Mars, Jupiter, Royce first light

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Mars, Jupiter, Royce first light

• Dette emne har 96 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 11 måneder siden af landbo. This post has been viewed 2724 times
Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 97 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Nu bor man jo selv på en ø, så måske skulle man slæbe C8’eren ned til stranden en aften? Jeg kommer bare altid så pokkers sent hjem og skal ligeledes så sâbrians tidligt op. Jeg har ikke altid energi til at rende rundt med teleskopet langt væk hjemmefra. Og vestkysten er endda den, der ligger længst hjemmefra.

Thomas, Bornholm

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Men seeingen er ikke ringe i Selsey

Nej, i hvert fald ikke hele tiden. Der er dog også en del billeder på Damian’s hjemmeside, der er taget fra Selsey i dårlig seeing, men det, der stikker i øjnene er, at der er så mange nætter hvor seeingen er god eller fremragende. Det går jo i nogen grad imod den gængse opfattelse af England som observationssted og kom vist også i sin tid som en overraskelse for Damian Peach.

Jeg mistænker på det kraftigste, at noget lignende kan gøre sig gældende i Danmark, især for den Jyske vestkyst, samt Nordjyllands østkyst (i østenvind, selvfølgelig!), samt mange af småøerne og Bornholm.

Thomas, Bornholm

landbo
        Deltager
          • Nova

Astrojensen wrote: Nu bor man jo selv på en ø, så måske skulle man slæbe C8’eren ned til stranden en aften? Jeg kommer bare altid så pokkers sent hjem og skal ligeledes så sâbrians tidligt op. Jeg har ikke altid energi til at rende rundt med teleskopet langt væk hjemmefra. Og vestkysten er endda den, der ligger længst hjemmefra.

Thomas, Bornholm

Man må jo lige finde en passende dag. Syntes også det er et problem med kulden her på mine ældre dage, når man ikke lige kan springe ind i varmen i ny og næ. Men hvis man kommer i vinterhabitten, en varm lue og nogle varme handsker går det vel.

mogens
          Deltager
            • Super Nova

Så havnede man i Damians drømmelandSmile-Damians gode ven den legendariske astro-guru Patrick Moore boede i Selsey i forvejen inden Damian flyttede dertil, så det var ikke helt tilfældigt.-I øvrigt deler jeg Thomas skepsis med hensyn til at der skulle være mulighed for en lignende seeing de nævnte steder i Danmark.

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Skepsis? Jeg mente netop, at noget lignende kunne gøre sig gældende i Danmark.

Thomas, Bornholm

mogens
              Deltager
                • Super Nova

Jeg mistænker på det kraftigste, at noget lignende kan gøre sig gældende
                i Danmark, især for den Jyske vestkyst, samt Nordjyllands østkyst (i
                østenvind, selvfølgelig!), samt mange af småøerne og Bornholm.

Forståelsen af denne sætning kommer vist an på hvilke briller man har påEmbarrassed

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

LOL, ja den kunne misforstås. Til gengæld deler jeg så din skepsis Mogens. Jeg tror vi ville have hørt noget om det allerede, hvis sådanne forhold var at finde i Danmark, bortset fra en sjælden gang imellem.

Lars Malmgren
                  Deltager
                    • Super Nova

Super interessant tråd!

Den bedste seeing jeg har oplevet er når jetstrømmen er laangt væk fra Danmark OG når vi har norden-vind.
                    For så får jeg luften ind fra Kattegat (jeg bor i Nordsjælland).
                    En sidste parameter skal nu også være på plads, og det er den der sjældent gælder, efter min mening.
                    Og det er at vandtemperaturen skal være tæt på lufttemperaturen. Og helst lav, da der så er mindre fordampning fra Kattegat og dermed lavere risiko for Kattegatbyger !!

Min teori er, at hvis der er stor forskel på vandtemperaturen og lufttemperaturen, så vil luften opvarmes når den går ind over land, og dermed vil luften begynde at stige op og danne skyer.
                    Denne konvektion er dræbende for seeing!
                    Vand kan stabilisere luften, men også rigtig meget gøre det modsatte.
                    Så er er til en vis grad enig med Lars Z om, at der burde være god seeing ved kyster med pålandsvind.
                    MEN det kræver at havtemperatur og lufttemperatur giver anledning til stabil luft, så de laminare luftstrømme ikke forstyrres.
                    Ellers er det ikke bedre end inde i landet.

Jeg har ladet mig fortælle, at With-Knudsen observatoriet i Tisvilde (helt oppe på Sjællands nordkyst) har overraskende god seeing.
                    De ligger så tæt på kysten, at konvektionen muligvis ikke når påvirke luften. De kan kun observere højt pga høje træer omkring observatoriet. Det “hjælper” jo også.

