› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Mars, Jupiter, Royce first light
- Dette emne har 96 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 9 Är, 11 mÄneder siden af landbo. This post has been viewed 2726 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
15. marts 2014 kl. 16:19 #115195
teejayDeltager- Super Nova
Den er bare lekker
TeeJay
15. marts 2014 kl. 17:21 #115196
astrojensenDeltager- Neutron star
Det her er en ufatteligt interessant diskussion, fordi den pÄ flere punkter gÄr imod den gamle, gÊngse opfattelse, at store spejlteleskoper ikke skulle kunne bruges med fordel her i landet.
Et par kommentarer mere:
Vores seeing er sjÊldent helt i top, som Lars Z siger, altsÄ ikke Pic du Midi eller Mauna Kea seeing, men til gengÊld altsÄ heller ikke vÊrre end som i 90% af resten af den beboede del af verden og nok snarere lidt bedre end gennemsnittet.
Men vi kan altsĂ„ sagtens opleve forhold, som gĂžr store spejlteleskoper mindre heldigt egnede til planetobservationer, nemlig nĂ„r det pludselig bliver klart en vinteraften, hvor temperaturen sĂ„ falder en 10° – 15° pĂ„ en time eller halvanden. Det samme kan gĂžre sig gĂŠldende en forĂ„rsaften. Er opklaringen da kun kortvarig eller den til rĂ„dighed stĂ„ende tid er for kort, ja sĂ„ kan optikken ikke nĂ„ at akklimatisere sig, heller ikke selvom den starter med meget lille delta-T.
Til gengĂŠld HAR vi nĂŠtter her i landet, hvor man sagtens kan fĂ„ en 12″ – 16″ til at yde diffraktionsbegrĂŠnset. Har man midlerne til det og interessen for planetobservationer, sĂ„ vil det altsĂ„ bestemt kunne svare regning at satse pĂ„ den bedst mulige optik.
Thomas, Bornholm
15. marts 2014 kl. 17:27 #115197
Der er selvfÞlgelig ogsÄ en stor forskel pÄ, om man observerer visuelt eller fotografisk (indforstÄet: Med videokamera), idet kameraet kan fryse seeingen. Men et godt visuelt teleskop vil jo ogsÄ vÊre et godt teleskop til video, det omvendte er mÄske bare ikke altid tilfÊldet, idet man kan bruge et teleskop med stor sekundÊr obstruktion til succesful video, men ikke i nÊr samme grad til visuel observation. à rsagen er, at man kan fremhÊve kontrasten pÄ videoen via databehandling, og dermed i hÞj grad rÄde bod pÄ den lavere kontrast i et teleskop med stor sekundÊr obstruktion.
Thomas, Bornholm
15. marts 2014 kl. 17:59 #115199
jesperDeltager- Neutron star
Damian Peach sagde engang noget i retning af at man ikke ved hvad virkelig god seeing er fÞr man har observeret fra en tropisk lokation som Barbados. Det er en helt anden klasse. Jeg har ikke oplevet sÄdan en seeing, men jeg kan ved gennemgang af avier se at der nÊsten altid er et langt stykke op til der hvor der ingen seeingpÄvirkning er.
At Danmark skulle vÊre pÄ linje ned, eller bedre end 90% af den beboede verden stiller jeg mig stÊrkt skeptisk overfor, men det kan jo ogsÄ bare vÊre at Bornholm generelt er meget bedre end Amager. Noget af det bedste seeing jeg har oplevet var en periode med Jupiter i 2011, men selv de bedste avier fra dengang er langt fra at vÊre upÄvirkede af seeing.15. marts 2014 kl. 18:08 #115200
De allerfleste steder jeg har observeret fra i Danmark var nogenlunde lige gode/dÄrlige. Jeg har ogsÄ observeret fra Sverige (BohuslÀn) og her var seeingen generelt MEGET dÄrligere end i Danmark, det samme gÊlder i nogen grad Traryd (SmÄland).
Og lĂŠser man pĂ„ CN, sĂ„ siger de allerfleste, at deres seeing er dĂ„rlig, med maksimalforstĂžrrelser visuelt pĂ„ 100x – 150x pĂ„ nogenlunde gode nĂŠtter, hvilket er det samme som jeg generelt oplever.
Jeg tror ikke, Bornholm som udgangspunkt er dÄrligere end Amager, men mÄske gÞr nÊrheden til Kastrup, MalmÞ og KÞbenhavn en forskel?
