Månen vil slet ikke i fokus

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Månen vil slet ikke i fokus

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 10 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 32 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

birkedal79
      • Asteroid

Nu har jeg haft mit ny indkøbte teleskop stående i et par uger fordi det har været sådan nogen kedelige nætter men nu idag har jeg været ude for første gang. Sad fast derude i 2 timer og jeg synes bare det var skønt med den klare luft 🙂

MEN jeg har et par startproblemer. Håber nogen herinde kan hjælpe. Jeg har et skywatcher BKP1145EQ1 og med fuldte der et par linser og ved siden af har jeg købt en barlow samt t-ring osv til at sætte mit dslr til. Det fungere også men månen vil ikke i fokus. Hvis jeg bare skal kigge stjerne er det fint nok, de bliver fine og tydelige. Men så snart jeg sætter teleskopet over til månen så bliver det hele noget uklart og jeg kan ikke finde fokus.

Jeg troede først der var noget helt galt med det hele men da jeg så rykkede over til blot at ville kigge stjerne så blev det et helt andet billede.

Efter min første tur ude vil jeg sige jeg er øv over det med månen men håber nogen herinde ved hvad jeg skal prøve mig frem med men jeg vil også sige at det giver en dejlig ro over sig, bare at sidde der og kigge. 🙂 og det er ikke engang noget vildt teleskop jeg har mig, tænk hvor man mon er henne om 10 år 🙂 hehe….

Kan nogen mon hjælpe mig videre med min måne for rent billede mæssigt er den jo nok det jeg kan kaste mig over i forhold til dslr jeg finder nok ikke så mange andre ting.

Tager i mod jeres gode råd med kyshånd.

Natte hilsner fra Birkedal der nu vil gå i seng…. Nat nat…

habo
      Deltager
        • Super Giant

Hej Birkedal79, dejligt at der kommer nogle piger i forum, dem kan vi godt bruge nogle flere af. Men til dit problem, jeg kunne godt ønske mig at du var lidt mere konkret om problemet, er det fordi okularet ikke kan komme langt nok ind i okularudtrækket, hvilket er et ret udbredt problem for Newtons, eller skal okularet længere ud.

Det er lidt mærkeligt at du kan få focus på stjernerne men ikke på månen, det burde ikke være muligt, jeg kunne tænke mig, at det skyldes at du bliver blændet af lyset fra månen det kan være ret kraftigt og det teleskop du har, har en ret stor åbning. Her er så den gode nyhed det kan ret let løses, her er nogle muligheder:

1. Prøv med et andet okular med en kortere brændvidde, hvis du har flere, gerne 12-18mm det kan reducere den mængde lys der når øjet.

2. Der fås nogle ND filtre (Neutral density=gråfiltre) jeg har dem i 2x og 4x det giver tre muligheder hvis du skruer to sammen, de skrues i okularet, og de reducerer lyset ret kraftigt uden at ændre på farven.

3. En ret dyr løsning er polariseringsfiltre, man kan købe et sæt med to, og ved at dreje dem i forhold til hinanden, kan man regulere lyset op eller ned helt trinløst, det er den professionelle metode og er ret dyr.

4. Den billigste metode, og nok den der passer dig bedst, er simpelthen at klippe et rundt stykke pap der passer til åbningen i dit teleskop, og derefter klippe et rundt hul i papskiven på størrelse med en 20 krone eller større, hullet må gerne sidde ude i den ene side, og du kan klippe hullet større eller flere huller, hvis der kommer for lidt lys i gennem, det er den absolutte discount løsning, men virker fint.

Skulle det ovennævnte ikke være problemet, ja så vil jeg foreslå at du tager et billede af dit okularudtræk og ligger det ind på forum så vi kan danne os et indtryk af hvori problemet består!!

Hilsen

Hans

henrik
        Deltager
          • Nova

Hej Birkedal

Tillykke med det nye teleskop, og dejligt at høre du havde en god aften med det.

Du skriver ikek noget om hvilket okular (forstørrelse) du brugte?