Og så et par ord om den lokale og helt nære seeing.
                    Jeg bor i en mindre provinsby, men maks 2 km til marker, skov og fjord.
                    Alligevel har jeg masser af udfordringer, for jeg har bla konstateret, at der er forskel på nabohusenes isoleringsgrad. Altså udledt af den lokale seeing og som jeg oplever den igennem teleskopet.
                    Stik syd over den ene nabos tag er der ikke problemer, men så snart jeg nærmer mig den anden nabo, så er der uro.
                    Når jeg helt over mod vest, så jeg observere hen over mit eget hus, så bliver det helt ad H til.
                    Jeg opdager med det samme, om en nabo åbner et vindue for at stå og ryge ud af det.
                    Jeg har oplevet at seeing brød sammen, da en bil stoppede og holdt på vejen bag naboens hus. Den stod i tomgang og ventede på en der sku med.
                    Da de kørte gik der 2 min og seeing blev som før.

Tja, det er blot nogle oplevelser jeg har haft.
                    Og på det bygger jeg, at den lokale seeing er endog en meget stor faktor.

Jeg kan sagtens forestille mig god seeing i Danmark, men jeg er overbevist om, at os der bor i byerne aldrig får den at se.
                    Det er ligegyldigt om der er kort til marker og skove. Det er dine naboer og genboer, der er problemet. Med al respekt forstås!
                    Men de insisterer jo på at have varme på og murstenshus, tegltag, fliseterrasse, asfaltveje, og de lufter ud og fyrer i brændeovnen osv osv.

Helt almindelig menneskelig aktivitet dræber den lokale seeing.
                    Så min konklusion er, at hvor der er mange mennesker er der dårlig seeing.

Lars Malmgren2014-03-17 15:48:26

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

Iflg. de data man nu engang kan opstøve omkring Selsey (sydlige engelske kyst) og vestkysten fra Blåvands hug og op til Hanstholm er der godt nok ikke meget der taler for at vestkysten skulle være ringere end den sydengelske kyst. F.eks. er der rigtig meget større afstand mellem vestkysten og næreste land som vinden kommer fra i langt de fleste vindretninger.

Et groft estimat tyder også på at temperatur forskelle mellem hav og land er lidt bedre i Selsey end ved vestkysten, men det er ikke meget. Ikke sikker på data

Den sydengelske kyst har dog en fordel, der er frit mod havet fra øst til vest, hvor i mod vestkysten er begrænset fra syd til nord.

Jeg kan ikke umiddelbart finde fakta der skulle pege i den retning at Selsey (sydengelske kyst) skulle være bedre end vestkysten. Men hvem ved?

Jeg syntes derimod det er et problem at vi alle, nærmest uden undtagelse,
                      udtaler os om noget vi som udgangspunkt ikke ved noget som helst om. Samtlige
                      inkl. jeg selv, udtaler os om seeingen og generaliser ud fra egne observationer
                      fra egne lokationer. Problemet er at jeg ikke kender en eneste som har gjort sig
                      den umage som samtlige anbefalinger, bøger, eksperter, meteorologer, dygtige
                      professionelle og amatør astronomer har anbefalet i mange år. Vi udtaler os
                      alle om seeing selv om vi pr. definition har placeret vores teleskoper et
                      totalt forkert sted. Ingen har på forum har vist mig et eneste eksempel på
                      placering der overholder selv de mest grundlæggende anbefalinger til placering
                      af teleskopet.

Og dog, mener at have hørt at Svalgaard førhen tog ud til
                      fjorden om formiddagen for at få bedste seeing til solobservationer.

Masser af andre ting går galt. Vi elsker f.ek.s at putte
                      teleskoperne i kupler selv om det længe har været kendt at det er en dårlig
                      ide. Hvor tit ser vi ikke til starparties at folk sidder 2-3 personer klods op
                      af teleskopet med en selv og computere som varmekilder, eller observer så vinden bærer ens kropsvarme hen over teleskopet.
                      Eller undervurder hvor længe et teleskop skal afkøles og om teleskopet kan
                      følge med luftens temperatur fald.

Jeg vil mene man ikke kan komme med generelle seeing
                      antagelser før man først har fået styr alle de kendte problemer. Alt andet er
                      antagelser baseret på tro og ikke data.

Opd. Kom lige i tanke om – på forhånd undskyld hvis dette bringer sindene for meget i kog.

