Måske lys for enden af tunellen

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Måske lys for enden af tunellen

• Dette emne har 34 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 1 måned siden af astrojensen. This post has been viewed 851 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 35 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Kameradata på Emil’s billeder står nederst til venstre på hans billeder. I tilfældet med NGC 7331 har han brugt et Point Grey Blackfly IMX249.

Thomas, Bornholm

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Hmm… Jeg trækker i land igen Thomas. Jeg blander ting sammen.

Jeg tænker vist på at signal støj forhold i N vs M billeder, med med samme eksponerings tid!

Dvs 50 billeder a 1 sek giver Sqrt(50/10) = 2,23 gange bedre tilsyneladende s/n ifht 10 billeder á 1 sek. Beklager forvirringen ( fra min side )rudibr2016-01-12 15:50:52

/Rudi B. Rasmussen

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Ja, så forstår jeg det bedre.

Thomas, Bornholm

Øystein
          Deltager
            • Giant

Hei Rudi,

Jeg ser at du selv har korrigert eksemplet ditt der du sammenligner 100 x 1 sek med 1 x 10 sek. Jeg er helt enig i ditt siste innlegg, men fikk likevel lyst til å kommentere litt.

10 x 1 sek (altså ikke 100 x 1 sek) har i utgangspunktet samme SNR som 1 x 10 sek. (Hvis SNR for en eksponering på 1 sek er SNR1, blir begge SQRT(10)*SNR1).

Men dette kompliseres. Hvert bilde har en utlesningsstøy (’read noise’) som kommer i tillegg til den støyen som følger med lyset inn i teleskopåpningen (’shot noise’). Mange eksponeringer har altså mye mer samlet ’read noise’ enn en enkelteksponering. Først når enkelteksponeringene er såpass lange at ’read-noise’ er uvesentlig i forhold til ’shot noise’, kan en dele opp en lang eksponering i mange korte uten å måtte kompensere med lengre total eksponeringstid. Som allerede nevnt i diskusjonen er jo også antall bilder som skal behandles i etterkant et viktig moment.

Ikke slikt jeg tenker på til daglig, så håper noen vil rette meg hvis jeg tar feil…

Mvh Øystein

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Hej Øystein

Du har sikkert 100% ret. Jeg mener, at en af fordelene ved de nye CMOS kameraer netop er, at de har endog utrolig lav readout noise, hvorfor de netop kan bruges til denne form for astrofoto.

Thomas, Bornholm

lindhard
              Deltager
                • Super Nova

Astrojensen wrote: Jeg har sagt det før og siger det igen: I Danmark SKAL man have i det mindste ét teleskop, som er super hurtigt, nemt og ukompliceret at sætte op, så man med få minutters varsel kan fare ud og observere, få en halv eller hel time under stjernerne, førend det hele klasker til igen. Det store komplicerede setup kan man så gemme til de få, gode nætter.

Og her er det så supergodt at have et fast observatorium, hvis der er mulighed for det.

Klart vejr? kør taget af og du er klar til at observere.

kommer skyerne? kør taget på, færdig.

og: har du observeret hele natten og er træt? Luk observatoriet og ryd op i morgen.Lindhard2016-01-12 19:19:43

mvh
                Lars

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Bingo! Det er dog ikke alle, der har mulighed for dette, men et observatorium er det bedste ekstraudstyr, man kan anskaffe til sit teleskop.

Det, eller et hus i Spanien…

Thomas, Bornholm

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Eller min fantastiske altan,, den bliver trods bolig området min platform til Dobben, så må jeg se hvad det bliver til. Men hurtigt setup er det i hvert fald 😉

jakob1234
                    Deltager
                      • Nova

Jeg har konstateret, at jeg er istand til at styre skyerne…. Jeg satte det hele op under seeing på 8/10.

Fik sat motivet som det skulle være – og så gik der 20min…. BANG!!! Masser af skyer. Jeg beslutter mig for at gå ind og spise mens udstyret kører. Kommer ud til seeing på 7/10 Det hele kører igen – efter 20 min. BANG!!! Masser af skyer….

