Markarians chain

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Markarians chain

• Dette emne har 14 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af johnni. This post has been viewed 137 timesgade. This post has been viewed 137 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

mogens
    Deltager
      • Super Nova

Markarians chain er nok den mest kendte samling af galakser i Virgohoben.-Centret af kæden fotograferet over to nætter i lidt for meget dis sidste uge.-Taget med Artemis 4021, TSA-102 med reducer, Baader 2″LRGB filtre, ialt ca. 3.timer, guidet med Lodestar.

nive
      Deltager
        • Super Nova

Hej Mogens .

Super billed og super guide.

Når jeg kommer forbi Ålborg , komer jeg og ser hvordan

du tryller med guidingen (he he )Big%20smile

mogens
        Deltager
          • Super Nova

Hej Nils

Tak for det.-Giv lige et praj først.-Jeg er opvokset i Thisted og har hele min barndom haft udsigt til den smukke ø MorsEmbarrassed

tomvictor
          Deltager
            • Giant

Oi Mogens, her har nok tåken spillt puss med din fargebalanse.

Forslag: Sjekk dit histogram, du klipper nesten i blå, rett opp så god du kan, kjør også en gradientXterminator dersom du har det. Tåken tar bort mye av de fine detaljene i galaksene, men du har fått med mange små fine galakser inimellom. Det beste er nok om du kan finne de enkle subs som det er tåke på og fjerne disse fra stacken.

Fornax Ligthtrack II
            Tokina AT-X 300mm f 2.8
            Canon 600D Baader

mogens
            Deltager
              • Super Nova

Hej Tom

Dit falkeblik ser da også altTongueJeg har brugt XTerminator, men den virker bedre hvis der kun er en enkelt eller to galakser.-Her ville en mørk himmel uden dis og lysforurening gøre underværkerEmbarrassed

mogens
              Deltager
                • Super Nova

Jeg har skruet lidt på histogrammet, men baggrunden er ret umulig at have med at gøre.-Den er bedre på et billede af hele kæden jeg tog sidtste år.

nhaagh
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Mogens,

Rigtigt flot billede af et spændende område.

Jeg var ude at besøge en med en 20″ dob sidste uge hvor vi kikkede på området. Der var ni galakser i feltet på en gang med et 13mm Ethos. Fantastisk at se mange forskellige galakser på en gang (aperture rules).

tomvictor
                  Deltager
                    • Giant

Ja det er bedre, for å få den blå kanal opp sammen med de andre så går du på levels, velger blå kanal, øker deretter “output Levels” slik at den kommer mer på linje med de andre. Det er ikke helt etter boka men det fungerer som en nødløsning.

XTerminator klarer vist fint bilder med mange galakser, bruk lasso tool med god margin rundt de galakser som ikke skal være med i beregningen, velg så “select inverse” å kjøre XTerminator da.

Fornax Ligthtrack II
                    Tokina AT-X 300mm f 2.8
                    Canon 600D Baader

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

Ethos Thumbs%20Up 20″Thumbs%20Up

mogens
                      Deltager
                        • Super Nova

Tak for alle kommentarerSmile

Tom, jeg har brugt XTerminator på samme måde som du beskriver, men programmet har, trods flere forsøg ikke kunnet fjerne de kraftige forskelle i lysintensiteten, der er i råbillederne, så noget “Pretty Picture” bliver det aldrig.- det er dog et yderst interessant område, både for fotonørder og de visuelle.-Et område jeg gerne vender tilbage til, under lidt bedre betingelserEmbarrassed

Finn
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Mogens, har de ikke nogle nr. NGC eller Meisser?? De ser rigtig spændende ud. Finn2009-04-29 08:58:29

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Jeg har lavet et, som viser hvad mange af dem hedder:

Det er ikke lavet over Mogens billede… !

Finn
                            Deltager
                              • Neutron star

Takker Michael, den ser rigtig spændende ud, og jeg vil prøve den en af afterne.

mogens
                              Deltager
                                • Super Nova

Hej Finn

Kæden er opkaldt efter en armensk astronom.-Michael:Fint med oversigten Her er et link til et APOD-billede http://apod.nasa.gov/apod/ap050316.html med lidt oplysninger.

johnni.gade
                                  • Giant

Det var alligevel nogen galakser. Flot du har fået dem alle så godt med.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'Markarians chain' er lukket for nye svar.