› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Måske billig alternativ til Maxim DL
- Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af xplode. This post has been viewed 38 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. september 2014 kl. 11:37 #121522
purDeltager- Giant
Hej
Faldt tilfældigt over dette program –Sequence Generator Pro som ser ud til at være et udemærket alternativ til Maxim DL. Men er der nogen her på forum som kender eller har erfaring med dette program ??
Youtube video Her
Vh
Henrik
10. september 2014 kl. 12:58 #121526
JohnDeltager- Nova
Hej
Godt en månedstid har jeg brugt det. Jeg er meget tilfreds og er specielt imponeret over autofocus-funktionen og PlateSolve.(nu har jeg faktisk aldrig forsøgt med autofucus før),men at der ikke skal flyttes hen på en klar stjerne for at fokusere, men at man bliver hvor man er, det er fantastisk. PlateSolve hvor der læses et billede ind i browseren og telescopet, så aligner automatisk for så tilslut at ramme objektet helt præcist, hvilket gør sync. overflødigt, det er helt vildt! Se denne video, og det er faktisk så let
Der er masser af funktioner og programmet er meget let at gå til. Programmet er kun til at optage med og kræver derfor et andet program til videre behandling.
programmet kan iøvrigt prøves gratis.
hilsen fra
John
10. september 2014 kl. 13:03 #121527
Anonym- Nova
Det skal da vist installerets når observatoriet er færdigt. Tak for tippet
10. september 2014 kl. 14:27 #121528
purDeltager- Giant
Hej John
Tak for Info. Det ser jo også ud til at det jævnligt bliver opdateret. Utroligt hvis det fungere så godt med fokus funktionen når man tænker på hvor sofistikeret focusmax er.
Ved du om det fungere med PHD 2 også ?
Vh
Henrik
Pur 2014-09-10 14:27:57 10. september 2014 kl. 14:34 #121530
Frank LarsenModerator- Super Nova
Tak for tippet. Det skal da tjekkes ud. Bruger astroart i øjeblikket, men var begyndt at overveje maxim da deres autoguider funktion fungerer bedre (op mod 60hz) med mit lodestar end phd gør.
10. september 2014 kl. 14:50 #121533
purDeltager- Giant
Velbekomme 🙂
Jeg har version 5 af Maxim, men det er efterhånden blevet lidt træg at arbejde med, der er dog kommet en v.6 64bit. Men den er lige dyr nok synes jeg, så SGP ser ud til at være et godt alternativ.
10. september 2014 kl. 23:11 #121554
JohnDeltager- Nova
Hej
Jeg benytter ikke selv PHD 2, men er sikker på den er supported. SGP har ikke som ex. Astroart sin egen guider funktion, men kobler til PHD, Metaguide eller AstroArt.
mvh
John
16. september 2014 kl. 13:50 #121820
JohnDeltager- Nova
Hej
Drivende skyer af alle slags gjorde, at tiden skulle bruges til at prøve et fuldautomatisk meridianflip med SGP. Jeg havde sat det op så kameraet stoppede med at exponere hvis det ikke kunne blive færdigt inden flippet. Phd stopper mens der slewes og når monteringen er kommet rundt kører autosync, så telescopet ved hvor det er. Derefter autocenter, som så bringer telescopet spot on på objektet. Autofocus stiller skarpt og PHD går i gang – finder selv en egnet guidestjerne og efter ganske kort tid tikker billederne ind igen. Der kan lægges en pause ind som gør, at man kan rebalancere kontravægtene inden autocenterfunktionen. Det er en stor fryd at følge med og fantastisk at et meridianflip pludselig ikke er problematisk mere. Den eneste interaktion er når kontravægtene skal flyttes og jeg tænker på, om nogen har automatiseret dette. Altså noget med at der dumper et lod af, når monteringen flipper, så man bibeholder en lille overvægt i øst.
hilsen fra John
17. september 2014 kl. 23:12 #121881
xplodeDeltager- Nova
Jeg har prøvd SGP nå i kveld.
Kamerakontroll = fungerer
Autofokus = fungerer
Autoguiding med PHD 2 = Fail av usikker grunn
Plate solving = Fail
Jeg skal si att det eneste jeg gjorde før jeg prøvde det nå i kveld var å sette opp noen få instillinger til autofokus. Att autoguiding med PHD 2 ikke ville fungere er nok kun noe jeg har oversett. Plate solving satte jeg meg ikke noe inn i.
Autofokus fungerte veldig bra på min 100Q med stepper motor.
Jeg har stor tro på att SGP vil fungere veldig bra til mitt oppsett så jeg har kjøpt det 🙂
18. september 2014 kl. 10:45 #121900
purDeltager- Giant
Jeg var også igang med SGP i går. Det blev til en fuldautomatisk medianflip, det virkede perfekt med PhD 2 som guideprogram første gang. Anden gang jeg prøvede, stak guiden pludselig af i dec. Hvorfor ved jeg ikke. Men alt i alt synes jeg at SGP er er rigtig fedt program, hvor man får meget for små 600kr
Er det i øvrigt en fordel at bruge pulseguiding frem for st4 ?
Vh
Henrik
18. september 2014 kl. 23:45 #121935
xplodeDeltager- Nova
Oppdatering fra i kveld
Kamerakontroll = fungerer
Autofokus = fungerer
Autoguiding med PHD 2 = Fungerer, men hadde problemer med dithering så jeg måtte skru det av.
Plate solving = Fungerte veldig bra, har lastet ned astrometry og kjører det lokalt
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Måske billig alternativ til Maxim DL' er lukket for nye svar.