Vi håber på at weekenden kan tage sig sammen Smile

lindhard
                      Deltager
                        • Super Nova

Nå, 2×20 minuter må da give noget

mvh
                        Lars

nightsky
                        Deltager
                          • Neutron star

Lad nu være med at udfordre skæbnen.Confused

Sidst jeg gjorde dette gik det galt. Efter 4 1/2 dags venten på alt bagage på udturen, en times
                          en forsinkelse i Arlanda, sad vi endelig i flyveren. I spøg sagde jeg og en mand på sædet
                          bagved samstemmende, at nu skulle det ikke undre os hvis flyet gik i stykker. Bum – 20 sek.
                          senere kom der et stort gult lysglimt, et hult bum og venstre motor gik i brand. Forsinkelsen
                          blev nu 32 timer.Cry

PS. 5 små svenske kødboller med en sjat pulverkartoffelmos i Arlanda, koster 145,-

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Nightsky wrote:

Lad nu være med at udfordre skæbnen.Confused Sidst jeg gjorde dette gik det galt. Efter 4 1/2 dags venten på alt bagage på udturen, en times en forsinkelse i Arlanda, sad vi endelig i flyveren. I spøg sagde jeg og en mand på sædet bagved samstemmende, at nu skulle det ikke undre os hvis flyet gik i stykker. Bum – 20 sek. senere kom der et stort gult lysglimt, et hult bum og venstre motor gik i brand. Forsinkelsen blev nu 32 timer.CryPS. 5 små svenske kødboller med en sjat pulverkartoffelmos i Arlanda, koster 145,- 

Ja undskyld, men jeg kunne ikke lade være med at grine. Det er den slags dage, hvor man virkelig mistænker, at der er en eller anden irriterende spasser af en spøgefugl, der styrer universets gang, og at han lytter MEGET opmærksomt på, hvad vi kommer til at sige! Det er den slags gange, man bare siger “Hvorfor holdt jeg ikke min kæft?”

Men 145,- for fem forkølede köttbullar er jo rent røveri! Det kan selv Bornholmstrafikken ikke gøre bedre.

Thomas, Bornholm

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Lindhard wrote:

Jeg har sagt det før og siger det igen: I Danmark SKAL man have i det mindste ét teleskop, som er super hurtigt, nemt og ukompliceret at sætte op, så man med få minutters varsel kan fare ud og observere, få en halv eller hel time under stjernerne, førend det hele klasker til igen. Det store komplicerede setup kan man så gemme til de få, gode nætter.

Og her er det så supergodt at have et fast observatorium, hvis der er mulighed for det.

Klart vejr? kør taget af og du er klar til at observere.

kommer skyerne? kør taget på, færdig.

og: har du observeret hele natten og er træt? Luk observatoriet og ryd op i morgen.

Ja – et lille observatorie står også højt på min to-do liste. Lige nu er jeg igang med at lægge gulv på loftet, så får jeg da øvet med rundsav og skruemaskine

Og med hensyn til denne weekend, så tyder alle vejrforudsigelser på at det bliver godt. Det tør jeg godt sige højt og skrive her, også uden min sølvpapirshat

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

Det her er den bedste vejrudsigt i månedsvis !!!

Men det bliver koldt, så får jeg lejlighed til at prøve julegaven fra min datter, astro-handsker:

/Rudi B. Rasmussen

allan_dystrup
                                Deltager
                                  • Nova

“Here comes the sun!”

Var lige ude med den lille Zeiss C50/540 Teleminor,

ca 70x/0.6* FOV på solen med Herschel diagonal :

Pragtfuldt at se et par solpletter igen (AR 2480 & 2463),

skønt noget flimrende billede pga. den lave solhøjde og dårlig seeing.

Allan

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 35 i alt)
                                • Emnet 'Måske lys for enden af tunellen' er lukket for nye svar.