› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Mars, Jupiter, Royce first light
- Dette emne har 96 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 11 måneder siden af landbo. This post has been viewed 2725 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. marts 2014 kl. 22:54 #115321
landboDeltager- Nova
Nightsky wrote:
Iflg. de data man nu engang kan opstøve omkring Selsey (sydlige engelske kyst) og vestkysten fra Blåvands hug og op til Hanstholm er der godt nok ikke meget der taler for at vestkysten skulle være ringere end den sydengelske kyst. F.eks. er der rigtig meget større afstand mellem vestkysten og næreste land som vinden kommer fra i langt de fleste vindretninger.Et groft estimat tyder også på at temperatur forskelle mellem hav og land er lidt bedre i Selsey end ved vestkysten, men det er ikke meget. Ikke sikker på dataDen sydengelske kyst har dog en fordel, der er frit mod havet fra øst til vest, hvor i mod vestkysten er begrænset fra syd til nord.Jeg kan ikke umiddelbart finde fakta der skulle pege i den retning at Selsey (sydengelske kyst) skulle være bedre end vestkysten. Men hvem ved?***********<!–if gte mso 9>
Lars, tror jeg kan hjælpe dig lidt med havtemperaturene ved syd Englands kyst contra Vesterhavet. Temperaturen er generelt højere da der lever fiskearter der også ses langs den Franske/Nord Spanske og Portugesiske kyst. Når man kommer gennem den Engelske kanal siges de at forsvinde. Noget andet der også gør sig gældende, er der normalt står en stærk strøm langs den Jyske vestkyst der skifter mellem og være nordgående og sydgående. En meget stor del af tiden syntes den at være sydgående på grund af vindstuvning i nordsøen, derfor er vandtemperaturen langs kysten også den laveste der måles her i danmark. Lufttemperaturen er generelt en del højere på sydkysten af England sammenlignet med den Danske vestkyst. Derfor har jeg svært ved at finde nogle metroloiske ligheder der “sådan rigtig ringer”.
Og er fuldstændig enig med dig i at de fleste teleskoper helt sikkert ikke står noget der ligner ideelt med hensyn til placering. Kan selv meget tydeligt se når jeg “skyder” østen for min skorsten med let vestenvind, også selv om det er højt over/langt fra. Ja, man kan faktisk se det på stjernerne med det blotte øje hvor varmestrålen “går”.
Landbo 2014-03-17 21:55:33 17. marts 2014 kl. 23:15 #115324
nightskyDeltager- Neutron star
Omkring vand
Når vi ikke taler om bjergtoppe, så er alt hvad jeg har læst, hørt fra andre om og blevet fortalt om, altid været fra steder helt ud til kysten. Jeg kan ikke komme i tanke steder hvor seeingen er nævnt som fantastisk der ikke er ved en kyst.
Landbo, du har muligvis ret. Jeg kiggede dog mest på temperatur forskelle mellem dag og nat, land og vand.
Lars M, vi har adgang til programmer og tegninger til at måle seeing med. Det er vist ikke helt så let som det lyder.
Fra hukommelsen: 8″ f/6 spejl, kigge i zenith, tracking.
Mener også det er nævnt at man kun måle seeing i zenith, da der ellers altid vi opstå unøjagtigheder p.g.a. ændringer i omgivelserne.Min bedste seeing generelt. Er altid når vinden er mellem vest og nord. Syd og øst er sjældent godt. Jeg vil også ud fra fornemmelsen sige at frost og tør luft er skidt. Man burde føre en log. Jeg syntes sjældent jeg har miserabelt seeing, på mange aftener vil jeg mene jeg er i perioder er omkring fair seeing på Damian skala 3 i løbet af en aften. Nærmest aldrig 4 andet i zenith. Man skal huske ikke at måle på objekter som er for lavt nede, det giver ikke mening.
http://www.damianpeach.com/seeingscale.htm
Men jeg har mere støj på billeder end Damian har, hvordan han undgår dette aner jeg ikke, men ikke 14″ hjælper på SNR
18. marts 2014 kl. 14:59 #115350
landboDeltager- Nova
Nightsky wrote: Hej JesperDet er bestemt heller ikke ment som nogen som helst form for ringeagt overfor nogen. På ingen måder. Jeg prøver også selv at argumentere for at vestkysten muligvis er et godt sted, men har ingen fakta at bygge det. Jeg burde nok tage min egen medicin og prøve de forskellige steder derude, når jeg nu kun bor ca. 1/2 times kørsel fra mange steder. Så kunne der komme facts på bordet.
Du Lars, hvor sådan ca. hvor langt nede af vestkysten bor du. DK er jo et vidt begreb
???
18. marts 2014 kl. 21:42 #115372
leif.hugoDeltager- Nova
Hejsa
Spændende tråd, denne her…
Jeg bor jo midt i Frederikshavn, i den gamle bydel, hvor husene ligger tæt, så jeg kan overhovedet ikke opnå optimale forhold.
