› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › MaxIm DL / Ascom Knas
- Dette emne har 12 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af mejer. This post has been viewed 152 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. marts 2009 kl. 20:00 #13910
mejerDeltager- Super Nova
Hej Astro drenge.
Jeg har lige et spørgsmål om Ascom og MaxIm DL.
Jeg har installeret Ascom på min PC. I denne version er der både driver til teleskopet og MaxDome kontrolen.
Så har jeg installeret MaxIm DL (den største version), heri ligger ligeledes Ascom drivers til teleskop og MaxDome controller.
Når jeg prøver at lave en Auto calibrete med det rene Ascom program, så er der ingen problemer.
Når jeg prøver det samme igennem MaxIm DL, (samme skærmbilleder som ved det rene Ascom program), så siger den at det ikke kan lade sig gøre, da der er en anden control aplikation der har styringen. Men Det rene Ascom system er ikke startet op.Så bliver jeg lidt forvirret.
Er der en der har et løsningsforslag, så ville jeg syntes det var super.Mejer
26. marts 2009 kl. 21:05 #13915
mstauningDeltager- Black Hole
Hmm, tjae du snakker jo Dome kontrol ikke? Og det har jeg ikke prøvet endnu.
Men har tilgengæld heller ikke set på listen at der er nogle der har haft problemmer med det.Er du med i Yahoo groupen? For jeg ville nok stille spørgsmålet der også.26. marts 2009 kl. 21:15 #13917
Hej Michael.
Det er rigtigt at det er dome control. Jeg har kigget på om det er nødvendigt med en Ascom hub. Men det kan jeg ikke se at det skulle være, da det jo er MaxIm DL, der styre forbindelserne ud til både filterhjul, kikkert og dome.
Så vidt jeg lige husker, så installere MaxIm DL, vist automatisk Ascom når man installere.
Men det jeg har brug for, er at vide hvor mange takter der er på en kuppelomgang. Så hvis man laver en kalibrering i Ascom, og herefter aflæser værdien og taste den ind i MaxIm DL, så burde det i realiteten virke. Men det lyder lidt mystisk at man skal gå den vej.
Mejer
26. marts 2009 kl. 21:17 #13918
Det kommer jo an på hvad du har valgt, hvis du vælger Ascom som dome “host” så skulle MaxIm jo bare bruge det Ascom ved…..
26. marts 2009 kl. 21:33 #13922
Naaaa Michael
Den bliver du nød til at uddybe lidt. Den forklaring forstod jeg ikke lige.
Mejer
26. marts 2009 kl. 22:51 #13940
Oki hvad har du valgt i MaxIm ?
For hvis du har valgt Ascoms dome kontrol, så burde det du har lært Ascoms dome kontrol jo stå til trone.28. marts 2009 kl. 12:21 #14081
Ja hvad skal jeg sige.
Havde problemer her forleden dag som skrevet her i posten. Så i dag monterede jeg takt føleren på en færdigt beslag. Startede MaxIm DL op, og ny var der lige pludselig ingen software kollisioner. Kunne sagtens lave en auto kalibrering og det hele kørte perfekt.
Så vil ud i aften og se, om jeg kan få kuplen til at slave kikkerten. Sender lige nogle billeder af arrangementet lidt senere.
Mejer
28. marts 2009 kl. 13:11 #14082
Her er lige et par billeder af de to motorer til at dreje kuplen. Den første er næsten færdig afskærmet. Der mangler kun en lille kasse, så man ikke får fingrene ind i tandhjulene.
Ved siden af motor 2 sidder takthjulet, så styringen ved hvor kuplen er. Jeg er ved at få lavet et nyt hjul med dobbelt så mange takter. Den her har 375 takter for en kuppel omgang, så den nye vil give 750 takter. Så bliver den nøjagtig nok.
Det hele bliver naturligvis afskærmet, men det er lettere at finjustere uden afdækning her i prøve fasen.
Mejer
29. marts 2009 kl. 11:33 #14142
Hej alle.
Jeg syntes ikke rigtig der er noget der fungere nemt med mine astro ting. Nu har jeg fået kontakt til dome og teleskop igennem Ascom Hub.
Når man så laver en polar allignment med kikkerten, så man kan overføre kikkertens data til Ascom, ja så kommer det mærkelige.
Hvis jeg slewer til en stjerne der ligger i ca 280 graders azimuth. Så fortæller kikkerten Ascom at den står i ca 90 grader. Det vil sige kikkert åbning og kuppel hul vender ca 180 grader forskellig. Men hvis man sætter kikkerten til at skyde mod Polaris som er Park position for både kikkert og kuppel, så ender vi det rigtige sted med begge.Kan kikkerten ende med at vende 180 grader forkert uden den selv ved det. Jeg laver polar allignment, hvor man starter med at pege mod Polaris, så jeg tror ikke det er her problemet er.
Mejer
29. marts 2009 kl. 13:35 #14156
rigoDeltager- Super Nova
Det ser ellers godt ud Mejer,,, Men jeg kunne godt forstille mig det ikke er nemt at få det til at spille alt sammen, men det kommer jo nok, ser jo ud til at du ikke er født med 10 tommelfinger
29. marts 2009 kl. 13:58 #14159
Tak for det Rigo.
Ja kuplen køre perfekt, og ender de rigtige steder med grader. Men lige det med at kikkerten sender de forkerte grader til ascom, er lidt et problem.
Har lidt en teori om, at jeg vender gaffelmonteringen 180 grader forkert til start af polar allignmenten. Det skal i hvert fald prøves når jeg lige år tid igen.
men nice følelse, når man trykker en grade indstilling ind i computeren, og kuplen over ens hoved bare drejer derhen. Det er fedt.
Mejer
31. marts 2009 kl. 17:56 #14347
Så dukkede mit nye takthjul op. Med 16 takter pr. omgang.
Jeg monterer det i aften, så må vi se om det fungere.
En ting har jeg lært af astro hobbyen. Hvis man mangler en hobby, som tager uanede mængder med tid, i form af finpudsning af udstyr og software indsigt.
Ja så er man kommet på rette hylde. For det her er godt nok tidskrævende. Men nice nok når interessen er så stor.Mejer
31. marts 2009 kl. 20:29 #14350
Yes, så er det nye hjul monteret, og det virker dælme. 746 takter pr. omgang nu. Det vil sige at den er ca. ½ grad nøjagtig nu. Og det kan jeg leve med.
Næste projekt er at få MaxPoint til at køre.Mejer
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'MaxIm DL / Ascom Knas' er lukket for nye svar.