Måske lys for enden af tunellen

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Måske lys for enden af tunellen

• Dette emne har 34 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 1 måned siden af astrojensen. This post has been viewed 850 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 35 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Det ser ud til at der kommer gode forhold sidst i næste uge, klart vejr, koldt og ikke mindst kun lidt vind:

Det er godt nok langt ude i fremtiden, men man har vel lov at være lidt optimistisk?

Så er et nok alligevel ikke en Fimbulvinter der er under opsejling.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

En lang næse – det var hvad vi fik her på sydfyn.

Men NU ser det lovende ud:

PS: Jeg ved ikke om sæsonen har været speciel dårlig, men jeg har selv haft markant færre observations aftener i efteråret 2015 i forhold til 2014 og 2013.

/Rudi B. Rasmussen

jakob1234
        Deltager
          • Nova

Jeg tør næsten ikke regne med noget. De sidste par gange jeg har været ude har der små huller hvor det så ud til at være perfekt i nogle timer.

Når jeg så har sat op og er klar, vælter skyerne ind eller dug eller vind….

Min kone konstaterede den anden dag at jeg næsten aldrig var ude mere – og spurgte om jeg ikke gad mereDead

Så jo, i min optik har denne sæson været virkeligt ringe indtil nuOuch

Så måtte jeg jo bare fortælle om vores dejlige vejr… Men, vi håber!

jakob12342016-01-11 21:26:12

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Jeg har sagt det før og siger det igen: I Danmark SKAL man have i det mindste ét teleskop, som er super hurtigt, nemt og ukompliceret at sætte op, så man med få minutters varsel kan fare ud og observere, få en halv eller hel time under stjernerne, førend det hele klasker til igen. Det store komplicerede setup kan man så gemme til de få, gode nætter.

Derfor anbefaler jeg som første teleskop til nybegynderen altid en mindre refraktor, da den kan opfylde de ovennævnte krav.

Thomas, Bornholm

jakob1234
            Deltager
              • Nova

Tjae – det tager mig ca. 45min at have det hele kørende, samt motivet klar (som regel). Og de fleste DSO’er kræver jo gerne flere timers eksponering, hvis det skal blive rigtigt godt.

Men, jeg har indtil videre kun haft to aftener i hele sæsonen – sidste år havde jeg på dette tidspunkt haft mange flere. Vi håber på det bliver bedre 😀

Heiko
              Deltager
                • Super Giant

Hejsa,

ser her ikke bedre ud… nu kommer vinteren denne uge og det bliver meget hundekoldt, især om nætterne, til – 10 grader…

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

jakob1234 wrote: Tjae – det tager mig ca. 45min at have det hele kørende, samt motivet klar (som regel). Og de fleste DSO’er kræver jo gerne flere timers eksponering, hvis det skal blive rigtigt godt. Men, jeg har indtil videre kun haft to aftener i hele sæsonen – sidste år havde jeg på dette tidspunkt haft mange flere. Vi håber på det bliver bedre 😀

Hvis det er klart, bruger jeg altid sat24 til lige at vurdere, om der er basis for at sætte større grej op, eller om jeg bare skal tage noget mindre.

Nu er jeg ikke astrofotograf, men havde jeg været, havde det for mig igen været alfa og omega, at udstyret kunne sættes op med et minimum af besvær. F.eks. ville jeg vælge at køre helt uden guiding, for at på den måde forenkle processen og udstyret, og så nøjes med korte eksponeringer. Det ville også stærkt minimere behovet for nøjagtig polalignment, da billedet på korte eksponeringer ikke ville drive mærkbart i deklination. Måske ville jeg endda gå så langt som at følge Emil Kraaikamps eksempel og bruge et videokamera med 1-sekunds eksponeringer og så stacke tusindvis af billeder. Billedbehandlingen bliver lidt mere udfordrende, men resultaterne kan blive overraskende gode.

http://www.astrokraai.nl/

Jeg har i øvrigt haft en ret god efterårssæson, bedre end foregående år.

Thomas, Bornholm

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Hej Thomas,

Med den sæson vi har haft er jeg ikke så kræsen mere, dvs bare der er den mindste chance for klart vejr prøver jeg at sætte grejet op. Ligesom Jakob skriver overfor, tager det også mig ca 45 minutter inden jeg er klar. Når så det hele kører, så tager jeg evt den lille IN ED 70 refraktor ud på et foto stativ til lidt visuelt indimellem .

Men jeg har måtte opgive adskillige gange pga det har skyet til , for megen blæst eller for meget fugt/dug.

Spændende med ham Emil Kraaikamp, det må kræve sin PC at stacke tusindvis af billeder! Men mht s/n så kommer han jo ikke uden om at N billeder på ialt T sekunder kan klares med samme s/n med blot ett billede på Sqrt(N)*T sekunder.

Altså hvis han tager 100 billeder á 1 , så vil man kunne få samme s/n forhold i eet enkelt 10 billede. Men jeg kan da godt se fidusen med at man bare knalder monteringen op på øjemål og kører unguided. Tror sgi da lige det skal prøves en dag (aften) rudibr2016-01-12 12:42:25

/Rudi B. Rasmussen

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Men mht s/n så kommer han jo ikke uden om at N billeder på ialt T sekunder kan klares med samme s/n med blot ett billede på Sqrt(N)*T sekunder.

