Masser af impaktitter fundet i Danmark

Fora SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB Meteorsektionen Masser af impaktitter fundet i Danmark

• Dette emne har 6 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 963 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Hvordan det er gået min næse forbi ved jeg ikke, men endelig…..

I geologisk tidsskrift 2016, side 12-27, er der en rigtig spændende artikel af Kragh-Müller, som
      har fundet ikke mindre end ca. 220 impaktitter i Danmark fra 2013-15. De stammer fra Siljan
      (360 -368 mill år) krateret i Sverige og Gardnos krateret i Norge (650-860 mill år)

Der er fundet nedslagssmeltet breccie, Suevit og andre smeltede bjergarter.

Alle fundene er gjort på Nordsjælland.
      Læs selv
      http://2dgf.dk/xpdf/gt2016-12-27.pdf

Nightsky2016-11-18 22:05:26

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Uhyre interessant! Gad vide, om der ligger nogle på strandene på Bornholm? Jeg har som barn ofte fundet sten der, der ikke så ud til at komme fra de nærliggende klipper og sommetider havde de sære farver og mønstre. Jeg fandt én engang, der var stribet som Jupiter, selvom formen dog ikke var tilnærmelsesvis så rund.

Thomas, Bornholm

jesperg
        Deltager
          • Super Nova

Spændende artikel, tak for opdagelsen af den Lars

Så er det op til os alle, at bevisefund af impaktit i resten af Danmark Thomas du skal måske en tur til nordkysten og gå en tur!

Jesper G.

Frank Larsen
          Moderator
            • Super Nova

Wow – spændende. JEg skal lige have kigget i min stensamling – har nogle stykker der ligner dem i artiklen.

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

Jeg bemærker at han ikke har fundet dem andre steder end i Gilleleje, Hornbæk og Kokkedal.

Måske er det meget lokationsbestemt. isen skal trods alt have været en tur henne over
              kraterne og derefter arbejdets sig videre sydpå.
              Der findes sikkert masser af viden om hvor stenene kommer fra.

bjoerk.jensen.nova
              Deltager
                • Giant

Virkelig spændende og noget af en øjenåbner. Jeg har, som en anden geolog, samlet rigtig mange sten fra strandene på øst-Djursland der lige skal efterses.

Interessant må jeg sige og ikke mindst en spændende og fyldestgørende artikel.

Clear Sky’s

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Wow, sten af den type har jeg helt sikkert fundet langs kysten her ved Roskilde fjord.
                  Og selvfølgelig kylet dem langt ud i vandet Pinch

De rød/grønne er jeg sikker på, at jeg har set.
                  Og de så er impakitter er jo en anden sag, men helt sikkert af vulkans oprindelse, da 2 meget forskellige stenarter var blandet sammen.

Nu må jeg jo på stranden på en solskinsdag…
                  For syvsen Lars, du ku godt ha sagt det i sommers LOL

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Masser af impaktitter fundet i Danmark' er lukket for nye svar.