› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Mayak mag -10!!!
- Dette emne har 5 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 7 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 353 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. juli 2017 kl. 22:03 #162263
lindhardDeltager- Super Nova
Russerne har opsendt en satellit som kan blive mag -10, kun overgået af fuldmånen.
Mayak blev opsendt forleden og kan ses i nat, hvor den dog kun bliver mag -1.2. Ret meget bedre bliver den ikke fra disse breddegrader::
og se mere om hele projektet her
mvh
Lars18. juli 2017 kl. 22:49 #162265
astrojensenDeltager- Neutron star
Ret meget bedre bliver den ikke fra disse breddegrader:
Og tak for det!
Thomas, Bornholm
18. juli 2017 kl. 23:21 #162267
Astrojensen wrote:
Ret meget bedre bliver den ikke fra disse breddegrader:
Og tak for det!
Thomas, Bornholm
Nå nå, Thomas, nu ikke negativ.
Det er bare endnu en Iridiumlignende satellit. Formålet er at teste et bremsesystem til satelliter, så de kan hives ned, når de ikke længere skal bruges. Derved skulle mængden af rumaffald med tiden formindskes.
mvh
Lars19. juli 2017 kl. 00:11 #162268
Formålet er at teste et bremsesystem til satelliter, så de kan hives ned, når de ikke længere skal bruges. Derved skulle mængden af rumaffald med tiden formindskes.
Det var ikke det oprindelige formål. Det oprindelige formål var blot at satellitten skulle være så klar som mulig, for at skabe opmærksomhed. Det har mig bekendt i årevis være lov, at alle opsendte satellitter i nær-jords baner skal forsynes med små raketmotorer, så man kan deaktivere dem og sende dem ned igen, så de ikke fylder op deroppe. Kan man gøre det med et solsejl er det jo en finfin idé, men en decideret test af dette var som sagt ikke den oprindelige plan. Man har dog hele tiden været klar over, at satellitten ville bremses op og falde ned, men de tidligere livstidsestimeringer, jeg har set, har svinget vildt fra omtrent en måned, til flere år.
Det er bare endnu en Iridiumlignende satellit.
Nej, det er det ikke. Iridiumsatellitterne blinker i et kort glimt og er så væk igen. Denne her holder konstant lysstyrke i længere tid eller blinker i en stroboskoplignende effekt hele tiden! Der er fanden til forskel!
Thomas, Bornholm
19. juli 2017 kl. 02:13 #162269
Astrojensen wrote:
Formålet er at teste et bremsesystem til satelliter, så de kan hives ned, når de ikke længere skal bruges. Derved skulle mængden af rumaffald med tiden formindskes.
Det var ikke det oprindelige formål. Det oprindelige formål var blot at satellitten skulle være så klar som mulig, for at skabe opmærksomhed. Det har mig bekendt i årevis være lov, at alle opsendte satellitter i nær-jords baner skal forsynes med små raketmotorer, så man kan deaktivere dem og sende dem ned igen, så de ikke fylder op deroppe. Kan man gøre det med et solsejl er det jo en finfin idé, men en decideret test af dette var som sagt ikke den oprindelige plan. Man har dog hele tiden været klar over, at satellitten ville bremses op og falde ned, men de tidligere livstidsestimeringer, jeg har set, har svinget vildt fra omtrent en måned, til flere år.
Det er bare endnu en Iridiumlignende satellit.
Nej, det er det ikke. Iridiumsatellitterne blinker i et kort glimt og er så væk igen. Denne her holder konstant lysstyrke i længere tid eller blinker i en stroboskoplignende effekt hele tiden! Der er fanden til forskel!
Thomas, Bornholm
Javel. De kilder jeg har set, har nu nævnt nedbremsningsformålet i flere år.
Men du kan sove roligt, hvis du ikke allerede gør det, for satellitten kom ikke.
Det vil sige, det gjorde den nu nok, men den var ikke synllg herfra, antagelig fordi den ikke har foldet sig ud som planlagt.
Til gengæld var mælkevejen synlig som et fint lyst bånd på den lyse sommerhimmel.
mvh
Lars19. juli 2017 kl. 09:44 #162276
De første kilder jeg så, er vist også flere år gamle nu.
Og ja, jeg så også mælkevejen her forleden. Desværre har det ikke været ordentligt klart siden.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Mayak mag -10!!!' er lukket for nye svar.