› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › MEADE
- Dette emne har 7 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 2 måneder siden af clauskaf. This post has been viewed 170 times
-
ForfatterIndlæg
-
2. januar 2016 kl. 22:23 #140855
philipmik- Asteroid
HEJ JEG OVERVEJER AT KØBE TELESKOBET Meade ETX90EC Telescope w/Electronic Controller SYNTES I DEN ER GOD I MÅ EVT. STILLE ANDRE RÅD
[:@) ER IKKE GOD TIL AT VUDERE ER DEN SVÆR AT SÆTTE OP
PHILIP
philipmik 2016-01-03 08:11:28 3. januar 2016 kl. 01:10 #140864
astrojensenDeltager- Neutron star
Om den er god eller ej kommer an på så meget. Teleskoper er som biler. Man køber ikke en lastbil, hvis man vil køre 130km/t på motorvejen, men man køber heller ikke en Audi 8, hvis man vil have flyttet 20 tons grus.
Og om et teleskop er svært at sætte op kommer an på øvelsen. Med øvelse kan alt lade sig gøre (næsten!).
Derfor er det vigtigt, at gøre sig nogle tanker om, hvad man gerne vil med teleskopet og hvilke forudsætninger man har. Det gælder både personlige, såsom fysik (kan man bære tunge ting?) og hvor meget man ved om stjernehimlen, men også ydre faktorer, såsom hvor man bor. Skal teleskopet bæres ned fra trapper fra en lille lejlighed i den indre by, hvor der ikke er mørk himmel? Eller bor man ude på landet, hvor der er mørkt? Skal teleskopet transporteres i bil? Eller måske på cykel?
At vælge et teleskop, der dækker ALLE krav er plat umuligt! Derfor ejer erfarne amatørastronomer ofte adskillige teleskoper, der hver især er perfekt til bestemte opgaver. Nogle teleskoper er generelt okay til de fleste ting, men er på den anden side ikke rigtig super gode til noget bestemt. Derfor bør man som det første, når man spørger om råd, give lidt detaljer om under hvilke forhold teleskopet skal anvendes og hvilke forudsætninger man har.
Thomas, Bornholm
3. januar 2016 kl. 01:36 #140868
tommyfDeltager- Neutron star
Det bedste lige nu du kan er at læse alle de indlæg om samme emne her på forum, derefter spørge til mere specifik områder…
3. januar 2016 kl. 11:53 #140881
clauskafDeltager- Nova
Jeg ville overveje at melde mig til en lokalforening eller en person i lokalområdet før end jeg ville købe udstyr. Det kan ofte spare en for ærgelser.
Så fortæl sådan ca. hvor du bor og måske der er en der reagerer/hjælper
Hilsen Claus
3. januar 2016 kl. 20:36 #140910
philipmik- Asteroid
Hej igen.
Tak for jeres svar.
Jeg overvejer kraftigt at købe denne: http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php?products_id=5811#zubehoer
Vi bor på landet,hvor der er masser af mørke. Den skal også kunne tages med på bilferier osv.
Vil I anbefale denne model til en begynder og i givet fald, hvilket ekstra udstyr bør man købe med ?
Philip
3. januar 2016 kl. 20:56 #140912
spatzekDeltager- Super Giant
Har du masser af mørke, så er det IKKE teleskopet, du skal satse på – al for lidt åbning.
3. januar 2016 kl. 21:56 #140913
tommyfDeltager- Neutron star
Ja, og skal det være småt og flytbart ville jeg hellere have taget denne..
http://www.lyra.dk/teleskoper/stjernekikkerter/synscan-az102-startravel.htmlKan bedre lide 130mm newtonen ved side af på hjemmesiden, men den kræver lidt mere arbejde og fylder mere..
3. januar 2016 kl. 22:54 #140918
clauskafDeltager- Nova
Hej Philip
Jeg ville stadig anbefale dig at kontakte en lokal amatør i området hvor du bor evt. en forening så kan man få en mulighed for at kigge i en kikkert og få svar på sine ønsker. Den kikkert du har fundet er ikke tosset men som Spatzek skriver har den en lille åbning og indfrier måske ikke dine ønsker
Hilsen Claus
PS da du ikke er så gammel kan det være en god ide at det er en af dine forældre der står for kontakten
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'MEADE' er lukket for nye svar.