› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Mars og Garradd kometen
- Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 11 måneder siden af spatzek. This post has been viewed 39 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. marts 2012 kl. 00:28 #80761
mikael_joeDeltager- Super Nova
Så fik jeg set overflade detaljer på Mars for første gang
Havde stadig min 10″ flextube dobson ude. Denne gang med 2.5x powermate + 12.5x pentax. Seeing var ret god og mars stod skarp og meget rolig.
Jeg kunne se en mørk plamage i midten og en mindre plamage mod en af kanterne.
Er lige gået over til at skyde kometen med mit kamera så jeg tændte for rødpunkts søgeren på det teleskop for lige at se hvor den var.
Svingede så min flextube hen i samme område og jeg fandt den ret hurtigt. Fik også checket at de var de samme stjerne i feltet jeg brugte til at stjerne hoppe ned til kometen med kameraet. Jo var god nok, de helt samme stjerne og der var der en lille tåget klat, dog større end galakser. Tydeligt at se det var en tåget klat.
22. marts 2012 kl. 01:51 #80764
kalle- Planet
Hvor mange ganges forstørrelse brugte du da Mars afslørede detaljer? Jeg har været på altanen iaften. Tilsidst skulle jeg også prøve at kigge på Mars. Forsøget blev gjort med ca. 180 ganges forstørrelse. Det var der absolut intet ved. En kraftigt lysende kugle uden synderlige detaljer. Jeg ved ikke om det bare ikke kan lade sig gøre at se noget ordenligt fra en altan, eller hvad der ellers kan være galt. Jeg brugte en 10″ ACF og et 13,8mm Meade SW okular. Tidligere på aftenen nøjedes jeg med ca. 71 ganges forstørrelse (et TeleVue 35mm okular). Det var mange gange bedre. Skal man virkeligt ud på landet uden forstyrrende lys, varmedis og lignende for at kunne forstørre mere end 70-80 gange?
22. marts 2012 kl. 02:05 #80765
mikael_joeDeltager- Super Nova
Der er masser af lysforurening i Hvidovre.
Altanen er nok problemet. Der driver varme ud fra din lejlighed og ud på din altan. Jeg kan selv se effekten af at lige havde kommet ud af terrasedøren og der driver varme ud derfra.
Teleskopet skal helst også havde stået ude i en time så det er kølet ned.
22. marts 2012 kl. 02:18 #80766
kalle- Planet
Du har sikkert ret i det med varme der kommer indefra lejligheden. Det havde jeg egentlig ikke tænkt over, men nu da du siger det. Det flimrer noget i okularet hvis man stiller meget uskarpt og studerer “vanilje kransen”. Specielt inden nedkølingstiden er klaret, men det bliver nok aldrig helt godt fra altanen med stor lysåbning? Jeg har tidligere haft en 5″ Meade ETX. Den synes jeg ikke var så slem til at lave flimmer.
Jeg er godt bekendt med nedkølingstid. Mit teleskop havde stået på altanen i 3-4 timer inden jeg kiggede efter Mars, så det skulle kunne gøre det. Jeg kan sagtens se forskel på om teleskopet har været ude i mere end 1,5 timer eller mindre end 1,5 time.
Nå, jeg må have gang i noget med bilen og et mørkt sted jeg kan bruge til at observere fra. Det er jo fristende at få noget mere ud af grejet, når nu man har muligheden for det.
22. marts 2012 kl. 10:19 #80772
spatzekDeltager- Super Giant
Mars er ikke nem
Den er lysstærk og sammenholdt med ret små albedoforskellle, så giver det udfordringer. I går hoppede og dansede planeten, da Niels Haagh og jeg gik i gang med en lille observationsrunde i Niels observatorium. Jeg har lånt min C14 tubus til Niels. Så for mig var det også “first light” med dyret. Lidt hoppen rundt på himlen med galakser og kuglehobe. Og altid det spændende – en evalueret stjernetest, så jeg har en ide til, hvordan optikken spiller. Ser fint ud. Eskimotågen med en 13mm Ethos – du milde…Niels smed både Ethos og de nye Delos okularer i kikkerten, så det var første gang, at jeg fik syn for sagen med de nye generationer af Televue okularer. Interessant.Men til sidst kiggede vi på Mars igen, og da stod den pænt med en hel del detaljer – faktisk noget af det bedste, jeg har set Mars i mange år. Ofte, så observer en planet, ser det dårligt ud, kig på noget andet, og kom så tilbage efter et stykke tid. Måske ser det bedre ud. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Mars og Garradd kometen' er lukket for nye svar.