Altså hvis han tager 100 billeder á 1 , så vil man kunne få samme s/n forhold i eet enkelt 10 billede.

Se billedet herunder:

http://www.astrokraai.nl/dump/20151010_2100_NGC7331.jpg

Det er en ren lum på 3800 frames á 1s. Skulle man kunne opnå samme S/N forhold med ét billede på 62 sekunder? Det er IKKE det, jeg ser rundt omkring på nettet…

Thomas, Bornholm

outlook
                      Deltager
                        • Super Nova

Astrojensen wrote: Jeg har sagt det før og siger det igen: I Danmark SKAL man have i det mindste ét teleskop, som er super hurtigt, nemt og ukompliceret at sætte op, så man med få minutters varsel kan fare ud og observere, få en halv eller hel time under stjernerne, førend det hele klasker til igen. Det store komplicerede setup kan man så gemme til de få, gode nætter.

Derfor anbefaler jeg som første teleskop til nybegynderen altid en mindre refraktor, da den kan opfylde de ovennævnte krav.

Thomas, Bornholm

Helt enig. Jeg bruger et Vixen Skyscope 80M setup, der ikke vejer noget særligt. Det er ikke bare grab’n go, det er grab’n sprint til hullerne i skyerne!

Hilsen Leif,
                        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Helt enig. Jeg bruger et Vixen Skyscope 80M setup, der ikke vejer noget særligt. Det er ikke bare grab’n go, det er grab’n sprint til hullerne i skyerne!

Selv er jeg glad for min Zeiss Telemator, men de fleste vil nok finde den lidt for lille.

Faktisk er min 12″ dobsonian så hurtig at sætte op, at den totalt har fortrængt min C8 og 6″ refraktor på deep-sky, selvom de i sig selv har flere fordele overfor 12″eren. Det indtryk havde jeg ikke i starten, så det må være øvelsen, der gør sig bemærket. Jeg kan faktisk sætte den op på mindre end ti minutter, inklusive kollimering på en stjerne (uden laser) og det gør den faktisk rigtig interessant selv på halvdårlige aftener, da den hiver så meget lys ind, at man uden videre mørketilvænning hjemme fra villahaven kan observere objekter til mag 10 og efter en lille halv times tid let til mag 12! Selv på en diset nat kan den hive så meget ind, at man kan få rimeligt tilfredsstillende observationer af i hvert fald de klarere Messier og NGC. På en mørk og klar nat går den selvfølgelig yderligere 2 – 3 størrelsesklasser dybere.

Men derfor er jeg stadig glad for min lille Zeiss. Den har også sin charme. Jeg kan bære hele molevitten ud på én gang og om sommeren står den ofte klar med soludstyr på, så man lige kan nappe et øjeblik med solen og se, om der sker noget interessant deroppe.

Thomas, Bornholm

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Jo Thomas, det er simpel matematik. Jeg står lige på Østerport station, men kan finde noget kildemateriale når jeg er hjemme i Svendborg. Så vidt jeg husker er det den “tilsyneladende” signal støj forhold man sammenligner ved single vs stacked.

/Rudi B. Rasmussen

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Jeg har bare aldrig set et enkelt frame billede, med en eksponeringstid på 1 – 2 minutter, der kommer bare i nærheden af Emil’s resultater.

Thomas, Bornholm

allan_dystrup
                              Deltager
                                • Nova

Jeg bruger min Zeiss C50/540 på Unitron AltAz som grab&sprint!

Den står fuldt monteret i hjørnet af stuen, og er båret ud med 1 hånd, og sat op terassen på under 1 min. Går normalt fra 13x/3*FOV (40mm) wide field til 100x/0.6*FOV (10mm + 1.7xbarlow) på sol, måne og planeter.

Hvis der er chance for længere tids obs. og tegning er det dog pt. min 80mm Vixen på Zeiss TM og med fuldt bestykket okularrevolver, der kommer ud. Kan være ude under stjernerne, fuldt alignet og klar til observation på 1 kvarter. Det svarer så nogenlunde til nedkølingstiden af den lille doublet

AllanAllan_Dystrup2016-01-12 15:29:22

Rudi
                                Deltager
                                  • Neutron star

Astrojensen wrote: Jeg har bare aldrig set et enkelt frame billede, med en eksponeringstid på 1 – 2 minutter, der kommer bare i nærheden af Emil’s resultater.

Thomas, Bornholm

Jeg ved ikke hvilket kamera han bruger, eller hvor god han er til efterbehandlingen.

Men jeg ved at man ikke kan komme uden om matematikken.

Så ret mig, en eller anden, hvis jeg tager fejl.

Edit: og enig Thomas, de få af Emils billeder jeg har set er virkelig flotterudibr2016-01-12 15:29:00

/Rudi B. Rasmussen

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 35 i alt)
                                • Emnet 'Måske lys for enden af tunellen' er lukket for nye svar.