› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Maxim guiding
- Dette emne har 11 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af tommy. This post has been viewed 182 timesfrank. This post has been viewed 182 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. marts 2009 kl. 12:55 #13071
tommy.frank- Super Giant
Jeg er stødt ind i et besynderligt problem med min guiding. Jeg plejer bare at lade Maxim vælge en guidestjerne, og derefter vises guidestjernen i et lille vindue.
Men nu, efter Maxim har valgt den klareste stjerne, eller jeg selv har valgt en, så trækkes stjernen til centrum af guidebilledet og tracker derefter fint. Dvs. at hvis der ikke skal gå total “ged i den” så skal jeg centrerer guidestjernen med guideren, og det kan jeg bare ikke leve med.
Hvad sker der for Maxim?
Mvh. Tommy frank.Tommy Frank 2009-03-18 11:56:37 18. marts 2009 kl. 13:09 #13074
mstauningDeltager- Black Hole
Det lyder helt rigtigt i mine ører, så der må være noget jeg ikke forstår.
Hvor stort guidebillede bruger du? Og ja den skulle gerne hive din guidestjerne ind i midten af din guideframe, også holde den der resten af tiden.18. marts 2009 kl. 13:25 #13076
tommy.frank- Super Giant
Hej Michael. Jeg bruger jo Qcam5mono, og det driller både som bin1 og bin2. Jeg har lige installeret den nyeste opdatering til Maxim, og det er derefter problemet er startet.
Nu har jeg afinstalleret den nye og geninstalleret den oprindelige version, men det ser ikke ud til at løse problemet.
Det eneste jeg har lavet om siden sidst det virkede er, at jeg nu bruger C6 med 50mm søger som guider, og har derfor tjekket flip horizontally boxen i cam setup.18. marts 2009 kl. 13:34 #13077
Oki du bruger V5.
Har du trænet efter du har skiftet guider?Bruger du subframe i guider indstillinger? Hvis du ikke gør er det helt sikkert derfor. Da det eneste jeg kan forstille mig du prøver at sige, er at den tager en fuldframe billeder og centere dn guidestjerne der.18. marts 2009 kl. 14:22 #13082
tommy.frank- Super Giant
Subframe…. den knap kan jeg ikke finde. Troede at det bare var standart.
Trænet… jeg har ikke engang et par gummiskoMen jo, kalibreret.
Ja, et fuldframe. Derefter “track”, og billedet formindskes til det lille guidevindue. Guidevinduet har ingen stjerne, men på grafen kan jeg se kurven bevæge sig mod center og når den er der, så guider den fint med under 0,1 pix error med guidestjernen i guidevinduets centrum, og CCD’en helt ude i skoven.
Det der er mest frustrende er ,at det virkede sidst jeg var ude og det eneste jeg har gjort er at opdatere Maxim.18. marts 2009 kl. 16:02 #13089
tommy.frank- Super Giant
Jeg har lige prøvet i Maxim 4, og der virker det fint.
18. marts 2009 kl. 18:35 #13102
Oki jeg må jo tage mig sammen og få V5 ind, på min AstroMaskine. Så ser jeg hvad man kan stille på hvor henne…
18. marts 2009 kl. 21:56 #13118
tommy.frank- Super Giant
Så er problemet løst.
Jeg fandt ikke ud af hvad der gik galt, men jeg fandt en mappe inde i dokumenter der indeholdt forskellige indstillinger. Jeg disablede mappen, og vupti, der blev oprettet en ny af maxim.
Jeg mistede mine indstillinger, men kan sagtens huske dem, og nu bestemmer jeg selv igen hvad der skal guides på18. marts 2009 kl. 22:47 #13123
Så hut jeg kan finde ud af, så har du sikkert fået slået subframe fra eller fået valgt en meget stor en… Eller filen med indstillngerne var gået istykker.
30. marts 2009 kl. 00:11 #14218
tommy.frank- Super Giant
Forleden dag støvsugede jeg den bærbare for alt hvad der har med Maximfiler at gøre. Jeg geninstallerede og det hjalp.
Og nu til aften var jeg ude for at afprøve. Og gæt hvad…..Jeg blir vanvittig. Og Maxim er osse begyndt at “Fryse”30. marts 2009 kl. 08:50 #14230
mortenDeltager- Super Nova
Jeg har også maxim 5, men aldrig haft version 4. Jeg har ikke oplevet guideproblemet, det fungerer faktisk fint. Til gengæld kan den fryse sammen med ccd-inspektor.
30. marts 2009 kl. 12:18 #14261
tommy.frank- Super Giant
Min version 4 kører osse fint, men jeg bryder mig ikke om at nedgradere.
Man burde ha’ en bærbar kun til astro. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Maxim guiding' er lukket for nye svar.