Jeg tror altsÄ ikke, vi som danske amatÞrastronomer har det sÄ dÄrligt endda, hvad seeingen angÄr, i sammenligning med de fleste. Husk pÄ, det er kun fÄ, der bor pÄ Barbados, Florida Keys, Kreta, Pic du Midi, etc. Vi mÄ ikke sammenligne os dermed, det vil kun gÞre os kede af det.
Thomas, Bornholm
15. marts 2014 kl. 18:11 #115201
mogensDeltager- Super Nova
Det kan jeg skrive under pÄ, Jesper.-2010 og 2011 var noget af det bedste jeg har oplevet, intet har kunnet sammenligne sig med det.-At der siden har vÊret langt fÊrre skyklare nÊtter betyder selvfÞlgelig ogsÄ at mulighederne er blevet stÊrkt indskrÊnket, selv om man benytter hver lejlighed.
15. marts 2014 kl. 18:22 #115202
nightskyDeltager- Neutron star
Barbados seeing som det ses pĂ„ Peach’s avi’er har jeg ej heller oplevet endnu.
Jeg tror bare ikke man kan sige at ens egen seeing forhold er generel for hele Danmark. F.eks. er jeg er overbevist om at at et observatorium ved nordsÞen vil have bedre forhold end sÄ mange i Danmark. MÄske endda bedre end Selsey i UK.
Jeg syntes man tager munden for fuld hvis man pÄstÄr at Danmark har ringere seeing nÄr ens vurderinger af seeing er baseret pÄ observationer fra en altan, i boligkompleks, inde fra en kuppel eller i en by. Enhver burde vide at netop disse steder i mere end hundrede Är har vÊrete kendt som meget dÄrlige steder for seeing Det svarer lidt til at sige at man altid syntes det er hundekoldt i Danmark, baseret pÄ observationer som altid er lavet barfodet. Eller sige at metoder der skal holde elefanter vÊk fra afgrÞder virker perfekt, baseret pÄ afprÞvninger i Danmark.
Ud fra egne erfaringer har jeg konstateret at stÞrre problemer med seeing nÊsten altid skyldes fÊnomener i mit nÊromrÄde. Em-hÊtter der kÞrer hos naboerne, lufturo fra tage, asfalt og brÊndeovne, selve observatoriet er ikke ordentlig afkÞlet, spejlkÞling osv.
15. marts 2014 kl. 18:37 #115203
mogensDeltager- Super Nova
Jeg kan kun udtale mig om den seeing jeg oplever her og ikke om brÊndeovne og emhÊtter.-Men jeg skal gerne bringe et billede fra 2010 i genbehandling med AS2, et sÄdant rÄmateriale har jeg ikke oplevet siden-og deter observeret fra det samme sted
15. marts 2014 kl. 18:47 #115204
Jeg tror ogsÄ det er et definitionsspÞrgsmÄl hvad man oplever som god seeing. Vi ser relativt ofte beskrivelser som fantastisk, fremragende, sÄ og sÄ meget pÄ pickering eller ferskenskalaen. Det er da forstÄeligt at man lader sig rive med af en god oplevelse, det gÞr jeg ogsÄ selv, men nÄr begejstringen har lagt sig og jeg kigger pÄ data kan jeg se at der er et godt stykke vej op til det perfekte.
Det der gĂžr forskellen fotografisk er de perioder – som der kom nogle af i 2010-11 som Mogens ganske rigtigt siger – hvor mĂ„ske 25% frames er diffraktionsbegrĂŠnsede. Det kan ikke kaldes perfekt seeing men resultatet kan alligevel blive et billede der er sĂ„ godt som teleskopet kan yde, fordi 10k frames ud af 40k frames er nok til at optimere SNR og dynamik. Og her vil ting som den bedste mulige optiske kvalitet gĂžre en synlig forskel. Det vil de sikkert ogsĂ„ hvis der er fĂŠrre optimale frames, men i mindre grad.
15. marts 2014 kl. 19:09 #115205
Mit eget observationssted er omgivet af en stor grÊsplÊne i de fremherskende vindretninger og min lille have er lavt beplantet. Soklen stÄr pÄ grÊs. Der er kun villakvarterer flere km mod vest og nord i retning af kÞbenhavn. Fra vest, over syd til Þst er der mange marker og naturomrÄdet vestamager. Startbanen ligger 1,7 km her fra i sydÞstlig retning. Flyverne ses tit lette i lav hÞjde, men jeg har endnu tilgode at se en pÄvirkning af livebilledet fra en flyver der gÄr under synsretningen.
