Månen: O'Neill's illusion mm.

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Månen: O'Neill's illusion mm.

• Dette emne har 2 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af nightsky. This post has been viewed 234 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

viggo.t
    Deltager
      • Super Giant

Hej Alle.

D. 12/02/17 kikkede jeg i C5’eren på Månen. Jeg ville bl.a. teste mit relativt nye ES 11mm okular og testede også 5,5mm plössl fra Meade.

Valget faldt på Mare Crisium, da terminator var lige i den østlige kant af havet.

Jeg fandt et søgekort på nettet, og mine øjne faldt på en artikel skrevet af Steven J. O’Meara i Sky & Telescope maj 2010. Her omtalte han McNeill’s illusion, som jeg blev inspireret til at kikke nærmere på.

Promontorium Olivium og P. Lavinium var tydelige, med et lille krater imellem – det var dette krater O’Neill forvekslede med en bro.

Der var skygge langs siden af P. Olivium. Bjergtoppene på Mare Crisiums flade slette lige øst for P. Olivium var tydelige at se. Faktisk også nogle nord herfor. Tættere på P. Olivium var der nogle mindre bjergtoppe på sletten (51.3 Ø, 16.7 N).

Kraterne Swift, Pierce og Picard var meget tydelige. Slet så let var Yerkes ikke. Men dens vestlige kant var tydelig nok.

Det lille krater i O’Meara artiklens Apollo 17 billede, helt til venstre i billedet, lidt syd for krateret E (se i A. Rükls Mondatlas p. 79) har et udkastningsområde, som også kendes fra Proclus. Området kunne ses i C5’eren med både 5,5mm og 11mm ES – ikke krateret i sig selv, men udkastningsområder og sandsynligvis det lyse krater kombineret. Kombinationen kunne ses glimtvis.

Dorsum Oppel gjorde ikke noget særligt væsen af sig. Den kunne ses, men det var vanskeligt at se hele forløbet. Det hjalp at skifte mellem forskellige forstørrelser

Aftenen efter (13/2) ville jeg gentage observationen, denne gang også for at sammenligne C8 og C5.

Der blev mest anvendt x230 i C5 og x185 i C8:

C5: Alle observationerne fra d. 12. kunne bekræftes. Dog kunne det lille krater nu ikke længere ses. Men det er typisk for små kratere med udkastninger: Når Solen ikke længere står højt, ses udkastningerne ikke eller kun vanskeligt.

De ”mindre bjergtoppe” omtalt under d. 12. kunne ikke ses, da de lå i P. Olivium’s slagskygge

Dorsum Oppel var nu meget tydelig. Utrolig, at så lille en Sol højdeforskel har så stor virkning på synligheden.

C8: Det lille krater var lige netop synligt sammen med et ”uroligt” område umiddelbart nord for.

I det hele taget var detaljerne bedre synlige i C8, ikke mindst fordi billedet var en del lysere, men det overrasker jo ikke.

Og O’Neill’s bro? Jeg så kun skyggen i bunden af et krater og ikke skyggen kastet af en bro. Men bagklog kan man jo altid være.

NB: En fin lille bog fra 2011, som henvender sig både til små – og store kikkerter: Der Moonhopper af Lambert Spix og Frank Gasparine. En bog med meget detaljerede billeder og en del tegninger. Spækket med tour foreslag

mvh Viggo. Viggo T2017-02-14 14:44:23

leif.hugo
      Deltager
        • Nova

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Spændende Viggo.

NB:Lidt synd bogen er på tysk.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Månen: O'Neill's illusion mm.' er lukket for nye svar.