Manual til DSS

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Manual til DSS

• Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 5 måneder siden af klausindc. This post has been viewed 151 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

rune.cb.
    Deltager
      • Super Nova

Som nybegynner på DeepSkyStacker er ikke “help-menyen” helt enkel å skjønne. Det kunne derfor vært ønskelig om noen kunne lage en manual for nybegynnere på stacking av DSO-frames, slik at man kommer lettere igang med stackingen og et ferdig behandlet bilde.

Det er sikkert flere enn jeg som trenger dette. Det behøver selvsagt ikke å være en manual på flere sider, men en kortfattet og punktvis brukermanual som er relativt enkel å skjønne for en nybegynner.
      Takker for evt. forslag og svar! Smile

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

rune.cb.
      Deltager
        • Super Nova

Jo, jeg snakker engelsk, men en enkel og kortfattet manual på dansk eller norsk, ville gjort det hele mye enklere. Den første delen ser relativt grei ut, men fra “Bath Stacking” og utover ble det litt verre.

Spm.: Vet noen om det finnes alternativer til DSS, som kanskje er noe enklere ? Da slipper jeg å bruke en masse tid på å lære DSS.

Mvh Rune.

noodles
          • Super Giant

Jeg brugte IRIS før jeg lærte DSS at kende, men jeg tror ikke at du finder noget der er meget mere brugervenligt end DSS. Slet ikke gratis.

Du kan prøve med en Google Translate, men jeg vil sige at hvis du gennemgår Quick Start og Registering and Stacking Tab så skal du nok få et godt resultat efter lidt øvelse.

rune.cb.
          Deltager
            • Super Nova

Ok, takk for det, Noodles! Smile

Mvh Rune.

joakim
              • Giant

Ja det hadde vært fint med en “liten” forklaring på dette programmet ja, bare sånn for å komme igang!

Joakim

John
              Deltager
                • Nova

Hej Rune

Her er et link til en DSS begynder guide

jeg bruger ikke selv DSS så jeg ved ikke hvor god den er.
                Jeg og mange andre bruger Nebulosity til at stacke med. Det er meget let at gå til, men er jo ikke gratis som DSS. God fornøjelse!

hilsen John

John2011-09-19 08:49:44

rune.cb.
                Deltager
                  • Super Nova
                  Hei John,
                  Takker for linken du la ut! Den ser veldig grei ut og oversiktlig ut. Jeg skal kikke på den ved anledning. Smile
                  Spm.: Vet du hva som er minste antall frames man trenger for et brukbart resultat av stackingen i DSS ?

Mvh Rune.

rune.cb.
                  Deltager
                    • Super Nova

Viktig spørsmål:

Jeg har nå stacket en serie med frames i DSS og fått et ferdig bilde. Spørsmålet er imidl. hvordan jeg får lagret M45Autosave.fts – til .jpg (format) ?

Mvh Rune.

Anonym
                      • Nova

Hei Rune !

Når du har behandlet ferdig bildet etter din smak, går du i menyen til venstre under “Prosessing” og velger “save image to file” !
                      Da får du opp nytt vindu der du velger eventuelt filnavn og filformat du vil lagre i.
                      Håper du finner det !
                      Autosave er bare en automatisk lagring i tilfelle DSS f.eks skulle henge seg opp eller lignende og ikke nødvendigvis bildet slik du hadde behandlet det ferdig.

rune.cb.
                      Deltager
                        • Super Nova
                        Hei Arne Martin,
                        Da har jeg lagret bilde som du har beskrevet over. Det ble lagret som en fts.fil på 228 Mb. Problemet da er kanskje å konvertere denne filen til .jpg format.
                        Såvidt jeg vet støtter ikke Olympus Master denne filtypen (det har jeg forsøkt) og jeg har heller ikke Photoshop hvor jeg kan konvertere i. Hvordan får jeg da endret filtype ….. ?

Mvh Rune.

klausindc
                          • Moon

Mange tak til John for link til DSS begynder guiden, det var lige præcis hvad jeg manglede

Klaus

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Manual til DSS' er lukket for nye svar.