› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Månen og TMB 100/800
- Dette emne har 26 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 1 måned siden af Frank Larsen. This post has been viewed 432 times
-
ForfatterIndlæg
-
27. december 2015 kl. 21:51 #140641
natteravnDeltager- Main Sequence
Jeg troede at netop denne TMB alu-farvet trim i hvid tubus var bygget med aluminiumsrør og ikke kruppax som lightweight udgaven!
Der kan bare se
Lyder til at være et fornemt teleskop. Kunne være sjovt at høre om en sammenligning imellem den og eks. en Vixen fl102 eller tak102
27. december 2015 kl. 21:56 #140642
astrojensenDeltager- Neutron star
Ja, det kunne være sjovt! Vi må bare lave et refraktor-træf en dag og samle alle nørderne.
Thomas, Bornholm
27. december 2015 kl. 22:14 #140643
natteravnDeltager- Main Sequence
Go ide thomas
28. december 2015 kl. 01:44 #140654
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Spændende skrift, Thomas.
Vil gerne høre mere om oplevelserne med dit fine instrument.
Kom til at tænke på dette billede, han ville nok være lidt mere end overrasket hvis okular+udtræk faldt ned i skødet på ham!
28. december 2015 kl. 10:28 #140660
Hæhæ! Hvis den herre på billedet der fik okularudtrækket i skødet, så ville stolen nok brase sammen!
Thomas, Bornholm
28. december 2015 kl. 20:05 #140682
outlookDeltager- Super Nova
Astrojensen wrote: Panseragtigt hylster??? Objektivet sidder i en umådeligt fin linsecelle á la Zeiss og det meste af teleskopet er lavet af aluminium og Krüpax. Årsagen til den store vægt er mest okularudtrækkets skyld, samt de temmelig kraftige, støbte tubusringe. Nu vi taler om okularudtrækket, så kan det sagtens være, at det er mere fint udvekslet på din A-P, end det er på TMB’en og det kan gøre hele forskellen.
Thomas, Bornholm
Ahaa, and there’s your problem, sir! Din celle sidder i et isoleret hylster kaldet Krupax. Du har altså alu omgivet af isolation, hvilket helt sikkert giver de uheldige effekter du omtaler. Jeg har set den celle i en carbon tubus og i en ren alu tubus. Begge også med en lettere fokuser og derfor også i en lettere udgave, og ejerne har ikke brokket sig eller også lever de bare i stilhed og lider grundet den fine farvekorrektion..
De flest apo’er som ikke er dedikeret astro fotografiske er omkring de f7,5-f/8 næsten uanset apertur, det gælder fx Tak og Tak har heller ikke brug for udveksling selvom der findes trediepart fokusere, der laver dem. Men tendensen går rigtig nok i den retning for visuelle instrumenter selvom der i grunden ikke er brug for det. Det er ikke meget dyrere og giver apo’en en ekstra dimension.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting28. december 2015 kl. 21:37 #140685
Ahaa, and there’s your problem, sir! Din celle sidder i et isoleret hylster kaldet Krupax. Du har altså alu omgivet af isolation, hvilket helt sikkert giver de uheldige effekter du omtaler.
Det er slet ikke utænkeligt! Til gengæld har Krüpax røret særdeles eminent tubusseeing og holder objektivet fri for dug. Der er fordele og ulemper ved alt.
De flest apo’er som ikke er dedikeret astro fotografiske er omkring de f7,5-f/8 næsten uanset apertur, det gælder fx Tak og Tak har heller ikke brug for udveksling selvom der findes trediepart fokusere, der laver dem.
Takahashi har også deres egen mikroudveksling, der kan eftermonteres på deres okularudtræk. Jeg har aldrig prøvet et Takahashi okularudtræk i praksis, men jeg har prøvet dem på ATT og de virkede til at være finere udvekslet end TMB’ens, altså når man drejede på fokushjulet så flyttede udtrækket sig mindre, end det gør på TMB’en. Det betyder selvfølgelig en hel del, hvis man befinder sig i grænseområdet omkring f/8.
Men tendensen går rigtig nok i den retning for visuelle instrumenter selvom der i grunden ikke er brug for det.
Om der er brug for det eller ej er måske en smagssag, men jeg synes, det er behageligt. Udvekslingen betyder også, at man skal bruge meget mindre energi på at dreje på fokuseringen og det betyder færre rystelser. Det er meget tydeligt, når jeg har crayford okularudtrækket monteret på TMB’en.
Thomas, Bornholm
30. december 2015 kl. 12:09 #140713
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hej Thomas
Jeg laver en ny så snart jeg er tilbage på arbejde i det nye år.
30. december 2015 kl. 15:28 #140719
Lyder super!
Thomas, Bornholm
15. januar 2016 kl. 00:03 #141502
Hej Thomas
Har idag printet din adapter. Ryger i posten i morgen. Kan du ikke sende din adresse i en PM.
FrankLarsen 2016-01-14 23:04:38 15. januar 2016 kl. 00:06 #141504
Hidsig farve! Den bliver ikke lige sådan væk i mørket…
Og tusind tak for denne fremragende service! Utroligt, at man kan printe en adapter.
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2016-01-14 23:07:25 15. januar 2016 kl. 00:13 #141505
He he, ja farven må du leve med. Chefen har købt ind på tilbud så det er lidt dyrere farver vi printer for tiden. Jeg håber den passer. Det inderste gevind er jeg ikke helt tilfreds med.
Det yderste er .4 mm størrere på diameteren end sidst.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Månen og TMB 100/800' er lukket for nye svar.