Nightsky2014-03-17 18:54:58

jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

Nightsky wrote:

Jeg syntes derimod det er et problem at vi alle, nærmest uden undtagelse, udtaler os om noget vi som udgangspunkt ikke ved noget som helst om. Samtlige inkl. jeg selv, udtaler os om seeingen og generaliser ud fra egne observationer fra egne lokationer. Problemet er at jeg ikke kender en eneste som har gjort sig den umage som samtlige anbefalinger, bøger, eksperter, meteorologer, dygtige professionelle og amatør astronomer har anbefalet i mange år. Vi udtaler os alle om seeing selv om vi pr. definition har placeret vores teleskoper et totalt forkert sted. Ingen har på forum har vist mig et eneste eksempel på placering der overholder selv de mest grundlæggende anbefalinger til placering af teleskopet.

Og dog, mener at have hørt at Svalgaard førhen tog ud til fjorden om formiddagen for at få bedste seeing til solobservationer.

Masser af andre ting går galt. Vi elsker f.ek.s at putte teleskoperne i kupler selv om det længe har været kendt at det er en dårlig ide. Hvor tit ser vi ikke til starparties at folk sidder 2-3 personer klods op af teleskopet med en selv og computere som varmekilder, eller observer så vinden bærer ens kropsvarme hen over teleskopet. Eller undervurder hvor længe et teleskop skal afkøles og om teleskopet kan følge med luftens temperatur fald.

Jeg vil mene man ikke kan komme med generelle seeing antagelser før man først har fået styr alle de kendte problemer. Alt andet er antagelser baseret på tro og ikke data.

Opd. Kom lige i tanke om – på forhånd undskyld hvis dette bringer sindene for meget i kog.Cry

Hej Lars,

Den tid er forbi hvor det bringer noget i kog, i hvert fald hos mig. Vi har jo set det før. Men jeg bliver lidt trist til mode over den ringeagt dit indlæg giver udtryk for, over for dine danske kolleger i denne dejlige hobby der hedder planetobservation/foto. Jeg kan forsikre dig for at ringeagten på ingen måde er gengældt. Jeg har f.eks fulgt dit kikkertprojekt fra kulissen, og er fuld af beundring. Jeg er sikker på at det nok skal give resultater der står mål med anstrengelserne.

nightsky
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Jesper

Det er bestemt heller ikke ment som nogen som helst form for ringeagt overfor nogen. På ingen måder.

Jeg prøver også selv at argumentere for at vestkysten muligvis er et godt sted, men har ingen fakta at bygge det. Jeg burde nok tage min egen medicin og prøve de forskellige steder derude, når jeg nu kun bor ca. 1/2 times kørsel fra mange steder. Så kunne der komme facts på bordet.

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Hejsa.

To ting.

Kan man ikke kigge tilbage i DMI’s vejrarkiv, og få/finde data på de nætter hvor vi har kendte eksempler på lokale eller landsdækkende tilfælde af god seeing? Vi har jo nogle datoer nu….

En anden ting: Seeingen burde være bedre om sommeren/efteråret, da markerne der er dækket af bevoksning og træerne er i fuldt flor. Vi ser det dog næppe ved de markante forskelle der er på dag og nattemperatur. Men at havet er varmest om efteråret, burde hjælpe til at den bedste seeing “på landet, tæt ved havet” burde kunne findes i efteråret?

mvh
                            Jens

jens.jacobsen
                            Deltager
                              • Neutron star

Og med datoer mener jeg at vi hver især kunne kigge i vores egne arkiver og finde datoer med god seeing, gerne med fotosSmile

meld ind!

mvh
                              Jens

morten
                              Deltager
                                • Super Nova

Jens.Jacobsen wrote: …..Skove rundt om observatoriet skulle være endnu bedre, men jeg har ikke prøvet at sammenligne. Måske et emne på MAF??Den mellemfjerne seeing….

Hej Jens o.a.

Skove og vand. Der er delta meninger om dette, nogen siger at træer er en katastrofe, specielt fyrretræer skulle give dårlig seeing. Vand skulle være godt, selvom jeg aldrig helt har forstået det fordi der netop som du siger altid vil være gradienter til land…

Hvad er dine (jeres) erfaringer med træer?

Lars Malmgren
                                Deltager
                                  • Super Nova

Det er faktisk oplagt at opsætte et netværk af ATM seeing monitorer, som logger seeing.
                                  Det burde kunne bygges af et web-cam og en standard optik i en pexiglas dome koblet op til en gammel laptop.
                                  Den skal stirre på nordstjernen og et lille program beregner på billedet og skriver til en log-fil.

Bygges disse seeing monitorer af samme stumper kan loggene sammenlignes.

Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 97 i alt)
                                • Emnet 'Mars, Jupiter, Royce first light' er lukket for nye svar.