Mars 18 september og 5 oktober.

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Mars 18 september og 5 oktober.

• Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år, 4 måneder siden af claus. This post has been viewed 880 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

claus
    Deltager
      • Main Sequence

Så fik jeg øvet lidt på Mars.
      18 september kl. ca 02:00 stack af ca. 250 frames i Registax 6, og 5 oktober også ved 02:00 tiden, stack af ca. 50 frames.

Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.

Vedhæftninger:

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Claus.

Ganske imponerende med et DSLR!
        Godt gået.

mvh
        Jens

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Claus glemte lige at skrive, at optagelserne ikke er lavet med DSLR 🙂

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Okay!

Så er det nogle ret beskedne stakke! Jeg optager gerne 10000 frames i f.eks rød på Mars.

starfighter506
            Deltager
              • Moon

Hejsa

Har et ældre Canon 40D, kan det modificeres til astro også, og hvis hvordan gøres det ?

Hilsen Allan

ginge
              Deltager
                • Giant

hjemmelaget 10″ og hjemmelaget gaffelmontering?! Respekt!! Fint bilde også!

Mvh Ginge

claus
                Deltager
                  • Main Sequence

Nå nu må jeg vist hellere se at få svaret, undskyld men blev pludselig temmelig ophængt af arbejde. Det er et ZWO ASI462MC kamera og 107 mm refraktoren som jeg har lavet fotos med. Har optaget en del video også.
                  Jeg har indtil videre ikke kunnet få video opsplitning til at fungere i Registax 6, så det er en “stribe fotos” som er stacket. Jeg har søgt på nettet efter en “how to do” mht. registax 6 og video, men den fungerer IKKE, Flemming R. Ovesen har sendt mig nogle links som burde virke, men jeg har ikke haft tid til at prøve om det virker, det burde give et bedre resultat, så hvem ved måske kan jeg opnå et bedre resultat. Jeg har forsøgt mig med min dejlige Newton, men den gamle 2 X Barlow som jeg har giver ikke noget godt resultat på Mars, (gætter på at kvaliteten af den gamle Barlow er for ringe). Med min fine 5 X teleXtender drukner Mars i flimmer med Newton, men har indkøbt en ny 3 X teleXtender, så håber at den performer bedre på Newton end den lille refraktor, det må de næste klare dage vise. Kolimmeringen af Newton er tjekket og o.k.

Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.

claus
                  Deltager
                    • Main Sequence

Du kan få dit Canon 40D modificeret hos teleskop Express i Tyskland, https://www.teleskop-express.de/ de fjerner dagslys filteret foran chippen så slipper alle bølgelængder igennem, det koster ca. 1500 kr. inkl. fragt. Nogle modeller Canon vil de dog ikke have med at gøre, men tjek på deres hjemmeside, eller skriv til dem omkring 40 D. Ellers er det en mulighed at indkøbe et brugt 1100D på DBA eller gul og gratis for omkring en 1000 kr. seddel, det tager de GERNE, fik selv modificeret mit eget der.

claus
                    Deltager
                      • Main Sequence

Mange tak for ros Ginge.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.