Mange ledninger

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Mange ledninger

• Dette emne har 11 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 208 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

alan
    Deltager
      • Super Giant

Så blev der tid til lidt ATM

Hele sidste vinter sloges jeg med dårlige USB forbindelse, dels pga. for lange kabler, men også fugt. Jeg tror jeg har fundet løsningen. – Computer, ekstern HD, strømforsyninger etc. bygges ind i en flamingoboks eller køletaske. Køletasken sættes under teleskopet.

Samtidig har jeg indkøbt en USB3.0 hub fra Sandberg. Hubben er placeret på teleskopet og strømforsyningen i køletasken.

For at få varmen væk fra køletaske og teleskop, skal der i køletasken monteres et sug, så varmen ledes ned i kabelrøret og væk fra observatoriet.

Computerskærmen skiftes til en HDMI løsning. (Lige nu et LCD tv.)

Hele ombygningen giver få og korte usb-kabler, hvilket gerne skulle gøre billedoverførsel, guidning og kontrol over teleskopet problemfrit.

Men lige nu hersker Kaos.

I skulle have haft et billede men den funktion bliver jeg nægtet adgang til.

Mvh Alan

alan
      Deltager
        • Super Giant

Så kom billedet med

Mvh Alan

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Ja – jeg kan lige se det for mig, Tarzan aka Alan svinge i en “lian” fra PC’en over til teleskopet

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Der er da lidt at skvatte i, når lyset bliver slukket 😉 – men nu har

du jo også valgt at montere kontrolcentret på kuplen.

Kan det ikke lade sig gøre, at montere kontrolcentret i gulvet ind mod

huset, så du kan få ledningerne ned i gulvet?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

alan
            Deltager
              • Super Giant

Det går fremad, lige nu er jeg ved at fremstille en isoleret boks til montering af 12V og 29A strømforsyning som skal leverer strøm til hele opstillingen, via en strøm hub som bliver monteret på undersiden af teleskopet. Suget i boksen kommer fra en badeværelses ventilator.

Igen bliver jeg nægtet muligheden for at uploade et billed.

Mvh Alan

alan
              Deltager
                • Super Giant

Så komme billedet også med.

mvh Alan

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Hej Alan

Fin ide med at placere pc’en i en isoleret kasse

Jeg kan ikke lige ud fra din beskrivelse gennemskue, hvordan den

endelige konfiguration kommer til at se ud. Skal skærmen blive, hvor

den er?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Anonym
                    • Nova

Alan wrote:

Suget i boksen kommer fra en badeværelses ventilator.

Hvorfor har du sug i boxen?

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Varmen fra pc’en skal jo ledes væk.

Anonym
                        • Nova

Torben Taustrup wrote: Varmen fra pc’en skal jo ledes væk.

Vil det ikke være en fordel at bruge naturlig konvektion så temperaturen i boxen forhåbentlig altid er over dugpunktet?

alan
                        Deltager
                          • Super Giant

Det sug der etableres ved hjælp af ventilatoren skal flytte varmen gennem et rør Ø70mm ca 5m. Naturlig konvektion er efter min vurdering ikke nok.

Mht. skærm og tastetur er det stadig på skrivebordet, men HDMI signalet splittes og der bliver sat en skærm op på mit kontor.

Anonym
                            • Nova

OK, troede ikke varmen skulle flyttes 5 meter væk. Så er det nok påkrævet med ventilator.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Mange ledninger' er lukket for nye svar.