindeligt tilgængelige okularer, at opnå lav forstørrelse og stort synsfelt ved f/5, end ved f/15. Derfor foretrækkes de hurtige teleskoper oftest til visuel deep-sky observation, fordi lav forstørrelse (i forhold til åbningen) er vigtig ved en række objekter.

Der findes dog også objekter, hvor høj forstørrelse er ønskeligt, og derfor kan alle teleskoper i et eller andet omfang bruges succesfuldt til deep-sky observation.

Thomas, Bornholm

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Meade ETX 125PE' er lukket for nye svar.