Mars ikveld

• Dette emne har 9 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år siden af rune. This post has been viewed 383 timescb. This post has been viewed 383 times. This post has been viewed 383 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

rune.cb.
    Deltager
      • Super Nova

Etter å ha investert i ny 2 x Barlow Ultima SV og nytt okular (Vixen LV 20mm) var jeg svært spent på å observere Mars ikveld. Forrige gang jeg kikket på Mars, var med Celestron Pløssl 32mm. Jeg fikk ingen god fokus på Mars da (kun en gul planet uten konturer). Med det nye optiske utstyret hadde jeg imidl. ventet en kraftig forbedring, men dengang ei ….. Det ble kun en “svak” forskjell da jeg jeg heller ikke ikveld kunne se / observere hverken polene, konturer av kratere eller noe annet.

Iflg. de optiske forhandlerne hvor jeg kjøpte dette tilleggsutsyret, skulle både okularet og barlowlinsen, være svært bra og utmerket til bl.a. planeter

og DSO`er.

Jeg vet det kan være mange faktorer som avgjør de visuelle observasjonsforholdene (f.eks. dis, lysforhold, forurensning og atmosfæriske forstyrrelser), men jeg stiller også et spørsmålstegn ved teleskopet!

Er teleskopet for dårlig/svakt til å kunne se konturer og evt. kratere på Mars under gode forhold ….. ?

(Som det fremgår under, har jeg teleskop av typen: Celestron Omni XLT 150mm f/5 (R) equatorial refractor with Starbright XLT optical multicoatings).

Hvis noen kan uttale seg om dette, ville jeg være svært takknemlig! Smile

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

nhaagh
      Deltager
        • Super Giant

Hej Rune,

Du bør kunne se polkalotten i en 150mm refraktor på næsten alle aftener – selv med mindre god seeing. Men det kan måske tænkes at den meget korte brændvidde (f/5) giver så meget farvefejl at detaljerne udviskes. Derfor kunne du prøve at anvende et filter der formindsker effekten af farvefejlen. Se f.eks. http://www.baader-planetarium.com/pdf/fringe_killer_e.pdf

Mvh Niels

rune.cb.
        Deltager
          • Super Nova

Hei Niels,

Brennvidden er egentlig 5.9, men denne lille forskjellen betyr vel egentlig ikke så mye. Jeg bruker et semi-apo filter (Baader) for å unngå/begrense fargefeil, men jeg ser igrunnen svært liten forskjell med og uten dette filtere.

Jeg er forøvrig enig i at jeg burde kunne se mer av bl.a. polkalotten (og enkelte andre konturer/nyanser) med en 150mm refraktor. Jeg bor helt i utkanten av Oslo og det kan være at lysforurensning fra byen, pluss endel andre ting (som nevnt over) forstyrrer endel av observasjonen.

Det er heller ikke spes. enkelt å observere DSO`er, da forholdene for dette begrenses av de samme årsakene. Noe særlig over 4.0 magnitude er ikke mulig å se (så her må det være visuelle forstyrrelser), da svakeste synlige stjerne iflg. forhandler skal være 13,4 magnitude.

Mvh Rune.

rune.cb.
          Deltager
            • Super Nova

Hvis flere enn Niels kan uttale seg, hadde det vært fint!

Mvh Rune.

k_holst
            Deltager
              • Nova

Omni 150R har en fokallængde på 750mm så det ER en f/5!

Når du bruger et 20mm okular og 2*Barlow får du en forstørrelse på 75x. Det er ikke ret meget til planeter.

På en aften med god seeing bør din kikkert kunne trække op til 300x. Dvs. et 5mm okular og 2*Barlow.

Det kunne være fint hvis du kunne prøve at låne nogle okulare og eksperimentere lidt med, f.eks. 5,8,10 og 12mm.

Det vil være lidt forskelligt fra aften til aften, men du vil nok opdage at du får det bedste syn på planeterne med 150-300x forstørrelse.