Mit observatorium er bygget op ad naboernes garager og baghuse, græsplænerne er små som frimærker og de fleste i nabolaget har brændeovne.
Og jeg opholder mig i obs’et sammen med den bærbare mens jeg fotograferer..
Og jeg benytter en lang dughætte også..
Men jeg sørger for:
– at tubus er kølet ned til omgivelsestemperatur vha. en sct cooler.
– at kollimeringen er i orden.
– at den bærbare og jeg holder os på ”bagsiden” af tubus så vi ikke laver varme luftstrømme op foran tubus.
Dughætten er så lang at der kun er ca. 20cm ud til kuplen – min overbevisning er at det gør at kold stillestående luft samler sig i den og stabiliserer nær-seeingen.
Men det lykkedes da alligevel engang imellem – det er ikke så tit, men seeingen er jævnligt brugbar til planetfoto.
Det er den især når:
– der er pålandsvind (jeg bor ca. 250m fra vandet), altså når vinden har passeret langt over vand.
– det er diset i jordhøjde, men mere klart op med zenit.
– vinden kommer fra nordvest – når de norske fjelde har tørret luften ud
– kondensstriberne efter flyene er korte – det tyder på at der kun er lidt fugt i de højere luftlag.
– aftenhimlen kun er rød et kort stykke op på himlen hvorefter den hurtigt går over i blå og sort.
– jetstrømmen er langt væk.
Når vinden kommer fra vest, syd-vest, hvor vinden har rejst langt over land er det ikke nær så forudsigeligt som nævnt ovenfor, men der er da også brugbare dage med vestenvind.
18. marts 2014 kl. 21:57 #115375
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Leif (Landbo)
Jeg bor i Holstebro, så ca. 35 km. i direkte linje til nordsøen.
18. marts 2014 kl. 22:58 #115379
landboDeltager- Nova
Nightsky wrote: Hej Leif (Landbo)Jeg bor i Holstebro, så ca. 35 km. i direkte linje til nordsøen.
Ja, så er der ikke så langt. Min nysgerrighed gik også lidt på hvor langt sønden du var, hvis der en dag kom en rapport fra nulte revle.
19. marts 2014 kl. 20:41 #115391
landboDeltager- Nova
Leif Hugo wrote: Hejsa
Spændende tråd, denne her…
Jeg bor jo midt i Frederikshavn, i den gamle bydel, hvor husene ligger tæt, så jeg kan overhovedet ikke opnå optimale forhold.
Mit observatorium er bygget op ad naboernes garager og baghuse, græsplænerne er små som frimærker og de fleste i nabolaget har brændeovne.
Og jeg opholder mig i obs’et sammen med den bærbare mens jeg fotograferer..
Og jeg benytter en lang dughætte også..
Men jeg sørger for:
– at tubus er kølet ned til omgivelsestemperatur vha. en sct cooler.
– at kollimeringen er i orden.
– at den bærbare og jeg holder os på ”bagsiden” af tubus så vi ikke laver varme luftstrømme op foran tubus.
Dughætten er så lang at der kun er ca. 20cm ud til kuplen – min overbevisning er at det gør at kold stillestående luft samler sig i den og stabiliserer nær-seeingen.
Men det lykkedes da alligevel engang imellem – det er ikke så tit, men seeingen er jævnligt brugbar til planetfoto.
Det er den især når:
– der er pålandsvind (jeg bor ca. 250m fra vandet), altså når vinden har passeret langt over vand.
– det er diset i jordhøjde, men mere klart op med zenit.
– vinden kommer fra nordvest – når de norske fjelde har tørret luften ud
– kondensstriberne efter flyene er korte – det tyder på at der kun er lidt fugt i de højere luftlag.
– aftenhimlen kun er rød et kort stykke op på himlen hvorefter den hurtigt går over i blå og sort.
– jetstrømmen er langt væk.
Når vinden kommer fra vest, syd-vest, hvor vinden har rejst langt over land er det ikke nær så forudsigeligt som nævnt ovenfor, men der er da også brugbare dage med vestenvind.
Tråden er vist desværre gået død Leif.
Men syntes personligt dine observationer omkring vindretning er ret intresante. Det gør jeg specielt da vi nordjyder jo godt ved den nederste del af atmosfæren er relativ tør når fugtigheden er regnet ud af luften på de norske fjelde. Og meget vanddamp gør, efter mine observationer, at det sete ligesom bliver tværet ud. Men når disen kun “står” lavt, indikere det efter mit hoved, at vinden også er relativt svag. Ligeledes indikere dine iagttagelserne med solen at der ikke er meget vanddamp (og skyer) i luften.
Det er min opfattelse at de lokale forhold kan svinge utroligt meget i de lavere luftlag fra lokalitet til lokalitet, også selv om afstanden ikke er ret stor. Vil faktisk formode du tit kan se forskel på vejret nord/syd for Frederikshavn. Det har jeg selv oplevet mange gange, når jeg er sejlet forbi.
Landbo 2014-03-19 19:43:27 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Mars, Jupiter, Royce first light' er lukket for nye svar.