› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Meade ds 2000 + PHD Guide
- Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år siden af edbbob. This post has been viewed 56 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. februar 2012 kl. 16:24 #78303
RudiDeltager- Neutron star
Inden jeg indkøber kabler til min mount, er der så nogen der ved om PHD Guider kan styrre en Meade ds 2000 fra en Mac?
Jeg har ledt på PHD siden, men kan ikke finde Info om det, ej heller om programmet virker med et azimut mount.
/Rudi B. Rasmussen
14. februar 2012 kl. 16:55 #78305
holmDeltager- Super Giant
PHD “styrer” jo mounten vha. et guide-kamera – det kan jo ikke styre noget af sig selv…
Holm 2012-02-14 15:56:46 14. februar 2012 kl. 17:02 #78306
Jeg havde tænkt mig at anskaffe en (lille let billig) guide scope med kamera at sætte på mountet, og så piggy-bagge på det med en DSLR.
/Rudi B. Rasmussen
14. februar 2012 kl. 17:09 #78307
tommyfDeltager- Neutron star
Meaden er jo altaz og vil HVIS den kan guides give fieldrotation…
Meades egen software kan guide Meades produkter, også AltAz, der findes et fix til Meades håndkontroller der indsætter et P i softwaren så programmet tror det er i polar mode, men om det lige findes til din model osv må du selv søge efter på nettet.14. februar 2012 kl. 19:29 #78319
TommyF wrote: Meaden er jo altaz og vil HVIS den kan guides give fieldrotation…Meades egen software kan guide Meades produkter, også AltAz, der findes et fix til Meades håndkontroller der indsætter et P i softwaren så programmet tror det er i polar mode, men om det lige findes til din model osv må du selv søge efter på nettet.
Jeg har skam overvejet at “snyde” mountet.
http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=7523&KW=&PID=78013#78013
Mht felt rotation må jeg jo holde mig til øst eller vest ved lange eksponeringer, eller anvende stacking og kun bruge centeret af billedet.
/Rudi B. Rasmussen
14. februar 2012 kl. 19:45 #78322
edbbobDeltager- Super Nova
Hej Rudi,
Og her gik man og troede, at man var den eneste i Universet, med en DS2000
Du kan sagtens få monteringen til at køre i EQ mode. I remoten kan du vælge en montering som understøtter pol-alignment, og så skal du egentlig bare vippe det hele 55-56 gr. Hvis du er god til metalsløjd, kan du selv lave en wedge. Stativet er ret flimpsy, så du kunne overveje en robust søjle, hvis du var i gang.
Til gengæld er jeg ikke sikker på at du kan guide et DS2000. Den har så vidt jeg kan se ikke nogen standard guide port, men jeg er ikke helt nede med Meade’s måde at guide på.
Ideen med stacking og crop til at fjerne feltrotation, har jeg selv brugt, men du begrænser din eksponeringstid ret meget.
Vh
EDBBob
14. februar 2012 kl. 22:41 #78343
Hej Morten,
Ja, en DS2000 er nok ikke toppen af poppen, men til en glad amatør som mig håber jeg den er lidt bedre en et almindeligt kamerastativ.
Tak for tippet med at vælge en anden montering, det havde jeg slet ikke tænkt over. Der fulgte ingen manual med monteringen, så jeg kommer til at lede lidt rundt i menu systemet.
Jeg købte DS2000’eren for nyligt, og har kun været ude og fotografere en enkelt gang. På trods af omhyggelig opsætning trak de billeder jeg fik taget lange spor, og sporene var ikke rette linier og ikke i samme retning på billederne…
Jeg tænkte en del over hvad der kunne være galt, indtil jeg kom i tanker om at billed stabilisering på Canon linsen var aktiveret. Næste aften tog jeg billeder af lyset på en mobil mast 3-4 km væk med 30 sek eksponering på et almindeligt stabilt foto stativ. Og ganske rigtigt, med billed stabilisering aktiveret “drev” billedet 50-100 pixels på de 30 sekunder, og stod kniv skarpt uden stabilisering.
Det er lidt pinligt at indrømme denne brøler, men måske kan det hjælpe andre nybegyndere. Nu står det i hvert fald på min check-liste at IS skal være slået fra…
/Rudi
/Rudi B. Rasmussen
14. februar 2012 kl. 23:02 #78345
edbbobDeltager- Super Nova
Til optik er DS2000 ret fedt at arbejde med. Det er virkelig letvægt/nemt, og med en nogenlunde hurtig optik kan du få ret meget i kameraet, hvis du f.eks. skyder 30 sek subs. Skyder du nogle stykker af dem og stacker dem, er man godt fra start. Det er ikke verdens mest præcise montering, men den virker langt bedre end en trefod.
Husk at klappe benene sammen (så korte og stabile som muligt), og overvej en kortere optik. Det er heftigt så mange stjerner man kan fange med en vidvinkel. Jeg havde det med at presse min DS med alt for lange brændvidder og det var den ikke glad for. Den spillede til gengæld fint med en 85mm f/1.4. Prøv f.eks Andromeda Galaksen, Messier 31. Den er kæmpestor på himlen
Visuelt er DS2000 også sjov med en lille refraktor, f.eks. Goto Tour’en er ret sjov
Man skal dumme sig meget med astrofoto. Så lærer man det!
Det er f.eks. surt at have skudt en hel nat og glemt sin fokus…
Vh
EDBBob
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Meade ds 2000 + PHD Guide' er lukket for nye svar.