› Fora › ASTRO-FORUM › GENEREL ASTRONOMI › McDonald Observatoriet
- Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af camilla. This post has been viewed 616 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
-
ForfatterIndlæg
-
6. oktober 2008 kl. 15:57 #1910
camillaDeltager- Giant
Altså – hvor dum må man som astronom have lov at være?
I november er jeg en uge på kursus i Houston, og har fået lov at blive derovre en uge og holde ferie (for egen regning). Jeg har selvfølgelig kigget på forskellige muligheder, og en af dem er at blive i Texas, hvor jeg havde kigget lidt på Big Bend National Park. Min anden hobby er vandring og friluftsliv, så parken kan byde på lidt af hvert til mig, og der skulle være mørkt som i en n….r.. hvis jeg vil slæbe en lille kikkert med! Ved Stevnstræffet i weekenden sidder jeg ved siden af Svend fra NAFA der nævner, at McDonald Observatoriet har en 107″ kikkert med offentlig adgang. Jeg har lige fundet det på nettet.Allright – her er en astroquiz. Hvad er det nu lige jeg sidder og tuder over, når der i øvrigt er plads til aftenen den 12. november, hvor jeg kunne deltage:6. oktober 2008 kl. 16:54 #1917
jeppeDeltager- Super Giant
Hej Camilla,
Tak for et godt arrangement i weekenden! Nu var det jo mig, der stod for astroquizzen i lørdags, så det er vel passende, at du laver en nuJeg kan til gengæld ikke svare på din quiz. Der er da plads den aften, så hvad er problemet?6. oktober 2008 kl. 17:12 #1918
k_holstDeltager- Nova
Øhh! Fuldmåne
6. oktober 2008 kl. 18:02 #1926
camillaDeltager- Giant
Jamen, er det ikke for meget?
Jeg var totalt ellevild, da jeg så at der var en observationsaften med ledige pladser, mens jeg er derovre. TOTALT oppe at køre! Tænk at få lov at kigge visuelt i en 107-tommer. Og så langt fra byens lys (der er IKKE en skid lysforurening i vest Texas), på en bjergtop og så langt sydpå, at man måske kan se nogle ting, vi ikke kan se herhjemme. Og så så man lige månekalenderenMan forstår det selvfølgelig godt, at astronomerne helst vil af med fuldmånenætterne. Men de kan jo bare trække månelyset fra på deres CCD’er. Så kunne de give en mørk aften til os andre, som gerne vil kigge visuelt.Men jeg har nu tørret øjnene. Jeg overvejer i stedet at tage til Tucson og besøge Kitt Peak for anden gang. Der er observationsaftener med en 0.9 meter kikkert mens jeg er derovre:En anden mulighed er George Observatory, udenfor Houston, der også har en 36-tommer kikkert man kan kigge i for den formidable sum af 3 dollars. Jeg tager derover allerede lørdag, så jeg har søndagen til at komme mig over jetlagget. Så lørdag aften kunne jeg passende bruge på observatoriet! Det kræver bare lige at de får ryddet op fra Ike!Et eller andet skal der i hvert fald ske!Har nogen af Jer været på et af de tre observatorier jeg har skrevet om?Andre anbefalinger vedr. det sydvestlige USA og astronomi?camilla 2008-10-06 18:03:04 -
ForfatterIndlæg
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
- Emnet 'McDonald Observatoriet' er lukket for nye svar.