Mars 28.12; 6 og 9.25.

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Mars 28.12; 6 og 9.25.

• Dette emne har 3 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 2 måneder siden af thor. This post has been viewed 193 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

thor
    Deltager
      • Moon

– lige en lille obs. rapport fra vesterbro; var ude igår og se på mars med egen 6″ refraktor og ikke mindst tommy franks 9.25″ carbon SC (first light). Kl. 24-01 så vi på mars med refraktoren og brugte baader kontinuum filter, der var tydelig polkalot og spredte mørke områder. Seeing var ok, så forventningen til et blik gennem 9.25″ var stor, der blev kollimeret – og så var der Mars! fin kontrast, især var det en oplevelse at se den fine farvekontrast og nuancerne i overgangen fra et sydligt mørkt område til det lyse, og så var billedet påfaldende roligt, mere end jeg havde forventet af en SC, kun lidt wobbling af fokus. Så helt klart en vinder over 6″eren, selvom begge teleskoper gav gode detaljer igår.

mvh

rune.cb.
      Deltager
        • Super Nova

Fin rapport det der, thor! Jeg går oxo med planer om det samme, men posisjonen til Mars er fremdeles noe ugunstig i forhold til mitt observasjonssted. Februar egner seg bedre. Da står planeten svært gunstig! Smile

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

rune.cb.
        Deltager
          • Super Nova

Ikveld hadde jeg Mars innen rekkevide, men så ….. skyet det til. Kikket først litt på månen under gode observasjonsforhold (dvs. litt kuldedis i forgrunnen), men detaljer og kratere var synlige. Smile

Mars har jo en oppadgående bane/kurs på himmelvelvingen fra øst mot sør, så jeg “øynet” muligheten for et “scoop” på denne planeten ikveld, men dengang ei ….. DET SKYET TIL !!! Cry

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

thor
          Deltager
            • Moon

ak ja, det samme her i Kbh., men der er heldigvis lidt tid til oppositionen 29/1, så vi må håbe på flere klare nætter!

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Mars 28.12; 6 og 9.25.' er lukket for nye svar.