Meade 4500 til begyndere?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Meade 4500 til begyndere?

• Dette emne har 20 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år siden af Anonym. This post has been viewed 542 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Forfatter

mhbr
      • Planet

Hej Forum,

nu har jeg luret en hel del og forsøgt at få en forståelse for, hvad man skal købe når man vil købe sit første teleskop.

Til trods for de fristende begynderpakker på lyra og andre steder, gik jeg i stedet i gang med at kigge på dba/guloggratis osv.
      Jeg er faldet over et Meade 4500 der er til salg til 1200 kr.
      (http://www.meade.com/manuals/m4500/index.html)
      Umiddelbart virker det som en fin pris for et 4.5″ Newtonisk teleskop. Det lader også til at få fine anmeldelser (de få jeg har kunnet finde).

Er der nogle af Jer, der kan give noget input omkring teleskopet?
      Min forståelse for alle detaljerne er stadig ikke helt optimal.

På forhånd tak!
      – Morten

tommy.frank
        • Super Giant

Hej Morten. Velkommen!
        Man får jo som regel hvad man betaler for, såddan cirka. Hvis man bare vil kikke, så er det ikke ualmindeligt at bruge 1200,- på et okular. Og hvis du skal bruge den montering, så kan du godt glemme alt om foto. Størrelsen på teleskopet kan fint bruges til måne og planeter. Men hvis du skal eks. se jupiter, så skal forstørrelsen være så stor at det er svært at fokusere pga. rystelser i den spinkle montering. Og uden motor på RA aksen, er det endnu en kilde til frustration.
        Og hvis du skal observere fra frb. så er det kun månen og planeter der er mulige at se.
        Mvh.Tommy Frank.

angloamerikansk
          • Main Sequence

Drop det skidt (undskyld udtrykket) og smid lidt flere penge i det. De 1200 Kr. viser sig hurtigt spildt på frustration tror jeg 🙁

mhbr
            • Planet

Hej Tommy,
            tak for det hurtige svar.

Jeg har allerede været “fuglekikkertastronom” i noget tid, men tænkte at det snart måtte være på tide at jeg fik mig et teleskop, så jeg kunne se tingene lidt tættere på. Derudover er det naturligvis altid fedt at købe nye ting man vil være glad for.

Det er ikke som om at jeg er sunket helt ned i nærighed. Min plan var egentlig at jeg ville købe et teleskop i den billige ende (2000 kr. eller derunder) for mere at få føling med hvad jeg egentlig havde lyst til at kigge på (planeter vs. svage objekter). På den måde kunne jeg nok bedre udvælge et fornuftigt teleskop af de bedre.
            Meget fagsnak lærer man også bedre, i min erfaring, hvis man selv har tingen der bliver snakket om. Fx kan jeg godt regne ud hvad 4.5″ betyder og er, men hvordan det “føles” er svært at fange gennem forums og artikler.

Ja, Frederiksberg er horribelt lysforgiftet! Planeter ville nu egentlig nok også kunne give mig glæde nok. Så kunne man jo altid tage en tur udenfor byen, hvis man ville kigge på svagere ting. Er der nogen der ved noget om forholdene nede ved Greve strand? Der er jo ikke ligefrem mega mørkt, men måske mørkt nok til en vis intensitet?

Jeg havde faktisk ikke rigtigt overvejet foto.. Kan jeg få et overslag på, hvor meget man skal lægge i udstyr for at kunne tage billeder af fx bare måne/planeter?

Tak igen!
            – Morten

mhbr
              • Planet

Angloamerikansk >
              Tak for svaret. Jeg er glad for den meget direkte bedømmelse 🙂
              Det er hermed taget til efterretning og du kan betragte skidtet som droppet!

dave_gahan
                • Main Sequence

Find evt. en brugt Meade ETX 90PE, 105PE eller 125PE. Der SKAL være LNT (Finder selv Level, Tilt og Nord) modul på, ellers er det også muligt du render ind i frustration.

tommy.frank
                  • Super Giant

Til måne og planeter kan man bruge et web cam, og så lige en montering med motor på RA akslen.
                  Hvis du bare vil kikke, så vil jeg anbefale en dobsonian.
                  Mvh. Tommy Frank

mhbr
                    • Planet

Et webcam! Det er da rimelig simpelt udstyr.
                    Jeg har allerede et Logitech Pro 9000 stående. Det kunne vel godt bruges!

Jeg formoder at et godt teleskop til fotos også er et godt teleskop til bare at kigge?

tommy.frank
                      • Super Giant

Hvis du kun vil kikke, så behøver monteringen ikke at tracke særlig præcist, det er bare en fordel at den ikke er for spinkel (pga. rystelser). Og teleskopet vil vise de optiske fejl når du tager fotos. Men men skal jo starte et sted!
                      Pro 9000 er et af de bedre web cams.

mhbr
                        • Planet

Nu ved jeg godt at det er et newtonian.. men vi snakker måske sådan noget her?
                        http://lyra.dk/details.asp?prodid=sw919&cat=101

tommy.frank
                          • Super Giant

Og forresten- hvis det skal være et billigt teleskop, så er en newton som regel bedst, da billige linseteleskoper har farvefejl!

mhbr
                            • Planet

Altså, den Skyhawk jeg linkede til.. Den vil jeg sige ligger indenfor mit “nybegynderbudget”.
                            Newtonian, RA motor, godt nok et EQ1 stativ, men er det ikke hvad man kan forvente følger med et billigt teleskop?

Og det ville også kunne bruges til fotos, hvis jeg skulle få den slags lyster?

soeren.vod
                              • Planet

Jeg ville nok undvære motoren i starten og få en lidt større åbning og kraftigere montering.
                              Jeg ville derfor overveje den nye Explorer150 http://www.lyra.dk/details.asp?ProdId=912/448&cat=933 Den er i begynder-prisklassen, men kan tage fotos med digital spejlrefleks, udvides med computerstyrings senere osv. Mao ikke en du vokser fra eller bliver træt af.

Søren Vod2010-02-24 23:25:51

tommy.frank
                                • Super Giant

Ja, den fra Lyra er sikkert fin nok til planeter til en start. Men du skal nok ikke have for høje
                                forventninger. Det var samme standart jeg startede med, bare uden motor.:)
                                Men det er lidt svært at give anbefalinger. Hvis du kikker på min udstyrsliste, så kan du se at jeg er godt vant.

dave_gahan
                                  • Main Sequence

Det er sikkert bare mig, men du skal ikke smide et par tusinde kroner i havet. Smid noget mere i puljen og find et brugt fornuftigt teleskop. Tilbyd evt. ham her 4.500-5000 afhentet kontant:

Så er du rigtig godt i gang og kan senere sælge for evt. 3500 kr.

Bedre end smide de andre 2 kilo ud på noget som ER for dårligt.
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
                                • Emnet 'Meade 4500 til begyndere?' er lukket for nye svar.