15. marts 2014 kl. 19:13 #115206
Jeg tror ogsÄ det er et definitionsspÞrgsmÄl hvad man oplever som god seeing.
Helt enig. Hvad jeg betegner som god seeing, vil mÄske ikke vÊre det for én, der bor i Florida, og hvad han betegner som middelgod seeing vil jeg mÄske betegne som absolut fremragende.
Thomas, Bornholm
15. marts 2014 kl. 19:32 #115207
outlookDeltager- Super Nova
I den forlÞbne uge har jeg oplevet seeingen fra elendig til fantastisk, altsÄ hele fÞlelsesregisteret. Og kan ikke tilskrives den lokale seeing for betingelserne og procedurerne her var de samme.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting15. marts 2014 kl. 19:53 #115209
Der er ingen tvivl om, at den del af atmosfÊren, der er, om jeg sÄ mÄ sige, uden for rÊkkevidde (som vi altsÄ ikke umiddelbart kan pÄvirke ved at flytte os en kortere strÊkning), har en stor betydning.
JetstrĂžmmen nĂŠvnes ofte, men hvor stor en betydning har den egentlig? Har den en betydning, fordi den pĂ„virker vejret (og dermed den lokale seeing lĂŠngere nede) eller er den selve problemet? Hvad er den egentlig? Er den en slags “flod” af luft, med en anden temperatur end den omgivende? Havde den helt ensartet temperatur ville vi vel ikke se nogen problemer med seeingen?
Thomas, Bornholm
15. marts 2014 kl. 21:05 #115211
JetstrÞmmen bytyder ofte, men ikke altid dÄrlig seeing, det er kun en tommelfingerregel. JetstrÞmme er bÊlter med meget hÞj vindhastighed hÞjt i atmosfÊren. Flyene bruger dem tit til at skÊre af rejsetid og brÊndstofforbrug.
Hvis nogen skulle vÊre interesseret i at se hvad jeg mener med at den bedste danske seeing ikke er perfekt, kan i downloade denne avi pÄ 700mb: http://www.astrofoto.dk/astrofoto/2011-10-23_00-55-11.Avi. Afspiller man den som film ser det vÊldig flot ud (bortset fra at monteringen ryster, jeg havde et eller andet problem), men hvis man Äbner den i http://www.astrofoto.dk/astrofoto/avi2bmp_0_49c_us.zip eller et andet program der giver mulighed for at bladre igennem enkeltframes, kan man se at det langtfra er alle frames der er upÄvirkede af seeing. Og det er 60 fps hvor seeingen skifter fra en frame til den nÊste. Ville en visuel observatÞr vÊre istand til at se den seeing, eller ville han/hun konkludere at seeingen var perfekt?15. marts 2014 kl. 21:07 #115212
nightskyDeltager- Neutron star
outlook wrote:
I den forlÞbne uge har jeg oplevet seeingen fra elendig til fantastisk, altsÄ hele fÞlelsesregisteret. Og kan ikke tilskrives den lokale seeing for betingelserne og procedurerne her var de samme.
OvenstÄende observation fortÊller kun at seeingen har vÊret bedre den ene aften frem for den anden. Den siger intet om kvaliteten af den lokation du observer fra udover at man kan bruge stedet. Sandsynlig havde seeing pÄ begge aftener mindst vÊret en tand bedre hvis du havde stÄet ude pÄ mark langt fra seeing forstyrrende ting, ganske som alle astronomi bÞger og erfarne astronomer foreskriver.
F.eks. er der nogle gutter som observer nÊr vandet pÄ en Þ. De oplever ogsÄ seeing som mindre god, som i perioder kan svinge sig op til rigtig god. Nogle gange er seeing dÄrlig pÄ den ene side af kysten og lidt bedre pÄ den anden. Ikke langt derfra pÄ samme Þ oplever man fantastisk seeing ofte, nemlig pÄ toppen af Teide.
Hvis de to gutter ikke havde vÊret pÄ toppen eller lÊst om de gode seeing forhold, kunne de med samme logik havde pÄstÄet at Þen altid havde ringe seeing.
Samme historier hĂžrer vi fra Gran Canaria, Kreta m.fl.
Nightsky 2014-03-15 20:08:43 -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Mars, Jupiter, Royce first light' er lukket for nye svar.