Meade 4500 til begyndere?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Meade 4500 til begyndere?

• Dette emne har 20 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år siden af Anonym. This post has been viewed 543 times
Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Forfatter

mhbr
      • Planet

Jeg kan helt klart godt se hvad du mener. Det teleskop du henviser til er utroligt delikat.

Min tanke er bare, om jeg overhovedet vil kunne sætte pris på så skønt et teleskop, uden at have startet mindre?

dave_gahan
        • Main Sequence

Du vil aldrig blive glad for noget uden motor og GOTO funktion som finder tingene for dig og følger med jordens rotation. Som at købe et keyboard uden at kunne spille.

mhansen
        Deltager
          • Nova

mhbr wrote: Jeg kan helt klart godt se hvad du mener. Det teleskop du henviser til er utroligt delikat.

Min tanke er bare, om jeg overhovedet vil kunne sætte pris på så skønt et teleskop, uden at have startet mindre?

Det kan du skam sagtens. Jeg vil sige det på den her måde. Jeg startede ud med et Explorer 150mm på en EQ3-2. Og jeg må blankt indrømme, at manglen af GoTo hurtigt blev en kilde til frustration, da jeg tit brugte ret lang tid på at finde tingene. Nu er jeg så gået over til en TS 8″ 1000mm (samme som i annoncen), dog har jeg en EQ6 Pro montering. TS 8″ tubus’en kan jeg 100% anbefale. Den er stor, samler godt med lys og har en lækker fokuser. Min gamle 150’er led også under ikke at have mikrofokusering (1:10) hvilket betyder at det godt kan være ret svært at finde det rigtige fokuspunkt. Især fordi EQ3 monteringen ikke er sååå stabil igen.
          Så fortjener det da også lige at blive nævnt, at der følger ret lækre okularer med til teleskopet i annoncen. Det tæller også rigtig meget. Ligesom at det betyder rigtig meget for billedkvaliteten på dslr at man ikke kun har et godt hus, men også har gode linser, så betyder det altså også rigtig meget for observationsglæden, at man har en række gode okularer som dækker ens behov.

Til at starte med ville jeg som minimum have et par gode 6-9 mm okularer, et par 40-20mm og en 2 eller 3 X barlow. Eller noget i den retning. Gerne med så stort tilsyneladende synsfelt, som muligt. Og med TS’eren kan du vælge 2″ okularer.

Hvis det betyder noget for dig kan det generelt siges at Skywatchers Goto monteringer er en del mere lydsvage end Meades og Celestrons. Celestrons skulle så tilgengæld have en lidt lettere håndkontrol.

Og jeg er uenig i at man ikke kan få glæde af et teleskop uden goto. Der er rigtig mange hvor det er en ligeså stor glæde at lede efter tingene med stjernekort og stjernehop, som det er at kigge på tingene.
          Men indrømmet, en montering med goto har helt klart også været min bedste investering.

Så det kommer an på hvordan du er anlagt. Men det er et svært valg. Hvis jeg skulle starte forfra i dag, med den viden jeg har nu, så ville jeg helt klart have købt en EQ6’er fra starten. Goto gør det helt meget lettere, hvis man netop ikke er interesseret i at lede på himlen.

Jeg ville ringe til ham gutten med Meade monteringen og TS teleskopet og eventuelt aftale at komme og kigge på tingene. Få ham til at svinge monteringen rundt et par gange. Kig ned i tubus og kig om spejlet er rimeligt frit for ridser. Husk også at kigge ind i fokuseren, så du kan se sekundærspejlet. Hvis spejlene er fri for ridser, teleskopet er rimeligt velholdt og monteringen ikke knaser eller laver mærkelige lyde mens det slewer rundt (Den larmer meget, men må ikke lyde forkert), så er det de 6 tusser værd!!!
          MHansen2010-02-24 23:56:44

henrik
          Deltager
            • Nova

Hej Michael/Dave/MHBR

Jeg vil give Michael ret i at man sagtens kan komme langt uden goto; Når man starter (og Specielt på Frb!) koncentrerer man sig naturligt om de klareste objekter; Månen, planeterne, M42, M31, M45, M44, M33, M13 og NGC884/869 bare for at nævne de letteste at finde.

Den nye EQ3 er nu forbedret MEGET siden du havde en Michael.

Den har fået rigtige kuglelejer i og stativet er også meget bedre skruet sammen nu, ligesom kikkerten har fået 2″ Crayford. Jeg er helt forelsket i den!

MHBR: Eftersom du også bor på Frederiksberg, er du jo velkommen til at kigge forbi og se min. Ring evt. 26153133.

Jeg vil derfor mene at EQ3 er MINDST lige så god med en 6″ som LXD75 er med en 8″.

Umiddelbart synes jeg 6000 lyder dyrt for en GSO200+LXD75 og dte er jo langt over dit udgangsbudget. Men som Michael skriver er der nogle gode okularer/barlows med.

Hele pakken koster 8-10.000 i nypris, afhængigt af hvor han har købt monteringen (Lidl eller Meade), så jeg ville sige at den er lidt dyr, medmindre det er som nyt og stadig under garanti.

Men 5x barlow og X-okular har du jo ikke brug for, og de koster 1500 i nypris. Lige præcis dem har du jo ikke brug for, så du kan evt. forhandle lidt om prisen uden dem og/eller generelt.

Mvh HenrikHenrik2010-02-25 10:59:29

dave_gahan
              • Main Sequence

Ham der sælger den GSO i den blå avis ville gå med til 4500 da jeg tringede til ham. Det lyder vel ok ? Droppede det da han bor helt i Ålborg og jeg ved Odense 🙁

Anonym
                • Nova

Jeg havde et Meade 4500 som mit første telekop og fik lang tid til at gå med det (mange år) før jeg købte noget andet. Det kostede dengang, nok 15 år siden, omkring 3000kr for teleskop+montering.

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
              • Emnet 'Meade 4500 til begyndere?' er lukket for nye svar.