Meade 8 LX90

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Meade 8 LX90

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 3 måneder siden af micpersson. This post has been viewed 27 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

micpersson
      • Asteroid

Hej alle

Jeg har længe været fascineret af universet, og har altid drømt om at kunne komme til at se mere til det her fra landjorden af 🙂

Jeg vil derfor ud og investere i et teleskop, og i den forbindelse faldte jeg over Meade 8″ LX90… grundet de store tilbud de har på dem med deres juleblowout sale.

Det vigtigste for mig er at kunne se en masse flotte ting visuelt.

Jeg ved bare ikke om det er for mange penge at betale, når man er nybegynder. Men jeg har også altid været af den overbevisning at jeg ikke vil starte ud med noget “skrammel”

Ville det være et godt teleskop at købe? eller ville i anbefale mig at få fat i noget billigere til at starte med?

Tusind tak for hjælpen, på forhånd

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Nu er der lige det med visuelt, at det kræver en masse øvelse, for at kunne se meget. Et teleskop er ikke som et TV, som man bare tænder for, og vips, så har man universet up close and personal. Et teleskop er mere som en violin eller et klaver. Det kræver øvelse at mestre det, samt kunsten at se visuelt, for også dét, er en kunst i sig selv, der kræver rigtig meget øvelse.

Bortset fra Solen, Månen og Jupiter og Saturn, så er de allerfleste ting man kan se i et teleskop, noget småt fnidderværk. Og detaljerne på Solen, Månen og planeterne er også ekstremt små og udsat for atmosfærens turbulens og udtværing. Det kræver derfor stor tålmodighed, at sidde og vente på, at atmosfæren falder lidt til ro, så man kan se detaljerne.

Når alt det er sagt, så kan man, med øvelse, se en utrolig masse i selv et ret lille teleskop, for eksempel en 100mm refraktor. Større er selvsagt bedre, men større er også meget dyrere og tungere at slæbe ud, samt meget sværere at beherske mht. kollimering, temperaturstabilisering, osv.

Jeg vil, til en entusiastisk, visuel begynder, anbefale en cirka 100mm refraktor på en stabil montering, som man så øver sig med i et par år, så man får føling med tingene. Fald ikke for ræsonnementet, at større må være bedre, for der er mange flere, der har opgivet astronomi som hobby, ved at købe et for stort (og dermed alt for tungt og klodset) teleskop, end der er, ved at købe et, der er for lille. Større betyder mere kompliceret, alt andet lige, og oftest meget dyrere, men her er der enorm forskel mellem teleskoptyperne.

Et mindre teleskop vil være let at sætte op og tage ind igen, tager ikke så meget plads, er ikke voldsomt dyrt og kan altid bruges, hvis man lige skal have et hurtigt kig, hvis det pludselig klarer op, en time inden man skal i seng. Jeg selv har en 63mm refraktor, som jeg bruger netop til den slags og det er forbløffende, hvor meget man kan se i den, når man ved, hvad man skal se efter. Jeg startede for mere end tyve år siden, med netop en 60mm, og selvom jeg nu har meget større teleskoper, så har jeg stadig stor glæde af en lille refraktor.

Jeg vil anbefale sådan én her:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2683_Skywatcher-Evostar-102-auf-EQ3—kompl–Refraktor-102-1000mm.html

Det er en god grundmodel, der kan udbygges, efterhånden, som man får råd og erfaring. Optikken har fået megen ros gennem tiden.

Thomas, Bornholm

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Hej Mic,

For det første vil jeg sige, at du ikke skal forvente at kunne se det samme med øjet, som du ser billeder bla. her på astro-forum!
          Disse meget smukke billeder er lavet med meget meget lange eksponeringstider og særligt lysfølsomme kameraer.
          Dermed ikke sagt, at visuel astronomi på nogen måde er kedelig eller ligegyldig, for det er det bestemt ikke.

Thomas fra Bornholm er meget rutineret visuel observatør, lyt til ham. Der er nogle andre herinde visuelle observatører her på astro-forum.

Mit råd om teleskop er, at du skal købe en stor dobson.
          Her får du en stor lyssamler evne for relativt få kr. og et teleskop, der er meget meget let at stille op og komme igang med.
          Udfordringen er så, at du selv skal dreje teleskopet over på de objekter du ønsker at se.
          Det kan være svært i starten, men er du bare lidt vedholdende, så får du hurtigt lært positionen på en håndfuld klare objekter.
          Herefter kan der gå rigtig sport i at søge sig frem til galakser og tåger, som ligger lige på grænsen af hvad dit øje kan se i det givne teleskop!

Den Meade 10 tommer dobson er et fint begynder teleskop.
          Det er ret stort uden at være så stort og tungt, at det er for besværligt.
          Tjek de andre forhandlere, måske kan de matche tilbuddet. Hvem ved…

Og så en sidste ting.
          Meld dig ind i en astro-klub !
          Her kan du få hjælp, mødes med andre, prøve deres teleskoper osv.
          Tit har andre medlemmer brugt udstyr til salg for meget rimelige penge.

Lars Malmgren2013-11-27 20:15:24

palle.b.
          Deltager
            • Nova

Hej Og velkommen

Jeg vil også sige en 4″ refraktor som den Thomas foreslår er

en super start op kikkert.

En Dob. eller en newton har meget længere nedkølingstid, og den 8″ Meade LX90 har vil jeg tro ca. 2 timers nedkøling….

tager du en Dobson får du helt sikkert stor åbning pr. Kr.

men regn med at skulle justere optikken helst hver gang du stiller op.

Det vil du aldrig få behov for med den Evoster 102 som Thomas peger på.

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

En dobsonian er et super teleskop, men efter min erfaring, et dårligt førstegangsteleskop, fordi det ikke er nær så fleksibelt, som en refraktor. Men en kombination af en ca 100mm refraktor og en 200mm – 300mm dobson er en ekstremt effektiv kombination, fordi den ene kan gøre det, den anden ikke kan. Og tilsammen koster de ikke mere, snarere mindre, end en 200mm schmidt-cassegrain…

Der findes ikke et perfekt teleskop, men to teleskoper tilsammen kan komme særdeles tæt på. Og det til en meget mere overkommelig pris, end hvis man søger efter ét teleskop, der kan det hele.

Og husk en prismekikkert. Den er uundværlig.

Thomas, Bornholm

Lars Malmgren
              Deltager
                • Super Nova

Astrojensen wrote: En dobsonian er et super teleskop, men efter min erfaring, et dårligt førstegangsteleskop, fordi det ikke er nær så fleksibelt, som en refraktor. Men en kombination af en ca 100mm refraktor og en 200mm – 300mm dobson er en ekstremt effektiv kombination, fordi den ene kan gøre det, den anden ikke kan. Og tilsammen koster de ikke mere, snarere mindre, end en 200mm schmidt-cassegrain…

Der findes ikke et perfekt teleskop, men to teleskoper tilsammen kan komme særdeles tæt på. Og det til en meget mere overkommelig pris, end hvis man søger efter ét teleskop, der kan det hele.

Og husk en prismekikkert. Den er uundværlig.

Thomas, Bornholm

Jeg er 110% enig !

micpersson
                  • Asteroid

Det er hermed taget til eftertragtning. Tusind tak for hjælpen 🙂

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Meade 8 LX90' er lukket for nye svar.