Der følger 2 okularer på 10 og 25mm og en barlow med kikkerten.

De giver:

25mm: 20x (2,5graders synsfelt)

10mm: 50x (1grad)

10mm + barlow: 100x (½grad)

Månen er kun ½grad i diameter, så når du bruger 25mm’eren, bliver Månen kun en lille klat i midten, der dermed bliver meget skarp.

Det er der 2 problemer ved:

1. Den bliver så lilel og lysstærk at det er lige før øjnene løber i vand!

2. Du får en udgangspupil på 5,7mm, mens din pupil trækker sig sammen til et par mm. Så kan man få det der klades “Tunnel-vision”, hvor det kan blive svært at få anbragt øjet rigtigt, så man kan se billedet ordentligt (lidt lige som at kigge gennem et rør (deraf navnet) – er det noget du kan genkende?

Du kan så som Hans foreslår bruge et filter, som vil hælpe på problemet, men det vil også hjælpe at skifte til en højere forstørrelse som fx. 10mm okularet (hvis det er det der er problemet)

Men om det er det kommer an på:

Da du skiftede fra at kigge på stjernerne til månen, flyttede du da på fokus, eller skiftede okular?

Og hvilket okular brugte du?

Når du kommer omkring til at fotografere med DSLR, skal du bruge barlowen, ellers kan 114mm’eren ikke umiddelbart nå fokus med et spejlrefleks-kamera.

Mvh Henrik

http://www.lyra.dk

birkedal79
            • Asteroid

Tak for jeres svar. Jeg blev helt klart blændet af lyset, det virkede mere som et vildt lysegult lys og jeg var et par sek. Om at tilpasse mig mørket igen nå jeg træk øjet væk.

Jeg synes ikke jeg havde problemer med at få sat noget på plads. Og hvis jeg satte mit dslr til kunne jeg svagt se på kameraet at det var noget rundt jeg kiggede på. Men skulle jeg bare kigge alm. så var det bare en bold af lys.

Jeg har som du skriver Henrik de 3 du også nævner. Jeg brugte barlowen og 25mm og det var de samme jeg brugte til at se stjernerne. Jeg har også et moon filter men det virkede ikke til at ændre meget. Det var som om at da jeg havde mit dslr påsat skulle jeg bare lige have kunne få ukularudtrækket længere ind men som sagt uden dslr var det umuligt at se noget andet end skarpt lys.

Jeg vil prøve det med hullerne næste gang jeg skal ud i haven og sidde og lukke verden ude 😉

Og vil også lige tage notat af hvad jeg gør så jeg bedre kan se hvor der måske er noget galt.

Hans jeg ved ikke hvad du mener med billeder af mit ukularudtræk kan jeg gøre noget forkert der.?

Hilsen Zascha

habo
            Deltager
              • Super Giant

Hej Zascha

Jeg mener bare, at hvis ikke noget af det vi har omtalt ikke ramte plet, kunne det jo være noget andet, og da vi jo står næsten på bar bund uden at vide hvordan du har skruet det sammen, så ville et bilede kunne gøre underværker, det siger jo som bekendt mere end mange ord, men jeg tror vi er inde på noget af det rigtige, prøv nogen af de metoder vi har anvist så der kommer mindre lys ind til øjet, så du ikke bliver blændet, så tror jeg du vil få en hel anden oplevelse.

Hilsen

Hans

Anonym
                • Nova

Hei Zasha og velkommen til en deilig hobby !

Du skriver at ved dslr på skal du “bare litt lengre inn i udtrekket”.
                Det samme problem hadde min søster også med hennes teleskop.
                Det løste vi på denne måten:

over ser du en 2x barlow

over her har vi skrudd av den nederste linsen i barlowen

så har vi funnet fram adapteret som skal på T2 ringen din

den løse barlow linsen skrues på din T2 adapter så det ser slik ut og da vil
                du endelig oppnå fokus ved bruk av dslr på ditt teleskop.

Håper dette var til nytte og lykke til fremover.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Månen vil slet ikke i fokus' er lukket for nye svar.