Her er en beregner hvor du kan lege lidt med okularstørrelse: http://www.lyra.dk/beregn.asp

Polkalotten og nogen farvetegninger på skiven bør du kunne se.

rune.cb.
              Deltager
                • Super Nova

Ok, takk for det Kim! Smile

De visuelle forholdene pleier vanligvis ikke å være så gode her på denne tiden av året, bl.a. p.g.a. kuldedis, svevestøv, forurensning osv. Jeg bor riktignok i høyden, men “filteret” av disse tingene ligger såpass høyt at det forstyrrer endel av sikten opp mot himmelen. Sikten er f.eks. mye bedre om høsten etter regnvær.

Jeg tror nok disse tingene utgjør en vesentlig del av begrensningene på den visuelle observasjonen. Svakest synlige objekt/stjerne skal jo iflg. forhandler være ca. 13,4 magnitude.

Dette med å prøve mindre okularer (f.eks. 5, 10 eller 15mm) for å øke forstørrelsen skal jeg prøve. Dette kan være en god løsning! Wink

Mvh Rune.

rune.cb.
                Deltager
                  • Super Nova

Hei Kim,

Iflg. Lyra`s beregninger, gir et okular på 3,2mm brennvidde en forstørrelse på 500 x. 5mm gir en forstørrelse på 300 x osv. Vixen LV 20mm som jeg brukte på mandag, gir kun en forstørrelse på 75 x, så her er det tydelig at brennvidden på okularet betyr mye!

Dette er nok noe av forklaringen på at jeg ikke kunne se polkalottene på Mars. Smile Det er tydelig at jeg må gå til innkjøp av et okular på enten 3 eller 5mm. Jeg har fått anbefalt å bruke et HR Planetokular (3 eller 5mm) TMB-design.

Mvh Rune.

rune.cb.
                  Deltager
                    • Super Nova

Mars ikveld:

Tid: Kl. 18:15

Temp.: – 5° Celsius

Retning: Øst – Sør/Øst

Avstand: 1,5 AE

Lysstyrke: – 0.57 magnitude

Asimut/høyde: +94° 45’/ +30° 11′ (+/-)

Veldig gode forhold ikveld. Prøvde et Meade 12,4 mm`s okular som gir 90% mer forstørrelse enn Vixen LV 20 mm (75x). Det var tydelig forskjell og jeg kan nå se enkelte konturer av kratere på planeten, men enda ikke polene. En av månene til Mars var også tydelig å se ikveld. Dette ser veldig bra ut med tanke på bestillingen av HR Planetokular (3,2 mm) som gir 500 x forstrl.

Mvh Rune.

Anonym
                      • Super Nova

Hej Rune

Du bør kunne se polkalotten på mars samt mørke områder med din 150mm refraktor.

Jeg har selv to 150mm f5 skywatcher og vil tro begge mærker har optic fra samme fabrikant!

Jeg har dog ikke prøvet mars med dem endnu, men Saturn viste tydeligt casini delingen, crepe og svagt mørkt pol område og det er skarpt og contrastrigt ganske vist med masser af farvefejl.

Jeg vil næste gang det er klart vejr prøve Mars med dem og vil berette tilbage om resultatet.

Min lille 90mm Apo viser tydeligt og skarpt polkappen og mørke formationer på Mars med 6mm okular som = 83x

Nogle gange kan det også være en god idé at blænde åbningen på teleskopet ned så du får et længere f-forhold og dermed reduceret farvefejl.

Mvh

Rodi

rune.cb.
                      Deltager
                        • Super Nova

Da har jeg omsider fått mitt TS Planetary HR 3,2 mm`s okular. Mars står for tiden litt for høyt på himmelen, men Saturn har en svært gunstig plassering. Dette blir artig å prøve en kveld himmelen er klar og fin! Tongue

Mvh Rune.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Mars ikveld' er lukket for nye svar.